روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون در دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر همدان
محورهای موضوعی : روان سنجیکامبیز کامکاری 1 , سعید حسن زاده 2 , رویا کاوه 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: ", روایی تشخیصی", , ", نسخه سوم نوین مقیاس", , ", توانایی های شناختی", , ", وودکاک جانسون", , ", ناتوان یادگیری", ,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، به روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک جانسون در دانش-آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان پرداخته شده است. سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین گردید که آیا نسخه سوم مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک جانسون در دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر همدان دارای روایی تشخیصی است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روانسنجی جای گرفته که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است. جامعه این تحقیق را تمامی دانشآموزان دختر و پسر ناتوان یادگیری تشکیل میدهند که در پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی مراکز غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری شهر همدان در سال تحصیلی 93-1392، خدمات ویژه آموزشی و درمانی دریافت میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق نسخه سوم نوین تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون میباشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار نقاط پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. نتایج تحقیق نشان داد که با روش نقاط نمودار پراکنش، آزمونهای فهم کلامی، روابط فضایی، ترکیب صدا، شکلگیری مفهوم، انطباق دیداری، وارونهسازی اعداد، کلمات ناقص و حافظه فعال شنیداری و با روش فاصله اطمینان آزمونهای فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، انطباق دیداری و کلمات ناقص دارای روایی تشخیصی میباشند. در نهایت، میتوان نتیجهگیری نمود با توجه به اینکه آزمونهای فهم کلامی، انطباق دیداری و کلمات ناقص با هر دو روش نشان داد دارای روایی تشخیصی میباشند، از اینرو، از سه آزمون مذکور میتوان برای تشخیص دانشآموزان ناتوان یادگیری از دانشآموزان عادی استفاده نمود.
In this research, the "diagnostic validity of the third version of the Woodcock Johnson cognitive ability scale in students with learning disabilities in Hamedan city" has been discussed. The main question of the research was formulated as follows: Does the third version of Woodcock Johnson's cognitive ability scale have diagnostic validity in students with learning disabilities in Hamedan city? The current research method is in the field of psychometric studies, which is a subset of the methodological research method. The population of this research consists of all the male and female students with learning disabilities who received special educational and therapeutic services in the fifth and sixth grades of non-governmental centers for special learning difficulties in Hamedan city in the academic year of 2013-2013. By using the purposeful sampling method and using the simple random sampling method, 60 students were selected as a sample. The measurement tool in this research is the new third version of Woodcock-Johnson's cognitive abilities, which have good validity and reliability. The statistical model used in the current research to determine the diagnostic validity is the scatter plot method (Davis method) and the confidence interval method. The results of the research showed that with the method of scatter plot points, verbal comprehension tests, spatial relations, sound composition, concept formation, visual adaptation, number inversion, incomplete words and active listening memory and with the confidence interval method of tests Verbal comprehension, visual-auditory learning, visual adaptation and incomplete words have diagnostic validity. Finally, it can be concluded considering that the tests of verbal comprehension, visual adaptation and incomplete words have been shown to have diagnostic validity by both methods, therefore, from the three mentioned tests, He used normal students to identify learning disabled students.