پیشبینی صلاحیتهای حرفهای بر اساس سختکوشی و خود نظم دهی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشکوفه نکوکار 1 , قدسی احقر 2 , امینه احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صلاحیت حرفهای, خود نظم دهی, سخت کوشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی صلاحیتهای حرفهای بر اساس سختکوشی و خود نظم دهی کارکنان انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان شرکت صنعتی سازه گستر سایپا در سال 1396 بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 309 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شد. بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامه صلاحیت حرفهای بوریچ (2015)، خودنظم دهی پنتریچ (2016) و سخت کوشی کوباسا و همکاران (2002) بهره گرفته شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، توصیف دادهها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول از طریق نرم افزار Spss و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار lisrel انجام پذیرفت. ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفههای پژوهش مناسب بود؛ همچنین خودنظم دهی و سختکوشی پیش بینی کننده خوبی برای صلاحیت حرفهای بودند که خودنظم دهی با ضریب مسیر 0.44 و سختکوشی با ضریب مسیر 0.71 بر صلاحیت حرفهای تأثیر داشتند.
the aim of this study was to Prognosis of professional qualifications based on the hard work and self-discipline of employees. The research method according to purpose was Practical, The method of data collection was Descriptive correlational, as well as the type of data was quantitative. The statistical population of this research was all Employees of Sazeh Gostar Saipa Industrial Company in 1396. Using Stage cluster randomization method, according to Cochran formula, 309 people were selected as the sample size. To collect data, we use the Bourich Professional Competency Questionnaire (2015), Self-Regulating Pentrich (2016) and Hardcover Kobasa et al. (2002) questionnaire. After collecting the questionnaires, data describing was done through the mean, standard deviation, by Spss software and data Statistical Inference was carried out through structural equation modeling with the help of Lisrel software. Questionnaires Technical characteristics were assessed including reliability, validity, convergent and divergent validity. Path coefficient and significant coefficients were used to examine the hypotheses. The findings showed that the degree of fit of the proposed model was appropriate to the components of the research, as well as self-regulation and hard work were a good predictor of professional competence. Self-regulation with a coefficient of 0.44 and hard work with a coefficient of 0.71 was affected by professional competence.
_||_