میزان روایی پیش بینی آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی: آیا پذیرش یعنی موفقیت تحصیلی؟
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - مربی
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, موفقیت تحصیلی, واژگان کلیدی: آزمون ورودی دانشگاه, روایی پیش بینی,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر به مطالعه ی میزان روایی پیش بینی آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی درمیان دانشجویان گرایش های مختلف زبان انگلیسی می پردازد. به عبارت دیگر، این مطالعه ارتباط بین نمره علمی امتحان ورودی دانشگاه آزاد اسلامی با میزان موفقیت دانشجویان در آن رشته ها را بررسی می کند تا دریابد آیا می توان از نمره آزمون ورودی دانشجویان میزان موفقیت تحصیلی آنان را پیش بینی کرد. به همین منظوراز میان 452 دانشجوی سال آخر، 282 دانشجو که در گرایش های مختلف زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تحصیل می کردند به روش تصادفی به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. سپس همه اطلاعات مربوط به نمره آنها در آزمون ورودی دانشگاه (شامل نمره ی دروس عمومی، اختصاصی، و نمره ی کل) به همراه معدل پایانی شش نیمسال اولیه ی آنها از مرکز آزمون و معاونت آموزشی دانشگاه جمع آوری شد. تحلیل آماری این اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که نمره ی کل دانشجویان ارزش پیش بینی بیشتری نسبت به نمره ها ی دروس عمومی و اختصاصی آنها داشت. به علاوه، در میان سه گرایش موجود، دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی (دبیری) دارای روایی پیش بینی بالاتری بودند. همچنین، در حالی که در میان دانشجویان پسر نمره ی دروس تخصصی زبان انگلیسی موفقیت تحصیلی آنها را بهتر پیش بینی می کرد، در میان دانشجویان دختر نمره ی کل آنها چنین ویژگی داشت.
AbstractThe main purpose of the present research was to study the predictive value of theIslamic Azad University’s Entrance Examination (IAUEE) in Iran administered tothose applied for English Language courses. It, furthermore, attempted to investigateprobable correlation between English Language students’ academic achievementregarding their Grade point Average (GPA) and their entrance admission test resultsand their sex, field of study, or age. To conduct the research, seniorundergraduate students who were admitted to study in all English language fields inIslamic Azad University, Roudehen Branch were randomly selected. Data werecollected regarding their performances in Entrance Examination and their GPAduring the first three years of their study. Data analysis indicated that students’ totalscore in IAUEE had a better predictive value than the English subtest score. Out ofthree English majors under study, admission exam for ELT students had a muchmore recognized predictive value than for students in other courses. Moreover, whileboys’ English proficiency subtest was a better predictor of their academicachievement, girls’ total score proved so