شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی (در سازمان های غیر انتفاعی ایران)*
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیعلی نورپور 1 , پرویز ساکتی 2 , حبیب اله طاهرپور کلانتری 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز
3 - استادیار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
کلید واژه: کارآفرینی اجتماعی, سازمان های غیر انتفاعی, عوامل موثر بر کارآفرینی اجتماع,
چکیده مقاله :
کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر کارآفرینی اجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشور است. جامعه آماری اول این پژوهش 100 نفر از مدیران و کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی برای اثبات فرض اول تحقیق و جامعه آماری دوم نیز شامل 16 نفر از صاحب نظران برای اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر کارآفرینی اجتماعی می باشد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی –همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل همبستگی کانونی و در ادامه فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که 13 عامل بر کارآفرینی اجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی ایران تاثیر دارند که در بین عوامل مذکور، ویژگی ها، ارزش ها و رفتار رهبران استراتژیک و ماموریت چشم انداز محور به ترتیب بیشترین و محیط اجتماعی مناسب و محیط اقتصادی مناسب کمترین نقش را دارا می باشند.
کارآفرینی اجتماعی یک فعالیت کارآفرینانه است که در درون آن یک هدف اجتماعی تعبیه شده است. هدف اصلی این مقالهشناساییواولویتبندیعواملتأثیرگذاربرکارآفرینیاجتماعی در سازمان های غیر انتفاعی کشوراست. جامعهآماریاولاینپژوهش 100 نفر از مدیران و کارکنان 10 سازمان غیرانتفاعی برای اثبات فرض اول تحقیق و جامعهآماریدومنیزشامل16نفراز صاحبنظرانبرایاولویتبندیعوامل تأثیرگذاربر کارآفرینیاجتماعیمی باشد. برایگردآوریدادهها، از پرسشنامه استفاده شده است.این پژوهش از نظرهدف کاربردیوازلحاظشیوهاجراتوصیفی –همبستگیاست. برایتجزیهوتحلیلاطلاعاتاز تحلیل همبستگی کانونی و در ادامه فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی استفادهشدهاست. نتایجبررسی هانشانمیدهدکه 13 عامل بر کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای غیرانتفاعی ایران تأثیر دارند که در بین عوامل مذکور، «ویژگیها، ارزش ها و رفتار رهبران استراتژیک» و «ماموریت چشم انداز محور» به ترتیب بیشترین و «محیط اجتماعی مناسب» و «محیط اقتصادی مناسب» کمترین نقش را دارا می باشند
_||_