ارائه مدلی برای دانش افزایی سازمانی در سازمانهای آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - گروه علوم تربتی، دانشگاه تنکابن، تنکابن، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, تسهیم دانش, دانشافزایی سازمانی, سازمانهای آموزشی, فناری اطلاعات,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی به منظور دانش افزایی سازمانی در سازمان های آموزشی بود. روش پژوهش توصیفی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان های آموزشی غیردولتی شهرستان لاهیجان به تعداد 1980 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان 268 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های: اعتماد سازمانی مک آلیستر (1995)، فناوری اطلاعات لیو و همکاران (2013)، یادگیری سازمانی دونات و پابلو (2015)، یادگیری سازمانی یو و همکاران (2013)، فناوری اطلاعات لیو و همکاران (2013)، تسهیم دانش فیلیس و همکاران (2000)، دانش افزایی سازمانی از پرسشنامه لی و چوی (2003) انجام شد و برای متغیرهای قابلیت حل مسئله و توسعه حرفه ای از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی وفن مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SMART PLSاستفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تأثیر تسهیم دانش، یادگیری سازمانی، جذب دانش و قابلیت حل مسأله بر دانش افزایی سازمانی مثبت و معنادار است. تأثیر یادگیری سازمانی، جذب دانش و قابلیت حل مسأله بر تسهیم دانش مثبت و معنادار است. تأثیر یادگیری سازمانی، اعتماد، فناوری اطلاعات، توسعه حرفه ای و رهبری دانش بر جذب دانش مثبت و معنادار است. اما تأثیر قابلیت حل مسأله بر جذب دانش معنادار نیست. تأثیر اعتماد، فناوری اطلاعات و توسعه حرفه ای بر قابلیت حل مسأله مثبت و معنادار است. اما تأثیر رهبری دانش بر قابلیت حل مسأله معنادار نیست. در مجموع نتایج نقش متغیرهای اعتماد، فناوری اطلاعات، رهبری دانش، توسعه حرفه ای، یادگیری سازمانی، جذب دانش، قابلیت حل مسأله و تسهیم دانش در دانش افزایی سازمانی را مورد تأیید قرار می دهد و بر این اساس الگویی برای دانش افزایی سازمانی در سازمان های آموزشی ارائه گردید.
The aim of this study was to develop a model for organizational knowledge creation in educational organizations. The research methodology is descriptive and functional. The statistical population included 1980 managers, assistants and experts from non-governmental educational organizations existing in Lahijan that 268 participants were selected in simple random sampling by Krejcie and Morgan table. They responded to trust, IT, knowledge leadership, professional development, organizational learning, knowledge acquisition, problem solving, knowledge sharing and organizational knowledge creation questionnaires. In order to analyze the data, structural equation model was used with SMARTPLS software. The results of analysis showed that the effect of knowledge sharing, organizational learning, knowledge acquisition and problem solving is positive and significant on organizational knowledge creation. The effect of organizational learning, knowledge acquisition and problem solving is positive and significant on knowledge sharing. The effect of organizational learning, trust, IT, professional development and knowledge leadership is positive and significant on knowledge acquisition, while the effect of problem solving is not significant on knowledge acquisition. The effect of trust, information technology and professional development is positive and significant on problem solving, while the effect of knowledge leadership is not significant on problem solving. In conclusion, the results emphasize the role of trust, IT, knowledge leadership, professional development, organizational learning, knowledge acquisition, problem solving and knowledge sharing in organizational knowledge creation.
باباپور خیر الدین، جلیل؛ رسول زاده طباطبایی،سیدکاظم؛ اژه ای، جواد؛ فتحی آشتیانی، علی. (1382) . بررسی رابطه بین شیوه های حل مساله و سلامت روانشناختی دانشجویان، مجله روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، شماره 1.
پشتیبان، عبدالله . (1386). رابطه سبک حل مساله با پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و طرز تفکر دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
رحمان سرشت، حسین؛ کفچه، پرویز (1387). 7پیام مدیریت، مدل سازمانی برای تفکر راهبردی تاثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت، مجله مطالعات راهبردی، شماره 7.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حر محمدی، مریم (1391). بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس. طلوع بهداشت، 11(1): 76-86.
قلی زاده،رضوان حسین ؛میرکمالی،سید محمد؛ (1389)؛ عوامل کلیدی مؤثر بر اشتراک دانش: مطالعه موردی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره 1.
کشاورزی،علی حسین (1386)، موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها، اولین کنفرانس ملّی مدیریت دانش، تهران،ایران.
منصوری، حسین؛ طاهری دمنه، محسن، کنجکاو منفرد، امیررضا (1390). ارزیابی تأثیر راهبرد مدیریت دانش بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در کتابخانه های دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از رویکرد BSC، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 27 (1): 263-278.
میرسپاسی، ناصر (1391). چالشهای نظری تصمیم گیری استراتژیک. ماهنامه علمی-پژوهشی تدبیر، 20(211): 16-24.
