تبیین سلامت روان بر اساس سبک های مدیریت کلاس معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - استادیار گروه علوم ربیتی،واحدخوی،دانشگاه آزاد اسلامی خوی،ایران
کلید واژه: مدیریت کلاس, ", " دانش آموز محور, " معلم محور, " سلامت روان,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با سلامت روان معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر خوی می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 550 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق پرسشنامه مدیریت کلاس محقق ساخته و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ بود. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که بین سبک دانش آموز محور و سلامت جسمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین سبک دانش آموز محور با اضطراب و با بی قراری و با افسردگی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین سبک معلم محور با سلامت جسمانی رابطه منفی و معنی دار و با اضطراب با بی قراری و با افسردگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. سبک دانش آموز محور، متغیرهای سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی را به طور معناداری تبیین و پیش بینی می کند. همچنین سبک معلم محور، متغیرهای سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی را به طور معناداری تبیین و پیش بینی می کند.کلیدواژگان:سبک مدیریت کلاس، دانش آموز محور، معلم محور، سلامت روان، سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی.
1053/5000SummaryThe purpose of this study was to investigate the relationship between classroom management styles and mental health of teachers. The research method is correlation. The statistical population is all elementary teachers in Khoy city. Based on Morgan's table, 550 people were selected as stratified random sampling. The research tools were a researcher-made questionnaire and Goldberg General Health Questionnaire. Data were analyzed using regression analysis. Findings showed that there is a positive and significant relationship between student-centered styles and physical health. There is a negative and significant relationship between student-centered style and anxiety and with anxiety and depression. There is a negative and significant relationship between teacher-centered style and physical health, and there is a positive and significant relationship between anxiety with restlessness and depression. Student-centric style significantly predicts and predicts the variables of physical health, anxiety, restlessness, depression. Also, teacher-centered style significantly predicted and predicted the variables of physical health, anxiety, restlessness, depression.Keywords: Classroom management style, student-centered, teacher-centered, mental health, physical health, anxiety, restlessness, depression.
_||_