پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و انگیزه پیشرفت
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - عضوهیات علمی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, ویژگیهای شخصیتی, انگیزش پیشرفت,
چکیده مقاله :
زمینه: پیشرفت تحصیلی دارای پیامدهای روان شناختی مثبت زیادی است و عوامل بسیاری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارند که از مهم ترین آنها میتوان به ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت اشاره کرد.هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت انجام شد.روش:این پژوهش مقطعی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی شهرستان پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بود. در مجموع 300 دانشآموز دختر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی کاستا و مککری (1992) و انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) را تکمیل کردند و معدل دانشآموزان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد روانرنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار و توافق، وجدانی بودن و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه با مدل همزمان نشان داد 9/15 درصد از واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان توسط 6 متغیر روانرنجورخویی، برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و انگیزش پیشرفت تبیین میشود (05/0>P).
Introduction: Academic achievement has a lot positive psychological consequences and many factors has a role in predicting students’ academic achievement that from most important can be note personality characteristics and achievement motivation.Objective: Present research aim to predicting students’ academic achievement based on personality characteristics and achievement motivation.Method: This was a cross-sectional research from type of correlation and the statistical population included all girl students at the governmental high school of Pishva suburb in 2015-16 academic years. Totally 300 girl student were selected by multi-step cluster sampling method. All of them completed the questionnaires of personality characteristics (Costa &McCrae, 2006) and achievement motivation (Hermans, 1970) and the average of students considered as indicator of academic achievement.Results: The results of correlation showed neuroticism had a negative and significant relationship with academic achievement and agreeableness, conscientiousness and achievement motivation had a positive and significant relationship with academic achievement. The results of multivariate regression with Introduction: Academic achievement has a lot positive psychological consequences and many factors has a role in predicting students’ academic achievement that from most important can be note personality characteristics and achievement motivation.Objective: Present research aim to predicting students’ academic achievement based on personality characteristics and achievement motivation.Method: This was a cross-sectional research from type of correlation and the statistical population included all girl students at the governmental high school of Pishva suburb in 2015-16 academic years. Totally 300 girl student were selected by multi-step cluster sampling method.
_||_