نوید، مهناز . (1387). بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت های حل مساله بر پرخاشگری و سرسختی فرزندان دختر 20-12 ساله ساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی شهرستان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
نیک مهر و درودچی (1392). مطالعه اهمیت کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین، مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران، وزارت بازرگانی، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، 42-59.
_||_Abrams, L. C., Cross, R., Lesser, E., & Levin, D. Z. (2003). Nurturing interpersonal trust in knowledge-shaving networks. Academy of Management Executive, Vol.17, No.4, pp. 64–77.
Almeida, M., & Soares, A. L. (2015). From Project’s Information Management to Project-Based Organizational Learning: The Role of Knowledge Sharing. In Handbook of Research on Effective Project Management through the Integration of Knowledge and Innovation (pp. 190-211). IGI Global.
Anderson, B. S., Covin, J. G., & Slevin, D. P. (2009). Understanding the relationship between entrepreneurial orientation and strategic learning capability: an empirical investigation. Strategic Entrepreneurship Journal, Vol.3, No.3, pp 218-240.
Argote, L. (2012). Organizational learning: Creating, retaining and transferring knowledge. Springer Science & Business Media.
Ashnai, B., Henneberg, S. C., Naudé, P., & Francescucci, A. (2016). Inter-personal and inter-organizational trust in business relationships: An attitude–behavior–outcome model. Industrial Marketing Management, Vol.52, pp. 128-139.
Bathelt, H., Cohendet, P., Henn, S., & Simon, L. (2017). The Elgar Companion to Innovation and Knowledge Creation. Edward Elgar Publishing.
Cockrell, M. L. (2011). A Comparative Analysis Study of Professional Development Models Impacting Student Academic Achievement.
Cummings, J., (2003), Knowledge Sharing: A Review of the Literature, The World Bank Washington, D. C., available in http: //worldbank.org;oed
De Long, D.W. and Fahey, L. (2000), ‘‘Diagnosing cultural barriers to knowledge management’’, Academy of Management Executive, Vol. 14 No. 4, pp. 113-27.
Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, Vol.68, No.2, pp.360-370.
Dong, J. Q., & Yang, C. H. (2015). Information technology and organizational learning in knowledge alliances and networks: Evidence from US pharmaceutical industry. Information & Management, Vol.52, No.1, pp. 111-122.
Ferreras-Méndez, J. L., Newell, S., Fernández-Mesa, A., & Alegre, J. (2015). Depth and breadth of external knowledge search and performance: The mediating role of absorptive capacity. Industrial Marketing Management, Vol.47, pp.86-97.
García-Morales, V. J., Bolívar-Ramos, M. T., & Martín-Rojas, R. (2014). Technological variables and absorptive capacity's influence on performance through corporate entrepreneurship. Journal of Business Research, Vol.67, No.7, pp.1468-1477.
Garcia-Perez, A., & Ayres, R. (2015). Wikifailure: the limitations of technology for knowledge sharing. Leading Issues in Knowledge Management, Vol.2, No 2, 242.
Grimsdottir, E., & Edvardsson, I. R. (2018). Knowledge Creation and Open Innovation in High-Technology SMEs. Open Innovation And Knowledge Management In Small And Medium Enterprises, Vol. 87, No.3.
Hsu, M. H., Ju, T. L., Yen, C. H., & Chang, C. M. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities: The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International Journal of Human–Computer Studies, Vol.65, pp.153–169.
Iyengar, K., Sweeney, J. R., & Montealegre, R. (2015). Information technology use as a learning mechanism: The impact of IT use on knowledge transfer effectiveness, absorptive capacity, and franchisee performance. Mis Quarterly, Vol.39, No.3.
Jain, A. K., & Moreno, A. (2015). Organizational learning, knowledge management practices and firm’s performance: an empirical study of a heavy engineering firm in India. The Learning Organization, Vol. 22, No.1, pp. 14-39.
Johannessen, J. A., & Olsen, B. (2003). Knowledge management and sustainable competitive advantages: The impact of dynamic contextual training. International Journal of Information Management, Vol.23, No.4, pp.277-289.
Kan, C. V., Brouwer, P., Smit, B. H. J., Spreeuwenberg, L., Swet, J. V., & Admiraal, W. F. (2017). Moving Beyond the Research-practice Gap: Impact of Teacher Research on Professional Development and Knowledge Utilization in Schools. EC
Kasemsap, K. (2016). The roles of e-learning, organizational learning, and knowledge management in the learning organizations. In Civil and Environmental Engineering: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1198-1228). IGI Global.
King, W. R. (2006) Maybe a “knowledge culture” isn’t always so important after all. Information Systems Management, Vol.23, 88-89
Knobel, M., & Kalman, J. (Eds.). (2016). New literacies and teacher learning: Professional development and the digital turn (Vol. 74). Peter Lang.
Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011). Absorptive capacity, innovation, and financial performance. Journal of Business Research, Vol.64, No.12, pp.1335-1343.
