اعتباریابی مدل پیشایندهای توسعه اخلاق حرفهای با رویکرد توانمندسازی پرستاران شهر بهبهان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمرضیه قریب 1 , نصراله قشقایی زاده 2 , فرانک امیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: توانمند سازی, اخلاق حرفه ای, پیشایند, پرستاران,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر اعتبار یابی مدل پیشایندهای توسعه اخلاق حرفهای با رویکرد توانمندسازی پرستاران بیمارستان های شهر بهبهان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی و از بعد جمعآوری اطلاعات، مطالعهای توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجو پرستاران دانشگاههای علوم پزشکی اهواز است که بر اساس اطلاعات کسب شده حدود 470 نفر و نمونه آن، شامل 212 نفر میباشد. در این تحقیق از پرسشنامه محق ساخته استفاده شد که در 6 خرده مقیاس عوامل آموزش، سبک مدیریت، فرهنگ، هوش اخلاقی، ارزشهای معنوی و ویژگیهای روانشناختی دستهبندی شد. پرسشنامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تنظیم گردید. برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی سؤالات، از نظرات چندین نفر از اساتید، که در این زمینه تخصص داشتند، استفاده شد. همچنین اعتبار سازه پرسشنامه مذکور نیز توسط تحلیل عامل اکتشافی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. در روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 23 استفاده شد. یافتهها نشان داد که از تحلیل عاملی اکتشافی که به روش مؤلفههای اصلی و با چرخش واریماکس انجام گردید، حاکی از آن بود که یک ساختار شش عاملی، روش مناسبی برای توصیف گویه های پیشایندهای توسعهی اخلاق حرفهای با رویکرد توانمندسازی پرستاران بیمارستان های شهر بهبهان است. این شش عامل بر روی هم 85/70 درصد از واریانس مقیاس را تبیین میکند. همچنین از میان مؤلفههای مدل پیشایندهای توسعهی مدیریت اخلاق حرفهای با رویکرد توانمندسازی پرستاران شهر بهبهان همبستگی وجود دارد که بیشترین همبستگی مربوط به آموزش و هوش اخلاقی با ضریب 748/0 و کمترین همبستگی بین ارزشهای معنوی و ویژگیهای روانشناختی با ضریب 587/0 میباشد.
The aim of the present study is to validate the model of the antecedents of the development of professional ethics with the approach of empowering nurses in Behbahan city.. In terms of its purpose, this research is an applied research, and in terms of data collection, it is a descriptive and survey-type study. The statistical population of this research includes all student nurses of Ahvaz medical sciences universities, which according to the information obtained are about 470 people and the sample includes 212 people.The research tool was a well-made questionnaire that was categorized into 6 subscales of education factors, management style, culture, moral intelligence, spiritual values and psychological characteristics. The questionnaire was prepared based on a 5-point Likert scale. For formal and content validity, the opinions of several professors were used. Also, the construct validity of the questionnaire was confirmed by exploratory factor analysis and the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. SPSS and AMOS version 23 software were used in the research data analysis process.The findings showed that the exploratory factor analysis, which was conducted using the principal components method and Varimax rotation, indicated that a six-factor structure is a suitable method for describing the to validate the model of the antecedents of the development of professional ethics with the approach of empowering nurses in Behbahan city.. Together, these six factors explain 70.85% of the variance of the scale. Also, among the components of the model of the antecedents of the development of professional ethics management, there is a correlation with the approach of empowering nurses in Behbahan city, the highest correlation is related to education and moral intelligence with a coefficient of 0.748 and the lowest correlation is between spiritual values and psychological characteristics with a coefficient of 0.587.
_||_