هنجاریابی مقیاس ادراک نوجوانان از شیوه های تربیتی والدین و مقایسه مؤلفه های آن در دختران و پسران شهر تهران
محورهای موضوعی : روان سنجینرگس باباخانی 1 , الهه حجازی موغانی 2 , حسن پاشا شریفی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، رودهن. ایران
2 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه روان شناسی، رودهن، ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی:ادراک نوجوانان از شیوه های تربیتی والدین, درگیری, گرمی, خودمختاری, تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی,
چکیده مقاله :
چکیدهدر این پژوهش پرسشنامه ادراک از شیوه های تربیتی والدین(POPS) که توسط (گرولنیک و همکاران ،1997) تهیه شده بود، در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هنجاریابی شد. نمونه مورد مطالعه شامل 808 نفر (400 پسر و 408 دختر) است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور تحلیل عاملی از روش مؤلفه های اصلی، و برای چرخش عامل ها از چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وشاخص های برازش مناسب در تحلیل عاملی تأییدی وجود شش عامل ادراک درگیری، خودمختاری و گرمی را در پدر و مادر به صورت جداگانه تأیید کردند که مجموعا"93/64 درصد از واریانس را تبیین می کنند. ضرایب اعتبار همسانی درونی برای خرده مقیاس ها ی درگیری مادر (76/0)، خودمختاری مادر (80/0)، گرمی مادر (82/0)، درگیری پدر (77/0)، خودمختاری پدر (78/0)، گرمی پدر (81/0) و در کل پرسشنامه 94/0 بدست آمده است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه در مقایسه دختران و پسران نشان داد، ادراک پسران ازشیوه های تربیتی والدین شان ، بهتر از ادراک دختران است (01/0P<).
A questionnaire perception of parental educational practices (POPS) by (Grvlnyk et al., 1997) was prepared,
_||_