تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران دوره متوسطه مدارس دخترانه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمهناز جورابچی 1 , علی اکبر خسروی 2
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده : این پژوهش با هدف آشنایی با مفهوم مدیریت دانش و تاثیر آن در موفقیت مدارس و استفاده از آن در عملکرد دبیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که از بین آنان 381 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش به منظور جمعآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز پژوهش پرسشنامة پژوهشگر ساخته بوده که به صورت 4 گزینه ای تنظیم گردید. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که هر چه میزان آشنایی دبیران با مؤلفه های مدیریت دانش (کشف و خلق دانش ، به کارگیری مشارکت دانش آموزان توسط دبیران ، به اشتراک گذاشتن دانش دانش آموزان توسط دبیران ، استفاده از تکنولوژی ، ارزیابی دبیران از دانش آموزان) بیشتر باشد، میزان دستیابی آنها به مولفه ها بیشتر است و موجب افزایش عملکرد آنها می شود. همچنین محاسبه ضریب تبیین نشان داد که : 18 درصد واریانس عملکرد دبیران از طریق مؤلفه کشف و خلق دانش، 14 درصد از طریق مؤلفه مشارکت در دانش، 13 درصد سازماندهی دانش، 7 درصد کاربرد دانش ، 11 درصد عملکرد دانش و 15 درصد واریانس عملکرد دبیران از طریق مدیریت دانش تبیین می شود.
AbstractThis research was done to create an acquaintance with the subject of knowledgemanagement, its effects on schools success and its utilities in teachers’ activities.The population of the study in this project consisted of the whole number of girlhigh school students in Tehran among which we randomly chose a sample of 381girls, studying in the second grade. The research tool, with which the data weregathered, was a questionnaire in the form of four-choice items. The resulting datawere analyzed by doing descriptive and inferential statistics (independent t-test andPearson correlation coefficient). The results of the analysis showed that the more theteachers are familiar with the elements of knowledge management, the more they actin it and it brings about an enhancement in their performance. (These elementsinclude: discovery and invention of knowledge, inclusion of students’ cooperation,the share of students’ knowledge by teachers, getting benefits from technology andthe evaluation of students by teachers.)
