تاثیر سبک های مدیریت بر اثربخشی سازمانی، با نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیران مدارس شهر باوی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیایمان بندقیری 1 , لیلا بهمئی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
کلید واژه: سبک مدیریت, اثربخشی , تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
سازمانها در معنای وسیع کلمه رکن اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت هم مهمترین عامل حیات، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمانهاست. به عبارتی جامعهی امروز، جامعهی سازمانی است. آموزش و پرورش را میتوان یکی از ارکان اساسی هر جامعه دانست. بقا، دوام و پیشرفت هر جامعه به کیفیت تعلیم و تربیت آن بستگی دارد. یکی از مهمترین نیروها و بازوهای اساسی، که میتواند نهاد آموزش و پرورش را قدرتمند سازد، وجود مربیان شایسته و کارآمد است هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر سبک های مدیریت بر اثربخشی سازمانی، با نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیران مدارس شهر باوی در سال 1401 بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر مدیران و معلمان شهرستان باوی بود. جامعه کلیه مدیران مدارس شهرستان باوی به تعداد 132 نفر و معلمان به تعداد 1700 نفر است. نمونه پژوهش برای مدیران با توجه به حجم کم جامعه به صورت تمام شماری است بنابراین کل جامعه پژوهش به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. نمونه پژوهش معلمان با توجه به جدول مورگان 313 نفر است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.. ابزار پژوهش پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1990)، پرسشنامه سبک های مدیریت سالزمن واندرکولک (1982) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی توسط هسو (2002) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد سبک های مدیریت بر اثربخشی سازمانی و تعهد سازمانی تاثیر دارد همچنین تعهد سازمانی بر اثربخشی سازمانی در مدیران مدارس شهرستان باوی تاثیر دارد.
Organizations in the broadest sense of the word are the main pillars of today's society and management is the most important factor in the life, growth and development or death of organizations. In other words, today's society is an organizational society. Education can be considered one of the basic pillars of any society. The survival, durability and progress of any society depends on the quality of its education. One of the most important forces and arms, which can strengthen the institution of education, is the existence of competent and efficient teachers.The aim of the current research was to determine the effect of management styles on organizational effectiveness, with the mediating role of organizational commitment in school principals of Bavi city in 1401. The current research was a descriptive survey research in terms of its practical purpose and in terms of the method of data collection. The target statistical population was managers and teachers of Bavi city. There are 132 school principals and 1700 teachers in Bavi city. The sample of the research for the managers is the whole population due to the small size of the population, so the entire research population was considered as a sample. The research sample of teachers according to Morgan's table is 313 people who were selected by simple random sampling. The research tools are organizational commitment questionnaire by Allen and Mayer (1990), management style questionnaire by Salzman Vanderkolk (1982) and organizational effectiveness questionnaire by Hsu (2002) was the collected data were analyzed using SPSS and Lisrel software. The results showed that management styles have an impact on organizational effectiveness and organizational commitment, and organizational commitment has an impact on organizational effectiveness in Bavi school principals.
