طراحی مدل مدیریت زنجیره تامین پایدار(SSCM) نظامهای آموزشی در جهت استقرار دانشگاه پایدار مبتنی بر پارادایم توسعه پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیتیمور داداشی آبکسری 1 , مریم تقوایی 2 , رضا یوسفی سعیدآبادی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد ساری، مازندران، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, : مدیریت زنجیره تامین پایدار, دانشگاه پایدار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت زنجیره تامین پایدار(SSCM) نظامهای آموزشی در جهت استقرار دانشگاه پایدار مبتنی بر پارادایم توسعه پایدار از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید مهندسی محیط زیست، مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی دانشگاههای آزاد و مدیران عالی ادارات محیط زیست کشور و در بخش کمی کارشناسان واحد تدارکات، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و اعضاء هیئتعلمی رشته مهندسی صنایع، مدیریت دولتی و آموزشی در دانشگاههای آزاد استان مازندران در 14 واحد دانشگاهی به تعداد تقریبی 660 نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 243 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامههای محقق ساخته 80 گویهای بر روی نمونۀ آماری استخراج و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی و پایایی ترکیبی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با 85 درصد برآورد و تأیید شد. یافتهها نشان داد، مدیریت زنجیره تامین پایدار شامل یازده بعد بر دانشگاه پایدار شامل هفت بعد تاثیر معناداری دارد.
The aim of this study was to design a sustainable supply chain management (SSCM) model of educational systems for the establishment of a sustainable university based on the sustainable development paradigm through the exploratory mixed exploration model research method. Its statistical population in the qualitative section, a group of professors of environmental engineering, public administration and educational management of free universities and senior managers of environmental departments and in the quantitative section of logistics experts, senior, middle and operational managers and faculty members of engineering Industries, government management and education in the free universities of Mazandaran province in 14 university units with an approximate number of 660 people. In the qualitative part of the snowball sampling method, 20 people and in the quantitative part with the relative stratified random sampling method based on Cochran's formula, 243 people were selected as a statistical sample. Data in the qualitative part were extracted through the implementation of Delphi technique with a semi-structured questionnaire and in the quantitative part through the implementation of researcher-made 80-item questionnaires on a statistical sample and analyzed using SPSS and Smart PLS software. Took. The validity of the questionnaires was confirmed in terms of content and structure. Reliability and combined reliability were estimated and confirmed by Cronbach's alpha coefficient with 85%. Findings showed that sustainable supply chain management includes eleven dimensions. A sustainable university including seven dimensions has a significant impact.
_||_