واکاوی عوامل موثر بر مسئولیت پذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان: یک پژوهش کیفی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی رضایی 1 , اصغر شریفی 2 , علاءالدین اعتماد اهری 3
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
2 - گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
3 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, مسئولیت پذیری, اعضای هیت علمی,
چکیده مقاله :
مسئولیت پذیری یکی از عواملی است که ضمن برآورده سازی نیازهای فردی و در نتیجه ارتقاء سلامت روان شناختی افراد، نقش مهمی نیز در موفقیت سازمانی ایفا می کند. لذا شناسایی عوامل موثر بر مسئولیت پذیری کارکنان می تواند راهنمای مفیدی برای اتخاذ راهبردهای مداخله ای جهت بهبود این مقوله ی مهم فردی و سازمانی باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر مسئولیت پذیری اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش گرندد تئوری بود. جامعۀ آماری پژو ش، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم گیری برخوردار بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع 23 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش نیز از تحلیل محتوا با استفاده از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر مسئولیت پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در شمال غرب کشور، شامل هوش اخلاقی، هوش هیجانی، رهبری، فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی، تعلق خاطر کاری، ارزشیابی بود. بر اساس مؤلفه های شناسایی شده می توان گفت که با افزایش و تقویت هر یک از این مولفه های تاثیرگذار شناسایی شده با راهبردهای مختص به هریک از آنها می توان به ارتقای مسئولیت پذیری کارکنان دانشگاه کمک نمود.
Responsibility is one of the factors that, while meeting individual needs and improving people's psychological health, also plays an important role in organizational success. Therefore, identifying the factors affecting employee responsibility can be a useful guide for adopting intervention strategies to increase this important individual and organizational category. The aim of this study was to identify the factors affecting the responsibility of faculty members of Farhangian University. The present study was of qualitative type using Grand Theory method. The statistical population of the study was the experts of the academic scientific community who had executive records at the decision-making level, which Using the targeted sampling method and the saturation principle, 23 people were selected as the sample size. In this study, semi-structured interviews were used to collect data. Also, Content analysis using MAXQDA software was used to analyze the research data. The results showed that affecting factors on the responsibility of Faculty members of Farhangian University, including; Organizational Culture, Emotional Intelligence, Moral Intelligence, Leadership, Organizational Commitment, Work engagement and Evaluation. Based on the identified components, it can be said that by increasing and strengthening each of these effective components identified with strategies specific to each of them, it is possible to help improve the responsibility of university staff.
_||_