بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کار آفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش دربین معلمان ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
مهدی معینی کیا
1
,
رامین غریب زاده
2
,
علی آقایی خانه برق
3
,
علیرضا پورقاسم
4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش در بین معلمان ابتدایی انجام شده است. اجرای این پژوهش، توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری روش بوده و جامعه آماری مشتمل بر کلیه معلمان ابتدایی شهرستان املش (500 نفر) می باشد که از جامعه حاضر حجم نمونه آماری توسط جدول مورگان 230 نفر محاسبه و با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی (کویین و گارت، 1991)، پرسشنامه کارآفرینی بارینگر و بلودرن (1999) و پرسشنامه تسهیم دانش وانگ و همکاران (2008) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده و برازش مدل با شاخص های برازش بررسی شد. اهم یافته ها حاکی از آن است که بین متغیرهای فرهنگ سازمانی، کارآفرینی سازمانی و تسهیم دانش همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد. از تحلیل همبستگی میان متغیرهای برونزا و درونزا میتوان نتیجهگیری کرد که افزایش در فرهنگ سازمانی منجر به افزایش در نمرات کارآفرینی سازمانی و تسهیم دانش می شود. به علاوه افزایش در تسهیم دانش همراه با افزایش در نمرات کارآفرینی سازمانی میباشد. در نهایت مدل معادلات ساختاری نشان می دهد که تسهیم دانش تاثیر فرهنگ سازمانی را بر کارآفرینی سازمانی میانجی گری می کنند. در پایان پیشنهادات کاربردی در راستای نتایج حاصل شده ارائه گردیده است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational culture and organizational entrepreneurship by considering the role of mediator of knowledge sharing among elementary teachers. The implementation of this research is descriptive (non-experimental) and the research design is a correlation between the structural equation modeling method and the statistical population consists of all primary school teachers in Amlash city (500 people). The sample size is 230 people by the Morgan table. Calculated and selected by sampling. easurement tools consisted of Organizational Culture Questionnaire (Queen & Garter, 1991), Barringer & Bellederen Entrepreneurship Questionnaire (1999) and Knowledge Sharing Questionnaire (Wang et al., 2008). Pearson Correlation and Structural Equation Modeling (LISREL) were used to analyze the data and fit the model with fitness indexes. The most significant findings indicate that there is a positive and significant correlation between organizational culture, organizational entrepreneurship and knowledge sharing. From correlation analysis between exogenous and endogenous variables, it can be concluded that the increase in organizational culture leads to an increase in organizational entrepreneurship scores and knowledge sharing. In addition, the increase in knowledge sharing is accompanied by an increase in organizational entrepreneurship scores. Finally, the model of structural equations shows that knowledge sharing interacts organizational corporate culture with organizational culture. At the end of the application, the recommendations are presented in order to achieve the results.
