رابطه اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, آموزش و پرورش, سلامت روانی, اخلاق حرفهای,
چکیده مقاله :
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است. ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 334 نفر میباشد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به کار بودهاند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر می باشند که به صورت تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و روش میدانی(پرسشنامه) استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه اخلاق حرفهای کرستن و همکاران(2011)، سلامت روانی(GHO-28) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف(2000) بود. یافتهها: با افزایش میزان سلامت روانی در افراد، میزان اخلاق حرفهای در آنان افزایش مییابد و برعکس. با افزایش رفتار شهروندی سازمانی، میزان اخلاق حرفهای در افراد افزایش مییابد و برعکس. بین میانگین نمرات اخلاق حرفهای، سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. به طور کلی بین اخلاق حرفهای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: توسعه اخلاق حرفهای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت روانی کارکنان، جنبههای مختلف مدیریت کیفیت جامع را تحت تأثیر قرار داده و بهعنوان پشتیبانی قوی برای مدیریت کیفیت بهکار میرود. در نهایت، توجه به متغیر های مورد مطالعه، به افزایش بهرهوری و توسعه نظام آموزشی میانجامد.
Aims: This study aimed to investigate the relationship between professional ethics and mental health and organizational citizenship behavior province's Department of Education. Instruments & Methods: This descriptive and correlational. The population of all the employees of the Department of Education of the province to 334 people who have worked in the academic year 94-93. According to the Morgan sample size of 181 patients who were randomly selected stratified according to sex. To collect the data, the library and field study questionnaire was used. Questionnaire data collection tools Ethics Kersten et al. (2011), health Rvany (GHO-28) and Podsakoff (2000). Findings: With the increase in mental health, the professional ethics in their rise and vice versa. By increasing organizational citizenship behavior, the professional ethics of the people will rise and vice versa. Between the average scores of professional ethics, mental health and organizational citizenship behavior of employees with different gender and qualifications, there is no significant difference. In general the professional ethics of mental health and organizational citizenship behavior Department of Education province there is a significant relationship. Conclusion: The development of professional ethics, organizational citizenship behavior and mental health of employees, affects different aspects of total quality management data and is used as a strong support for quality management. Finally, according to the variables studied, leads to increased productivity and development of the educational system.
_||_