مدلی برای نهادینهسازی مدیریت نوآوری در میان اعضای هیاتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی مورد مطالعه: دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیآزاده مطلّبی 1 , اختر جمالی 2 , نادر قورچیان 3 , کامران محمدخانی 4
1 - دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
2 - استادیار دانشگاه علومپزشکی ایران
3 - استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
4 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
کلید واژه: نوآوری آموزشی, مدیریت و رهبری, استراتژی سازمانی, فرهنگسازی, سرمایهگذاری در نوآوری,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقای نوآوری آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجامشده است و ازنظر نوع دادهها کمی و کیفی و ازنظر ماهیت متغیرها، توصیفی پیمایشی بوده است. در بخش کیفی با 38 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در آموزش عالی واحد علوم تحقیقات تهران مصاحبه شد. در بخش کمی، یک نمونه 250 نفری اعضای هیات علمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب از جامعه آماری انتخاب شدند. طبق آمار رسمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران 1000 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 بودهاند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته همراه با مصاحبه استفادهشده است. روایی صوری پرسشنامهها از طریق اجرای آزمایشی، مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی بررسی و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه شد. برای تحلیل دادههای مربوط به تعیین ابعاد و مؤلفههای نوآوری آموزشی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی تحقیق از مدل یابی اندازهگیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS استفادهشده است. یافته اصلی پژوهش، نشان میدهد برای ارتقای نوآوری آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی چهار بعد مدیریت و رهبری با بار عاملی 96/0، استراتژی سازمانی با بار عاملی 90/0، سرمایهگذاری در نوآوری با بار عاملی 89/0 و فرهنگسازی با بار عاملی 87/0 موردتوجه قرار گرفت.
This research is conducted to provide a model for institutionalizing innovation management in education for universities and higher education institutions of the country. For this purpose, based on the research literature, a list of dimensions and components of innovation management in the field of education of Islamic Azad University, Science and Research Branch, has been prepared. The present study has been quantitative and qualitative in terms of data type and in terms of collecting data has been descriptive survey. In the quantitative section, a sample of 285 faculty members was selected through random-stratified sampling method from the faculty members of Islamic Azad University, Tehran Research and Science Branch. According to the official statistics of Islamic Azad University, 1100 students were in the academic year 2018-2019. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The formal validity of the questionnaires was investigated and confirmed by the experimental implementation and judgment of experts, and the construct validity through factor analysis. The reliability of the questionnaire was also calculated by Cronbach's alpha coefficient (89.0). To analyze the data, SPSS and AMOS software was used and to provide the final model of the research, modeling of measuring was used and for fitting model in the structural equation modeling technique, statistical tests including exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis and Kendall's tau test were used. The following results were obtained and 9 dimensions, 40 components and 50 indicators were extracted.
_||_