واکاوی عوامل فردی موثر بر پنهان سازی دانش در فضای علمی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمهدی حسین پور 1 , سنجر سلاجقه 2 , محمد جلال کمالی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان. ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان. ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان ، ایران
کلید واژه: عوامل فردی, پنهان سازی دانش, فضای علمی, دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته اقدام به شناسایی عوامل فردی موثر بر پنهان سازی دانش در فضای علمی نموده است لذا مقاله حاضر مشتمل بر کثرت گرایی روش گردآوری اطلاعات است. همچنین در ادامه با استفاده از روش "دلفی " مدل مفهومی واکاوی عوامل فردی موثر بر پنهان سازی دانش در فضای علمی ارائه گردیده است. در روش کمی نمونه آماری این پژوهش 314 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و از طریق پرسشنامه های استاندارد پنهان سازی دانش (دیمر کاسیگولو، 2016) و محقق ساخته عوامل فردی مورد بررسی قرار گرفته اند. دادههای آماری گردآوری شده طی 6 ماهه ی اول سال 1399 و با استفاده از روش معادلات ساختاری ( SEM ) در محیط نرم افزار آموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که عوامل فردی با پنهان سازی دانش رابطه معکوس و معناداری دارد.
The present study, with a mixed approach, has identified individual factors affecting the knowledge hiding in the scientific space, so this article include in the pluralism of information collection methods. Also, using the "Delphi" method, the conceptual model of individual factors effective on knowledge hiding in science space. In quantitative terms, the statistical sample of this research was 314 employees of Islamic Azad University of Khorasan Razavi. They were selected through random sampling method and were surveyed through standard questionnaires of knowledge hiding (Demirkasimoglu, 2016) and researcher-made individual factors. Statistical data during the first 6 months of 2020 was analyzed and using SEM and Amos software. Individual factors included faithful commitment, personality traits, and communication skills. The results indicate that faithful commitment have a significant relationship with knowledge hiding also personality traits have a significant relationship with knowledge hiding and finally communication skills have a significant relationship with knowledge hiding.
_||_