بررسی رابطه بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی با بهره وری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعباس ستاری 1 , محبوبه عبداللهی 2
1 - دانش آموخته گروه مدیریت آموزشی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: هوش سازمانی, بهره وری, واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی با بهره وری ادارات آموزش و پرورش شهر تهران است که به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر تهران میباشد که از بین آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 323 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، پرسش نامه ی هوش سازمانی کارل آلبرخت (2003)، یادگیری سازمانی زالی (1385) و بهره وری نیروی انسانی آچیو می باشد.روائی پرسشنامهها توسط اساتید واحد رودهن مورد تأیید قرار گرفت و پایائی آنها نیز با اجرای اولیه در نمونهای به تعداد 30 نفر به ترتیب مذکور 90/0، 76/0، 84/ محاسبه و تأیید شد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین هوش سازمانی و بهره وری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. بین یادگیری سازمانی و بهره وری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
The main purpose of this study was to investigate the relationship between organizational intelligence and organizational learning with the efficiency of education departments in Tehran, which has been done by correlation method. The statistical population of the study is the staff of educational departments of Tehran city. Among them, 323 people were selected by simple random sampling method using Karzsey and Morgan table. The instrument used for data collection was the organizational intelligence questionnaire of Karl Albrecht (2003), Zali organizational learning (1385), and Aichi Manpower productivity. The validity of the questionnaires was confirmed by the professors of Roodehen Branch and their reliability was confirmed by initial implementation In a sample of 30 individuals, this figure was calculated to be 0.90, 0.76, 0.84, respectively. The results were analyzed using descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient). The results of this research showed that there is a significant relationship between organizational intelligence and productivity in educational institutions of Tehran. There is a significant relationship between organizational learning and productivity in educational institutions of Tehran.
_||_