تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم صفابخش 1 , یلدا دلگشایی 2 , فرشته کردستانی 3 , بهارک شیرزاد کبریا 4
1 - دانشجو دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، استادیار پایه 12 ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
4 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکز
کلید واژه: ریسک پذیری, چالش طلبی, حکمرانی کارآفرین, رویاپردازی, عملگرایی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای مشارکت و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع مقوله ها انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای بررسی محتوای مصاحبه های صورت گرفته مفهوم سازی و استخراج مقوله ها از شیوه نظامند استفاده شد. طرح تحقیق نظامند نظریه برخاسته از داده ها بر استفاده از مراحل تحلیل داده ها ازطریق کدگذاری باز کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تأکید دارد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار 12MAXQDA استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش پیرامون الگوی حکمرانی کارآفرین 95 شاخص و 31 مقوله بدست آمد که درکدگذاری محوری در 8 دسته مقوله فرعی قرار گرفتند. سپس با استفاده از مثلث سازی براساس مقوله های مستخرج از مصاحبه با متخصصین و پژوهش ها مدل الگوی حکمرانی کارآفرین در 5 بعدکارآفرین، عملگرایی و ریسک پذیری، چالش طلبی و رویاپردازی تدوین شد.
The purpose of this study was Codification an Entrepreneurial Governance model based on the views of experts and senior managers in the Ministry of Education with research method was qualitative and using a contextual approach.the statistical population of all experts and staff managers was selected by targeted Delphi sampling method, 30 experts for participation and semi-structured and interactive interviews to reach saturation of categories.the data were collected using semi-structured and interactive interviews to achieve information saturation.the systematic method was used to examine the content of the interviews, to conceptualize and extract the categories. the systematic research plan of data theory emphasizes the use of data analysis steps through open source coding and selective coding. data analysis using MAXQDA-12 software was used. the qualitative results of the research on the entrepreneurial governance model of 95 indicators and 31 categories were obtained which were included in 8 categories of sub-categories in the centralization. then, using triangulation based on the extracted categories from interviews with experts and researches, the model of entrepreneurial governance model in 5 dimensions of entrepreneurship, pragmatism and riskabilit ,challenge and dreaming was codificated.
_||_