ساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی برای دانش آموزان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو هیات علمی
کلید واژه: واژه های کلیدی: مقیاس سنجش, رشد اخلاقی, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی انجام شد.مبانی نظری شاملنظریه های مختلفرشد اخلاقیبود.بر اساس آنها گویه های اولیه سنجش رشد اخلاقی تهیه شد . روایی محتوایی گویه ها، با نظرخواهی از متخصصان بررسی شد. گویه هایی که مورد تائید بیش از 75 % آنها بود انتخاب شدند. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان های تهران بودند. ضریب پایایی آزمونبا آلفای کرونباخ0.93شد. تحلیل عاملی سؤال هانشان داد که 55 درصد واریانس نمره های رشد اخلاقیتوسط مقیاس ساخته شده تبیین می شود.پس از چرخش واریماکس 4 عامل اصلی شناسایی و نامگذاری شدند. شاخص های تحلیل عاملی تأییدی از مدل معادلات ساختاری آزمون نشان داد که مدل دارای برازش با داده ها است. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازهگیری رشد اخلاقیدانش آموزان جهت انجام پژوهش های مختلف استفاده کرد.
Abstract This study aims at measuring the construction validity of moral development scale. Theoretical foundationsare the theory of moral development. Items were prepared based on their initial assessment of moral development. The content validitywas investigated through experts' opinion. Some items over 75% were confirmed and chosen. The population consisted of high school students in Tehran. Test reliability coefficient was 0.93. Factor analysis showed that 55 percent of variance in the improvement of the scores can be explained by the scale of moral development. After that, varimax rotation of four major factors were identified and named. Confirmatory factor analysis of indicators of structural equation model testing demonstrated that a model is fit to the data. Finally, this questionnaire can be used to measure the moral development of students and can be used by various researches.
منابع
سانتراک، ج(1385). زمینه روانشناسی. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا.
معنوی پور، د. پیرخائفی،ع.ر. (1384). روش های پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات هزاره ققنوس.
هومن، ح.ع،(1384).مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. InK.A. Bollen & J.S. long (Eds.), Testing structural equation model (136-164).Newbury Park, CA: Sage.
Carpendale, J. I. M., & Krebs, D. L. (1992). Situational variation in moral judgment: In astage or on a stage? Journal of Youth and Adolescence, 21, 203–224.
Cohen, T. R., Montoya, R. M., & Insko, C. A.(2006). Group morality and intergrouprelations: Cross-cultural and experimental evidence. Personality and Social Psychology Bulletin,32, 1559–1572.
Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., Maccallum, R. C. & Strahan, E. J.(1999). Evaluating the use exploratory factor analysis in psychological research. Psychological methods, 4, 272-299.
Gibbs, J. C. (2003). Moral development and reality: Beyond the theories of Kohlberg and Hoffman.Thousand Oaks, CA: Sage.
Henson, R. K. & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice.Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
Kahn, J. H. (2006). Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: Principle, advances, and application.The Counseling Psychologist, 34, 684-718.
Kline, R.B. (2005). Principle and practice of structural equation modeling. New York: Guilford press.
Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive-developmental approach to socialization.In D. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp. 347–480).
NewYork: Rand McNally.
Krebs, D. L., & Denton, K.(2005). Toward a more pragmatic approach to morality: Acritical evaluation of Kohlberg’s model. Psychological Review, 112(3), 629–649.
MacCallum, R.C.,& Austin, J. T. (2000). Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual review of psychology, 51, 201-226.
Opotow, S. (2007). Moral exclusion and torture: The ticking bomb scenario and the slippery ethical slope. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 13(4), 457–461.
Passini, S. (2010). Moral reasoning in a multicultural society:Moral inclusion and moral exclusion. Journal for the Theory of Social Behavior, 40,21-38.
Passini, S., Villano, P., & Morselli D. (2009). People’s reaction to news stories: Therole of moral exclusion on moral reasoning. Paper presented at the fifth European Consortiumfor Political Research Conference, Potsdam, Germany.
Piaget, J.( 1932). The moral judgment of the child. New York: The Free Press.
Rest, J. (1986). Moral development: Advances in research and theory. NewYork: Praeger.
Tabachnick, B.G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5thed.), New York: Allyn and Bacon.
Tappan, M. B.( 2006). Mediated moralities: Sociocultural approaches to moral development.In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 351–374).Mahwah, NJ: Erlbaum.
Turiel, E.( 2006). Thoughts, emotions, and social interactional processes in moral development.In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 7–36).Mahwah, NJ: Erlbaum.
Wark, G., & Krebs, D. L. (1997). Sources of variation in real-life moral judgment: Towarda model of real-life morality. Journal of Adult Development, 4, 163–178.
Watkins, M.W. (2000). Mac parallel analysis (computer software). State College, PA: Author.
Wheaton, B. Muthen, B., Alwin, D. F. & Summers, G. (1977). Assessing reliability and stability in panel models.Sociological Methodology, 8 (1), 84-136.