بررسی اثرات رهبری خدمتگزار بر موفقیت سازمانی با میانجی گری کیفیت زندگی کاری در اداره های آموزش و پرورش غرب استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
فرشته هدایتی
1
(
دبیر پژوهش
)
اسماعیل نبیئی
2
(
دبیر
)
کلید واژه: کیفیت زندگی کاری, معادلات ساختاری, رهبری خدمتگزار, موفقیت سازمانی, الگوی مفهومی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین روابط علّی میان متغیرهای رهبری خدمتگزار، کیفیت زندگی کاری و موفقیت سازمانی صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع همبستگی و مبتنی بر معادله ساختاری است. جامعه آماری شامل همة همکاران شاغل در اداره های آموزش و پرورش غرب استان مازندران به تعداد 217 نفر است. در این پژوهش نمونه با جامعه برابر بوده است. ابزار پژوهش در این تحقیق به ترتیب سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار، کیفیت زندگی کاری و موفقیت سازمانی است. ضمن تأیید روایی و پایایی ابزار در سایر پژوهش ها، برای محاسبه پایایی نیز در یک نمونه 30 تایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه رهبری خدمتگزار 0/81 کیفیت زندگی کاری 0/82 و برای پرسشنامه موفقیت سازمانی 0/85محاسبه شد که مقدار قابل قبولی است. روابط علّی متغیرهای موجود در تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel8.54 آزمون شد. یافته های حاصل نشان داد که رهبری خدمتگزار بر کیفیت زندگی کاری کارکنان تأثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین رهبری خدمتگزار بر موفقیت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. ضمن اینکه کیفیت زندگی کاری نقش میانجی را در اثرگذاری رهبری خدمتگزار بر موفقیت سازمانی دارد. لذا سبک رهبری خدمتگزار با توجه به ارزشی که برای منابع انسانی سازمان قائل است و تأثیری که بر کیفیت زندگی آنان می گذارد، قابل تامل است.
This study aimed to determine the causal relationship between servant leadership, quality of work life and organizational success. The research method is based correlation and structural equation. The population consisted of all staff in education departments West province and number of employees was 217. In this study, the number of samples is equal to statistical population. The research instrument were 3 questionnaires: servant leadership, quality of work life and organizational success. While confirming the validity and reliability in other studies, to calculate the reliability was used Cronbach's alpha in a sample of 30. Cronbach's alpha values of servant leadership questionnaire was 0/81, and the quality of working life was 0/82 and organizational success questionnaire was 0/85 that the amount is acceptable. Structural Equation Modeling the relationships of the variables in the study were tested by using the Lisrel8.54 software .The results showed that servant leadership has a positive and significant impact on the quality of work life. Also, servant leadership has appositive and significant impact on organizational success.In addition, the quality of working life has a mediatory role in the impact of servant leadership on organizational success. So style servant leadership is thinkable because Servant leadership, respects for the human resources and can impact on their quality of life.
_||_