ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی– نقصتوجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان
محورهای موضوعی : روان سنجیهاله شایسته 1 , شهره شکرزاده 2 , کامبیز کامکاری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه: دانشجویان, ویژگیهای روانسنجی, پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی– نقصتوجه بزرگسالان کانرز, استان اصفهان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان پرداخته شده است. روش پژوهش در حیطه تحقیقات روش شناختی بوده و روان سنجی می باشد. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر استان اصفهان تشکیل می دهند که در دامنه سنی 18 تا 19 قرار می گیرند و تعداد آنها 1163 نفر بوده و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می باشد. به منظور تعیین ضرایب اعتبار با تأکید بر تجانس درونی سؤالات از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون (با اصلاح اسپیرمن-براون) و با تاکید بر تعیین ضریب ثبات از روش آزمون- بازآزمون استفاده شده که در این راستا از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید؛ همچنین، به منظور بررسی روایی ملاکی از مقیاس خودسنجی بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان (ASRS) استفاده شد. جهت بررسی روایی سازه نیز از روش تحلیل عامل از نوع سلسله مراتبی استفاده و یافته ها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار حاصله از روش آلفا کرانباخ بالاتر از 60/0 می باشند. همچنین، ضرایب اعتبار حاصل از روش دو نیمه کردن آزمون در تمامی مقیاس ها بالاتر از 70/0 بوده و مشخص گردید ضرایب اعتبار پرسشنامه مذکور، در حد مطلوب می باشند. ضرایب ثبات با استفاده از روش آزمون- بازآزمون در پرسشنامه مذکور نیز بالاتر از 60/0 به دست آمد. در بررسی روایی ملاکی مشخص گردید پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز با مقیاس خودسنجی بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان (ASRS) در دانشجویان استان اصفهان دارای ضرایب همبستگی 59/0 است. در نهایت، با استفاده از مدل تحلیل عامل مشخص گردید که پرسشنامه مذکور با 26 گویه در 4 عامل کم توجهی/ مشکل حافظه، بیقراری/ بیش فعالی، مشکلات با تصور کلی از خود و بی ثباتی هیجانی/ تکانش گری جای گرفته اند.
Psychometric properties of short diagnostic questionnaireDisorders-Adverse Conjugation Disorder in Students in Isfahan Province
_||_