شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسیده محبوبه جعفری رستمی 1 , کیومرث نیازآذری 2 , ترانه عنایتی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: دانشگاه, نظام آموزش عالی پژوهش محور, ساختاری و اداری, آموزشی و پژوهشی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاه-های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه-ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش عالی پژوهش محور با 123 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی همگرا آن نیز مورد تایید قرار گرفت. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ نظام آموزش عالی پژوهش محور دارای دو بعد ساختاری و اداری و آموزشی و پژوهشی است. بعد ساختاری و اداری دارای ده بعد و بعد آموزشی و پژوهشی دارای سیزده بعد میباشد که بعد ساختاری و اداری دارای بیشترین رتبه و بعد آموزشی و پژوهشی دارای کمترین رتبه است.
The general purpose of this study was to identify and rank the dimensions of the research-based higher education system in Islamic Azad universities of Mazandaran province. This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population consisted of managers and deputies of units, managers and deputies of faculties, heads of departments and faculty members of Islamic Azad universities of Mazandaran province in the number of 700 people using stratified random sampling method. Based on Cochran's formula, 248 people were selected as a sample. A researcher-made questionnaire with research-based higher education with 123 questions was used to collect data. The face and content validity of the tool was confirmed by experts and its convergent validity was also confirmed. Their combined reliability and Cronbach's alpha value were also calculated above 0.7, which was confirmed. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. the results showed that; The research-based higher education system has two dimensions: "structural and administrative and educational and research". The structural and administrative dimension has ten dimensions and the educational and research dimension has thirteen dimensions, of which the structural and administrative dimension has the highest rank and the educational and research dimension has the lowest rank.
_||_