بررسی تاثیر بازاریابی های ویروسی، حسی و مستقیم بر احیاء برند (مطالعه موردی شرکت ارج)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسمیه مظلوم زاده 1 , فریده حق شناس کاشانی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
کلید واژه: احیا برند, بازاریابی ویروسی, بازاریابی حسی, بازاریابی مستقیم,
چکیده مقاله :
هجوم کالاهای بی کیفیت چینی از یک سو و افزایش هزینه های تولید و مشکلات مالی برای ادامه فعالیت تولید کنندگان داخلی، محدودیت های واردات و صادرات و مشکلات تهیه منابع مورد نیاز برای تولید از سوی دیگر باعث رکود و خروج تعداد زیادی از برندهای داخلی از بازار تولید ایران گشته است. بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران و تعطیلی کارخانه ها مدیران بازاریابی را بر آن داشته تا با بررسی شرایط اقتصادی امروز و رفتار مصرف کننده و بررسی انواع بازارایابی تلاش برای زنده کردن برندهای از رده خارج را با صرفه تر از ایجاد یک برند جدید بدانند. در این پژوهش سعی شده تا با بررسی سه بازاریابی ویروسی، حسی و مستقیم، بهترین و موثرترین بازاریابی از بین بازاریابی های مذکور در احیاء برند مشخص شود. در حقیقت این تحقیق نظرات مصرف کنندگان لوازم خانگی شهر تهران را با توجه به مولفه های شاخص هر بازاریابی یعنی پویایی اطلاعات، روابط اجتماعی، اعتماد به تبلیغات، نگرش نسبت به تبلیغات، ادراک حسی از تبلیغات، وفاداری به برند، انعطاف پذیری تبلیغات و تعامل تبلیغات با مصرف کننده مورد سنجش قرار داده است تا از بین این عوامل موثرترین و مهترین عوامل مشخص شوند.
The influx of poor-quality Chinese goods on the one hand, and increased of production costs and financial pressure to continue domestic activities, import and export restrictions, and the difficulties of supplying the resources needed in production, on the other hand, all have led to recession and withdrawal a large number of domestic brands from Iran’s market. Unemployment of too many workers and factory closures have led marketing managers to consider and examine today's economic conditions and consumer behavior as well as examining the variety of marketing and make the conclusion that revival of some out of date brands is more economical than creating a new brand. In this research, we have tried to identify the best and most effective marketing among these marketing strategies in the revival of the brand by examining three viral, sensory and direct marketing. In fact, this research reviews the views of consumers of home appliances in Tehran based on the components of each marketing indicator: information dynamics, social relationships, trust in advertising, attitude towards advertising, sensory perception of advertising, brand loyalty, advertising flexibility and its interaction with the consumer to identify the most effective factors.
_||_