مدل ارتقاء یافته مولفه های سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش با روش داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیناهید سمنانی 1 , فریبا حنیفی 2 , اصغر شریفی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده علوم تربیتی, گروه مدیریت امورشی, رودهن, ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده علوم تربیتی, گروه مدیریت امورشی, رودهن, ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده علوم تربیتی, گروه مدیریت امورشی, رودهن, ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, کارکنان, سرمایه اجتماعی, مدل, عوامل,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه ارائه مدل ارتقاء یافته سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعهای، از نظرنوع دادهها آمیخته اکتشافی متوالی، در بخش کیفی به روش داده بنیادو بخش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی ،در جامعه آماری بخش کیفی تعدادی از خبرگان و بخش کمی مدیران آموزشی شهر تهران بودند. نمونه های بخش کیفی به روش گلولهبرفی ودر بخش کمی به روش خوشهای، طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود .از 79 شاخص موجود 6 عامل اصلی و 13 مولفه شناسایی شدکه عامل هویت اجتماعی با مولفههای خانوادگی، فردی و فرهنگی، عامل مشارکت اجتماعی با مولفههای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، عامل شبکههای اجتماعی با مولفههای روابط و مناسبات اجتماعی، عامل آسیبهای اجتماعی با مولفههای هنجارها و بیاعتمادی اجتماعی،عامل آگاهی اجتماعی با مولفههای دانش اجتماعی وتوسعه ارزشهای اجتماعی، عامل مسئولیت اجتماعی با مولفههای انسجام و اعتماد اجتماعی بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل ،ساختاری مناسب دارد و از برازش برخورداراست .
The purpose of this study is to provide an improved model of social capital. The research method in terms of developmental purpose, in terms of data type was a series of exploratory mixes, in the qualitative part by the data method and the quantitative part by the descriptive survey method, in the statistical population of the qualitative part were a number of experts and a small part of educational managers in Tehran. . Samples of qualitative part were selected by snowball method and in quantitative part by cluster method, relative classes were selected. The research tool was a researcher-made questionnaire. Out of 79 available indicators, 6 main factors and 13 components were identified: social identity factor with family, individual and cultural components, social participation factor with social and political activities components, network factor. Social with the components of social relations and relations, the cause of social harms with the components of norms and social distrust, the factor of social awareness with the components of social knowledge and the development of social values, the factor of social responsibility with the components of cohesion and Social trust was assessed. The results showed that the model has a suitable structure and has a fit.
_||_