اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان ناحیه 1 کرج
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا محمدی نژاد گنجی 1 , مهتاب سلیمی 2 , شهلا فرهادی ورمرزابادی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
2 - علوم تربیتی،روانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی کرج،کرج،ایران.
3 - علوم تربیتی ، روانشناسی دانشگاه ازاد کرج ، دانش آموخته
کلید واژه: خودکارآمدی, اثربخشی, تفکر انتقادی, تدریس, الگوی چرخه یادگیری آیزنکرافت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان ناحیه یک کرج انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری به تعداد 1360 نفر میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از بین مدارس ناحیه یک کرج، یک مدرسه و از بین دانش آموزان پایه پنجم آن مدرسه نیز بهطور تصادفی 30 نفر انتخاب شد و در دو 15 نفره آزمایش کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی بر اساس الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت (2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (1999) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مذکور از نظر اساتید راهنما و مشاور بررسی و تائید شد. پایایی کل پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب 82/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود ابعاد مهارت خودکارآمدی (استعداد، بافت و کوشش) و ابعاد مهارت تفکر انتقادی (خلاقیت، بالندگی و تعهد) دانشآموزان ناحیه یک کرج مؤثر است.
The aim of this study was to "Effectiveness of teaching based on the seven-step learning cycle model of Eisenkraft on improving self-efficacy and critical thinking skills of students in the Karaj district". The research method is applied and in terms of the semi-experimental method, with the implementation of pre-test and post-test with the control group . The statistical population is 1360 people. One of the schools was selected from one school, and from among the fifth-grade classes of that school was selected randomly. A 15-member class in the experimental group and a 15-member class in the control group. The sampling method in this research is a random cluster. In this research, library studies, educational package based on the Eisenkraft seven-step learning cycle model (2003), Morgan-Jinquez academic self-efficacy questionnaire (1999) and Rickets Critical Thinking Questionnaire (2003) were used.t validity of the questionnaires was reviewed and approved by the supervisors and counselors. The reliability of the questionnaire was 0.82 and 0.87, respectively, after the distribution and collection of questionnaires using Cronbach's alpha. In descriptive statistics, use of tables, charts, frequency, percentage, mean and standard deviation, and inferential statistics using SPSS software, linear regression, covariance, t-test and independent Kolmogorov-Smirnov tests for data analysis. It turned out The results showed that the teaching based on the seven-step learning cycle model of Eisenckraff is effective on improving the dimensions of self-efficacy skills (talent, texture and effort), and the dimensions of critical thinking skills (creativity, agility, and commitment) of students in the Karaj district.
_||_