مؤلفههای استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیناصر باغبان 1 , حسین افلاکیفرد 2 , مهرداد همراهی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, تحلیل مضمون, مؤلفههای استقرار, ثبت احوال,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، شناسایی مؤلفههای استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات، نظری و رویکرد آن با توجه به اهداف پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون میباشد. جهت جمعآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. جهت بهرهگیری از نظرات کارشناسان و مدیران اداره کل، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با حداکثر تنوع، 32 نفر از مدیران و متخصصانی که اطلاعات مورد نیاز پژوهش را در اختیار داشتند، انتخاب و از طریق مصاحبه عمیق، اطلاعات مورد نیاز پژوهش جمعآوری گردید. مصاحبه تا رسیدن اطلاعات به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. سوالات این مصاحبه بر اساس مرور ادبیات تحقیق تهیه شد و به منظور مناسب بودن و کفایت توسط چند نفر از استادان و صاحبنظران مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. دادههای به دست آمده از مصاحبهها در فاصله کوتاهی پس از انجام مصاحبهها نسخهبرداری، دستهبندی و تحلیل شدند. جهت اعتباریابی نتایج، از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقالپذیری، قابلیت اطمینانپذیری و قابلیت تأیید پذیری، بهره گرفته شد. همچنین، برای افزایش اعتماد، در جریان کدگذاریها از دو کدگذار استفاده شد. بر اساس نتایج، سه مولفه به عنوان مولفههای مؤثر بر پیاده سازی نظام مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر مورد شناسایی قرار گرفت، که شامل زیرساختهای فنی، زیرساختهای انسانی و زیرساختهای سازمانی میباشد.
The purpose of this study is to identify the components of establishing knowledge management in the General Registry Office of Bushehr Province. This research is of research type, theoretical and its approach according to the objectives of the research is a qualitative type of content analysis. Two methods of library and field were used to collect data. In order to benefit from the opinions of experts and managers of the General Administration, using the purposeful sampling method with maximum diversity, 32 managers and specialists who had the information required for the research, were selected and through in-depth interviews, the information required for the research. Was collected. The interview continued until the information reached theoretical saturation. The questions of this interview were prepared based on a review of the research literature and were reviewed and reviewed by several professors and experts in order to be appropriate and adequate. The data obtained from the interviews were copied, categorized and analyzed shortly after the interviews. To validate the results, the methods of reliability, transferability, reliability and verifiability were used. Also, to increase trust, two coders were used during coding. Based on the results, three components were identified as effective components on the implementation of knowledge management system in the General Registry Office of Bushehr Province, which include technical infrastructure, human infrastructure and organizational infrastructure.
_||_