تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیکی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پرورش)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیصابر صالح نژاد بهرستاقی 1 , سیده عصمت رسولی 2 , علی حیدری پرچکوهی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیمو تربیت.دانشکده علوم تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی.واحد ساری.مازندران.ایران
2 - دکتری برنامه ریزی درسی.دانشکده علوم تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی.واحد ساری.مازندران.ایران
3 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی.دانشکده علوم تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی.واحد اسلامشهر.تهران.ایران
کلید واژه: رهبری معنوی, یادگیری سازمانی, آموزش و پرورش, کارآفرینی الکترونیکی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی کارآفرینی الکترونیکی در آموزش و پرورش بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 360 نفر از کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پرورش بود که از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 186 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. تحلیل پرسشنامههای جمعآوری شده از جامعهی تحقیق و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدل-سازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. پایایی، روایی همگرا و روایی واگرای پرسشنامه در بخش مدل اندازهگیری بررسی گشت و در بخش دوم، ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش تاثیر معنادار رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیک ؛ رهبری معنوی بر یادگیری سازمانی؛ یادگیری سازمانی بر کارآفرینی الکترونیک و همچنین نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیک تأیید کرد.
The purpose of this study was to investigate the role of mediator of organizational learning on the impact of spiritual leadership on electronic entrepreneurship entrepreneurship in education. The research method was descriptive-correlational in terms of purpose and data collection method. The statistical population of the study consisted of 360 financial staff members of the Ministry of Education, including using Morgan table and simple random sampling method, 186 people were considered as sample size. Analysis of the questionnaire collected from the research and testing of the hypotheses was performed using structural equation modeling method and using SMART PLS 2 software in two parts of the measurement model and the structural section . Reliability, convergent validity and validity of the questionnaire were reviewed in the measurement model and in the second section, the semantic coefficients of software were used to examine the research hypotheses. Research results have a significant effect on spiritual leadership on electronic entrepreneurship; Spiritual leadership on organizational learning; Organizational learning on electronics entrepreneurship, as well as the role of the mediator of organizational learning on the impact of spiritual leadership on electronic entrepreneurship.
_||_