شناسایی عناصر و مولفه های الگوی عوامل موثر بر ترک خدمت داوطلبانه مدیران ارشد صنعت خودروسازی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیروحاله گلشن امیرحسینی 1 , احمد ودادی 2 , داریوش غلامزاده 3
1 - دانشجو دکترا مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل مضمون, ترک خدمت داوطلبانه, مدیران ارشد, صنعت خودروسازی,
چکیده مقاله :
امروزه سرمایه انسانی با ارزشترین دارایی سازمان است و موفقیت سازمانها بیش از آن که به شاخصهای مالی و فیزیکی مربوط باشد به داراییهای نامشهود نظیر فکر و اندیشه کارکنان به خصوص مدیران بستگی دارد. کارکنان و مدیران کارآمد و با تجربه از نظر عملکردی نسبت به سایر کارکنان و مدیران متمایز هستند. این افراد با تجارب و توانمندیهای فراوان خود پتانسیلهایی برای نسلهای بعدی رهبران سازمان خواهند بود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر و مولفههای الگوی عوامل موثر بر ترک خدمت داوطلبانه مدیران ارشد صنعت خودروسازی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی بود که از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران ارشد صنایع خودروسازی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به نقطه اشباع داده 18نفر برای مصاحبه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس یافتههای پژوهش، تعداد 5 عامل به عنوان مضامین فراگیر یا اصلی شامل (نهادهای حاکمیتی، مدیران بالادستی، وضعیت سازمان، عوامل مالی، عوامل عملکردی)، و تعداد 16 عامل به عنوان مضامین سازمان ده و تعداد 52 عامل به عنوان مضامین پایه مشخص گردید.
Today, human capital is the most valuable asset of the organization and the success of organizations depends more on intangible assets than the financial and physical indicators such as the thoughts and ideas of employees, especially managers. Employees and managers are efficient and experienced in terms of performance compared to other employees and managers. With their vast experiences and capabilities, these individuals will be potentials for future generations of organizational leaders. The aim of this study was to identify the elements and components of the pattern of factors affecting the voluntary resignation of senior managers of Iran's automotive industry. This research was of qualitative type that content analysis method was used. The statistical population of the present study included senior managers of the automotive industry who were selected by purposive sampling method and 18 people were selected for interview until reaching the data saturation point. Semi-structured interview collection tool based on research findings, 5 factors as comprehensive or core themes including (government institutions, senior managers, organizational status, financial factors, performance factors), and 16 factors as organizational themes and 52 The factor was identified as the basic themes.
_||_