بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جو سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و علمی– کاربردی تربت جام
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیخدیجه رحمتی نیا 1 , مریم ملکی 2
1 - دانشجو
2 - دانشجو
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جو سازمانی در مراکز آموزش عالی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه کارکنان اعم از اعضاء هیأت علمی و کارمندان اداری مراکز آموزش عالی (آزاد، پیام نور و علمی- کاربردی) می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 165 نفر بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد شده شامل: پرسش نامه مدیریت دانش دارای 38 سؤال 5 گزینه ای با مؤلفه های (اکتساب دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش) و پرسش نامه جو سازمانی با 42 سؤال ( که 21 سؤال آن مربوط به رفتار و برخورد های رئیس با کارکنان و 21 سؤال آن مربوط به رفتار و برخورد های کارکنان با یکدیگر) استفاده شد. جهت ارزیابی و بررسی فرضیه های تحقیق که شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی است از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش و جو سازمانی در مراکز آموزش عالی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. هم چنین ارتقاء دانش در بین کارکنان مراکز آموزش عالی در بهبود جو سازمانی این مراکز مؤثر بوده است.
Abstract The aim of this research was to investigate the correlation between knowledge management and organization climate in different institutions of Higher Education. The research method is descriptive and of correlational type. The population included the staff, faculty members and employees, of different institutions of higher education in Iran, such as IAU, Payam-e- Noor, and Elmi-Karbordi. Based on Morgan chart, our sample included 165 people, which were selected through stratified random sampling. To collect the data, two standardized questionnaires were used. The first one was knowledge management questionnaire with 38 five–choice questions including such items as, knowledge acquisition, knowledge sharing, and knowledge use. The second questionnaire measured the organizational climate with 42 questions, 21 of which were related to managers' behaviors towards the staff and the other 21 were related to staff behaviors towards each other. To analyze the data, both descriptive and inferential statistics were used through the application of SPSS. Data analysis revealed that there was a positive correlation between knowledge management and organizational climate in different institutions of Higher Education. It also showed that increasing the knowledge of employees in different institutions of higher education could improve organizational climate in such institutions.
