رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعبدالرسول نوروزی 1 , مژگان امیریان زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - دانشگاه آزاد واحد مرودشت
کلید واژه: خلاقیت, انگیزش شغلی, عملکرد حرفهای,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان جهرم در سال تحصیلی95-94 بودند. نمونه این پژوهش 150 نفر از این معلمان بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، پرسشنامه خلاقیت اسمی و پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و آلدهام بود که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج نشان داد که از ابعاد خلاقیت، همبستگی مثبت و معنیداری بین ابعاد تحمل شکست، قبول ابهام، تشویق، قبول سوالات و تحمل تضاد با عملکرد حرفه ای وجود دارد. اما بین بعد کنترل بیرونی با عملکرد حرفه ای معلمان رابطه ای مشاهده نشده است. همچنین ابعاد قبول ابهام، تشویق و کنترل بیرونی قدرت پیش بینی عملکرد حرفه ای را داشتند. نتایج نشان داد که از ابعاد انگیزش شغلی، همبستگی مثبت و معنیداری بین ابعاد تنوع مهارت، هویت شغل، اهمیت شغل، استقلال و بازخورد شغل با عملکرد حرفه ای وجود دارد. همچنین تنها دو بعد تنوع مهارت و بازخورد شغل قدرت پیش بینی معناداری برای عملکرد حرفه ای داشت. و در نهایت نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین انگیزش شغلی با عملکرد حرفه ای و همچنین خلاقیت شغلی با عملکرد حرفه ای وجود دارد.
The purpose of this study was the relationship between job motivation and creativity with the professional performance of Jahrom teachers. The research method was Descriptive- correlational type and the population of study was all teachers of Jahrom in 2014-2015 academic year. Based on Stratified random sampling, 150 teachers were selected. The instruments of this study were Paterson jab performance, Esmi creativity and Hekman and Aldeham jab mitivation questionnaires. Results revealed that there is positive and significant relationship between the dimensions of failure tolerance, accepting ambiguity, encourage, accept and tolerate conflict (dimensions of creativity) with professional performance. Also the dimensions of accepting ambiguities encourage and external control was predictive power of professional performance. The results showed that between the dimensions of job motivation, there is positive and significant relationship between diversity of skills, job identity, jab significance, autonomy and feedback with the professional performance. Also the two the dimensions of job skill variety, and feedback could predict professional performance power. Finally Results showed a significant and positive correlation between job motivation and professional performance.
_||_