تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران دوره متوسطه مدارس دخترانه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمهناز جورابچی 1 , علی اکبر خسروی 2
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: مدیریت دانش, عملکرد, کشف و خلق دانش, مشارکت در دانش, سازماندهی دانش, کاربرد دانش, عملکرد دانش,
چکیده مقاله :
چکیده : این پژوهش با هدف آشنایی با مفهوم مدیریت دانش و تاثیر آن در موفقیت مدارس و استفاده از آن در عملکرد دبیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که از بین آنان 381 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش به منظور جمعآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز پژوهش پرسشنامة پژوهشگر ساخته بوده که به صورت 4 گزینه ای تنظیم گردید. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که هر چه میزان آشنایی دبیران با مؤلفه های مدیریت دانش (کشف و خلق دانش ، به کارگیری مشارکت دانش آموزان توسط دبیران ، به اشتراک گذاشتن دانش دانش آموزان توسط دبیران ، استفاده از تکنولوژی ، ارزیابی دبیران از دانش آموزان) بیشتر باشد، میزان دستیابی آنها به مولفه ها بیشتر است و موجب افزایش عملکرد آنها می شود. همچنین محاسبه ضریب تبیین نشان داد که : 18 درصد واریانس عملکرد دبیران از طریق مؤلفه کشف و خلق دانش، 14 درصد از طریق مؤلفه مشارکت در دانش، 13 درصد سازماندهی دانش، 7 درصد کاربرد دانش ، 11 درصد عملکرد دانش و 15 درصد واریانس عملکرد دبیران از طریق مدیریت دانش تبیین می شود.
AbstractThis research was done to create an acquaintance with the subject of knowledgemanagement, its effects on schools success and its utilities in teachers’ activities.The population of the study in this project consisted of the whole number of girlhigh school students in Tehran among which we randomly chose a sample of 381girls, studying in the second grade. The research tool, with which the data weregathered, was a questionnaire in the form of four-choice items. The resulting datawere analyzed by doing descriptive and inferential statistics (independent t-test andPearson correlation coefficient). The results of the analysis showed that the more theteachers are familiar with the elements of knowledge management, the more they actin it and it brings about an enhancement in their performance. (These elementsinclude: discovery and invention of knowledge, inclusion of students’ cooperation,the share of students’ knowledge by teachers, getting benefits from technology andthe evaluation of students by teachers.)
منابع فارسی
ذوالفقاری، م. (1386). نقش مدیریت دانش و سیستم اطلاعات مدیریت با استفاده از ICDL برای افزایش اثر بخشی آموزش و یادگیری در وزارت نیرو ، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
جعفری مقدم ، س. (1382). مدیریت دانش در نظام مدیریت مدرسه محور ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 18
جهان آرا، ع. (1384). بررسی نقش تکوینی ICT در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی شهرستان سردشت در درس بخوانیم و بنویسیم ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
عدلی، ف . (1384). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش، تهران، انتشارات فراشناختی اندیشه.
لاهیجانیان ، ا. (1384). مطالعه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و ارائه مناسب،
رساله دکتری ، رشته مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات.
منطقی، م و شهر آرای ، م. (1384). بررسی نوآوری های آموزشی در مدارس، ماهنامه پژوهش ، شماره 53.
نادی ، م. (1386). نقش مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان یادگیرنده ، رساله دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات .
منابع انگلیسی
Carneiro, A. (2001). the role of Intelligent Resources in Knowledge management. Journal of knowledge management , vol .5, No.4
Murali R, & Terry R, Lorne Olfman .(2005). Designing Knowledge management system for teaching and learning with WIKI Technology. Journal of Information system Education. West Lafayette. Vol.96,ISS.3
Nonaka, I,& Takeuchi .(2003). The Knowledge – Creationg company, Oxford Univesity press.
Sepector, J.M & Anderson T.M. (2000) . Intergrated and holistic domains, Dordrecht : Kluwer Academic.
Wagner,C.(2004). WIKI: A Technology for conversational Knowledge Managemet and Grup Collaboration, Communications of the Associationa for Information system, Vol.13
http://en.wikipedia.org/wiki/knowledge management