ارائه الگوی عملی بهبود کیفیت سلامتی کودکان دبستانی از طریق آموزش مهارتهای زندگی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفرح عباسی 1 , حمیدرضا معتمد 2 , علیرضا قاسمی زاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
کلید واژه: سلامتی, کودکان دبستانی, مهارتهای زندگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی عملی بهبود کیفیت سلامتی کودکان دبستانی از طریق آموزش مهارتهای زندگی انجام شد. ماهیت پژوهش از حیث اجرا، کیفی (از نوع پدیدارشناسی) است. حجم نمونه (25نفر) براساس روش هدفمند، از بین معلمان مقطع ابتدایی استان بوشهر انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه داشت. روایی ابزار پژوهش از طریق تکنیک ممیزیکردن و پایایی اطلاعات گردآوریشده براساس معیارهای: مقبولبودن، انتقالپذیری، اطمینانپذیری، تائیدپذیری توسط 10 نفر از خبرگان انجام شد. پساز کدگذاری دادهها، 93عبارت کلیدی، 12خردهمضمون و پنجمضمون کلی به عنوان راهبردهای عملی بهبود سلامتی کودکان بدین شرح استخراج گردید: مهارتهای شناختی(خودآگاهی، تصمیمگیری)؛ مهارتهای پیشگیرانه(همیاران سلامت، تمرین زندگی با حوادث)؛ مهارتهای فکری(تفکر حلمسئله، تفکرخلاق، تفکرانتقادی، سوادرسانهای)؛ مهارتهای ارتباطی(ارتباط موثر با دیگران، همدلی متقابل)؛ مهارتهای مقابلهای(پرورش هوش هیجانی، مدیریت استرس، مدیریت هیجانها). الگوی پژوهش براساس مضامین کلی ترسیم شد. آموزش مهارتهای زندگی به صورت درس مستقل در دبستان پیشنهاد اکثر معلمان بود.
The aim of this study was to provide a practical model for improving the quality of health of primary school children through life skills training. The nature of research in terms of implementation is qualitative (phenomenological). The sample size (25 people) was selected from among primary school teachers in Bushehr province based on a purposeful method. Data collection continued through in-depth interviews until saturation. Validity of the research instrument was performed by 10 experts through the technique of auditing and reliability of the collected information based on the criteria: acceptability, transferability, reliability, and verifiability. After coding the data, 93 key phrases, 12 sub-themes and five general themes were extracted as practical strategies for improving children's health as follows: Cognitive skills (self-awareness, decision-making); Preventive skills (health assistants, life accident training); Intellectual skills (problem solving thinking, creative thinking, critical thinking, media literacy); Communication skills (effective communication with others, mutual empathy); Coping skills (developing emotional intelligence, stress management, emotion management). The research model was drawn based on general themes. Teaching life skills as an independent subject in primary school was recommended by most teachers.
_||_