Kyndt, E., Gijbels, D., Grosemans, I., & Donche, V. (2016). Teachers’ everyday professional development: Mapping informal learning activities, antecedents, and learning outcomes. Review of educational research, Vol.86, No.4, pp.1111-1150.ER Conference.
Lakshman, C. (2009). Organizational knowledge leadership: An empirical examination of knowledge management by top executive leaders. Leadership & Organization Development Journal, Vol.30, No.4, pp.338-364.
Lakshman, C., & Parente, R. C. (2008). Supplier‐focused knowledge management in the automobile industry and its implications for product performance. Journal of Management Studies, Vol.45, No.2, pp.317-342.
Langer, A. M. (2017). Information Technology and Organizational Learning: Managing Behavioral Change in the Digital Age. CRC Press.
Louis, K. S., & Murphy, J. (2017). Trust, caring and organizational learning: the leader’s role. Journal of Educational Administration, Vol.55, No.1, 103-126.
Lyles, M. A. (2014). Organizational Learning, knowledge creation, problem formulation and innovation in messy problems.
Mabey, C, Kulich. C. and Lorenzi-Cioldi. F. (2012). Knowledge leadership in global scientific research." The International Journal of Human Resource Management, Vol.23, No.12, pp. 2450-2467
Massa, S., and Tsesta, S., (2009), a Knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector, European Management Journal, Vol.27, pp. 129-141.
Maurer, I., & Weber, C. E. (2016). Effects of Inter-organizational and Institutional Trust on Knowledge Acquisition Across Borders. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2016, No. 1, p. 17104). Academy of Management.
McDermott, R. and O'Dell, C. (2001), "Overcoming culture barriers to sharing knowledge", Journal of Knowledge Management, Vol. 5, No.1, pp. 76-85.
McGriff, S. J. (2001). Leadership in Higher Education: Instructional Designers in Faculty Development Programs.
Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge Creating Company, Oxford University Press, New York, NY.
Paulin, D., & Suneson, K. (2015). Knowledge transfer, knowledge sharing and knowledge barriers–three blurry terms in KM. Leading Issues in Knowledge Management, Vol. 2, No. 2, pp.73-85.
Rutten, R. (2017). Knowledge Creation in Temporary Organizations. In Cooperative and Networking Strategies in Small Business (pp. 175-195). Springer, Cham.
Rutten, W., Blaas-Franken, J., & Martin, H. (2016). The impact of (low) trust on knowledge sharing. Journal of knowledge management, Vol. 20, No.2, pp. 199-214.
Sarkar, R. K., Mostaghimi, M. R., & Akbari, M. (2016). Investigate the Role of Knowledge-Oriented Leadership in Innovation and Knowledge Management Practices. International Business Management, Vol.10, No.11, pp. 2143-2149.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2014). Knowledge building and knowledge creation: Theory, pedagogy, and technology. Cambridge handbook of the learning sciences, pp.397-417.
Stavrou ET, Charambous C, Spiliotis S (2006). Human resource management and performance: a neural network analysis. European Journal of Operational Research, Vol.18, No.1, pp. 453-467.
Stewart, C. (2014). Transforming professional development to professional learning. Journal of Adult Education, Vol. 43, No.1, pp. 28-41.
Teo, H. J., Johri, A., & Lohani, V. (2017). Analytics and patterns of knowledge creation: Experts at work in an online engineering community. Computers & Education, Vol.112, pp. 18-36.
Top, M., Akdere, M., & Tarcan, M. (2015). Examining transformational leadership, job satisfaction, organizational commitment and organizational trust in Turkish hospitals: public servants versus private sector employees. The International Journal of Human Resource Management, Vol.26, No.9, pp.1259-1282.
Uden, L., Liberona, D., & Welzer, T. (2014). Learning Technology for Education in Cloud. In Third International Workshop, LTEC 2014.
Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Rodríguez-Sánchez, A. M. (2014). Linking organizational trust with employee engagement: The role of psychological empowerment. Personnel Review, Vol.43, No.3, pp. 377-400.
Van Den Bosch, F. A., Volberda, H. W., & De Boer, M. (1999). Coevolution of firm absorptive capacity and knowledge environment: Organizational forms and combinative capabilities. Organization science, Vol.10, No.5, pp. 551-568.
Yang, L. R., Huang, C. F., & Hsu, T. J. (2014). Knowledge leadership to improve project and organizational performance. International Journal of Project Management, Vol.32, No.1, pp. 40-53.
Zhang, J., Faerman, S., & Cresswell, A., (2006), “The Effect of Organizational/Technological Factors and The Nature of Knowledge on Knowledge Sharing”, Proceedings of The 39th Hawaii International Conference on System Sciences.
Zhang, Lianying (2015). Effect of Knowledge Leadership on Knowledge Sharing In Engineering Project Design Teams. Project Management Journal, Vol.46, No.5, pp.111–124.
Zheng, W., Yang, B., Mclean, G.N. (2010). Linking Organizational Culture, Strategy and Organizational Effectiveness; Mediating Role of Knowledge Management. Journal of Business Research, vol. 63, pp. 771-763.