اعتباریابی الگوی مدیریت برنامه درسی مبتنی بر موک و تاثیر آن در توسعه شایستگیهای حرفه-ای دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان)
الهام شریعتی
1
(
دانشجوی دکتری رشته علوم تربیتی برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
)
لادن سلیمی
2
(
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران
)
وحید فلاح
3
(
استادیار گروه علوم تربیتی برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
)
کلید واژه: دانشجویان, اعتباریابی, الگو, شایستگیهای حرفهای, برنامه درسی مبتنی بر موک,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی الگوی برنامه درسی مبتنی بر موک و اعتباریابی آن در توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و کمی و از نظر هدف پژوهشی کاربردی و به لحاظ زمان مقطعی که به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد استان گلستان در سال 1400 میباشد. همچنین، برای گردآوری دادهها از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در طرح روش آمیخته محقق در ابتدا با استفاده از تحقیق کیفی مفهوم سازی کرده و سپس به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی پرداخته است. برای انجام رواسازی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و جهت تعیین پایایی از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شده است. در این طرح تحلیل دادهها در دو مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و برای بررسی سوالات پژوهش از آمار استنباطی به کمک نرمافزار SPSS23 و PLS استفاده گردید. و همچنین برای از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی سوالات پژوهش استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که اهداف، روشهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر موک بر شایستگیهای حرفهای تأثیر مثیت و معناداری دارد. در حالی که بین محتوا برنامه درسی مبتنی بر موک بر شایستگیهای حرفهای دانشجویان تأثیر معناداری ندارد. ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر موک قدرت پیشبینی-کنندگی بیشتری برای شایستگیهای حرفهای دانشجویان را دارد. ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر موک قدرت پیشبینی-کنندگی بیشتری برای شایستگیهای حرفهای دانشجویان را دارد
چکیده انگلیسی :
This research was conducted with the aim of investigating the mock-based curriculum model and validating it in the development of students' professional competencies. The method of the current research is qualitative and quantitative in terms of the purpose of applied research and in terms of cross-sectional time, which was carried out using a mixed exploratory method. The statistical population of this research includes the students of Golestan Azad University in 1400. Two tools, questionnaire and semi-structured interview were used to collect data. In the mixed method design, the researcher first conceptualizes using qualitative research and then collects and analyzes qualitative data. Confirmatory factor analysis was used to validate the questionnaire and Cronbach's alpha index was used to determine reliability. Inductive qualitative content analysis was used to analyze the qualitative data of the research. In this data analysis plan, axial coding was done in two stages of open coding. Descriptive statistics were used to analyze the data and inferential statistics were used to investigate the research questions with the help of SPSS23 and PLS software. Also, exploratory and confirmatory factor analysis has been used to investigate the research questions. The findings of the research showed that the goals, teaching-learning methods and evaluation of the Mock-based curriculum have a significant and significant effect on professional competencies. While the content of the Mock-based curriculum has no significant effect on the students' professional competencies. Mok-based curriculum evaluation has more predictive power for students' professional competencies.Mok-based curriculum evaluation has more predictive power for students' professional competencies.
_||_
