بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در مدل سازی تاثیر هوش معنوی بر خودکارآمدی؛ واکاوی دیدگاه معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیجعفر بیک زاد 1 , علی هدایت فسندوز 2
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، بناب، ایران
2 - دانشجوی دکتری تخصصی/ مدرس دانشگاه ازاد اسلامی واحد نقده
کلید واژه: هوش معنوی, کیفیت زندگی کاری, عدالت سازمانی, معادلات ساختاری, خودکارآمدی معلمان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تبیین تاثیر هوش معنوی بر خودکارآمدی معلمان با میانجی عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری است. جامعه آماری شامل معلمان مقطع متوسطه شهرستان نقده که با روش نمونه گیری تصادفی ، 230 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی - همبستگی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری به عنوان تحقیق کاربردی است. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی دیوید کینگ، خودکارآمدی عمومی شرر، کیفیت زندگی کاری والتون و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن استفاده شده است. به منظور آزمون نیکویی برازش از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل صورت گرفت. نتایج تحلیل نشان داد، هوش معنوی بر خودکار آمدی معلمان، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. هوش معنوی به ترتیب 26/0، 63/0 و59/0 از تغییرات خودکارآمدی معلمان، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی را به طور مستقیم تبیین می کند. و به طور غیر مستقیم با میانجی گری عدالت سازمانی و کیفیت زندکی کاری به ترتیب 26/0 و 18/0 بر خودکارآمدی تاثیر دارد. همچنین عدالت سازمانی، 35/0 از تغییرات کیفیت زندگی کاری را تبیین می کند و متغیر هوش معنوی با میانجی عدالت سازمانی، 20/0 از تغییرات کیفبت زندگی کاری را تبیین می کند. تاثیر مستقیم عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی به ترتیب معادل 44/0 و 28/0 می باشد. ضرایب معناداری تمامی مسیرها از 96/1، بیشتر می باشد.
The purpose of this study is to explain the effect of spiritual intelligence on teacher self-efficacy through the mediator of organizational justice and quality of work life. The population consisted of high school teachers in Naghadeh city, which were selected by random sampling method, 230 subjects. The descriptive - correlation research method is applied using structural equation model as an applied research. Data were collected by David King's standard intelligence questionnaire, Sherer's general self-efficacy, Walton's quality of work life, and organizational justice, Nijouff and Morell. In order to test the fitting goodness, structural equation modeling with partial least squares approach was performed. The results of the analysis showed that spiritual intelligence has a positive and significant effect on the teachers' self-efficacy, quality of work life, and organizational justice. Spiritual intelligence explains directly the quality of work life and organizational justice (0.26, 0.63, and 0.59) of teacher self-efficacy changes, respectively. And indirectly by mediating organizational justice and quality of work life, respectively, are 0.26 and 0.18, respectively, affecting self-efficacy. Organizational justice also explains 0.35 changes in quality of work life, and the variable of spiritual intelligence with organizational justice mediator explains 0.20 of changes in the quality of working life. The direct effect of organizational justice and quality of work life on self-efficacy is respectively 0.44 and 0.28, respectively. The significant coefficients of all paths are greater than 1.96.
_||_