ارائه مدل تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی مدیران آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان مازندران با میانجیگری هوش سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیبابک حسین زاده 1 , محمد ابراهیم طاهر نژاد 2 , وحید فلاح 3
1 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, هوش سازمانی, آینده پژوهی, ارائه مدل,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی مدیران آموزشی واعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران با میانجیگری هوش سازمانی و ارائه مدل بود. در این پژوهش از راهبرد کمی استفاده شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر روش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این شامل کلیه مدیران آموزشی و اعضای هیأت علمی (2940 نفر) دانشگاههای استان مازندران است که در سال تحصیلی (98 - 1397) مشغول به کار بودند که با بهرهگیری از فرمول کوکران تعداد 334 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید. برای انتخاب نمونهها از شیوه نمونه-گیری تصادفی طبقهای استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون و پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی کارل آلبرخت جمعآوری و از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس، ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. برای تحلیل سوال های پژوهش از تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای مدیریت دانش با آینده پژوهی، مدیریت دانش با هوش سازمانی و هوش سازمانی با آینده پژوهی رابطهی معنادار و مثبت دارند. همچنین هوش سازمانی، در تأثیر مدیریت دانش بر آینده پژوهی نقش میانجی را ایفا میکند.
The purpose of the present study was to determine the impact of knowledge management on the future research of educational managers and faculty members of Mazandaran universities by mediating organizational intelligence and presenting a model. Quantitative strategy was used in this study. This research is a descriptive-survey research, in terms of purpose, applied research and in terms of method, correlation is structural equations. The statistical population includes all educational directors and faculty members (2940 persons) of universities in Mazandaran province who were employed in the academic year (1977-98) using Cochran formula to estimate 334 people as sample size. Was done. Stratified random sampling was used to select the samples. The required data were collected using a researcher made questionnaire of futures research, Lawson knowledge management standard questionnaire and Carl Albrecht organizational intelligence standard questionnaire and were analyzed by SPSS statistical software. Path analysis and Bootstrap test were used to analyze the research questions. Findings showed that knowledge management variables had a significant positive relationship with futures, knowledge management with organizational intelligence and organizational intelligence with futures research. Organizational intelligence also plays a mediating role in the impact of knowledge management on future research.
_||_