شناسایی ابعاد بازیگری احساسی و سلامت سازمانی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان و ارائه مدل (یک مطالعه کیفی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسعید غلام نیا فومنی 1 , سیده زهرا حسینی درونکلایی 2 , بابک حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، بابل، ایران.
کلید واژه: سلامت سازمانی, درگیری شغلی, مدل, ﺑﺎزﯾﮕﺮی اﺣﺴﺎﺳﯽ, ﻣﺪﯾﺮان دانشگاه,
چکیده مقاله :
پژوهش ها نشان داده است که بروز جلوه های عاطفی مثبت در تعاملات مدیران، مانند لبخند زدن و ابراز صمیمیت روی کارکنان تأثیرات مثبت و عمیقی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های بازﯾﮕﺮی اﺣﺴﺎﺳﯽ و سلامت سازمانی ﻣﺪﯾﺮان دانشگاه های آزاد اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن به سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان تشکیل می دادند که از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج یافته های کیفی پژوهش به روش تحلیل محتوا نشان داد که مدل نقش بازیگری احساسی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان دارای 60 شاخص در قالب 8 مؤلفه و 2 بُعد و سلامت سازمانی مدیران دارای 73 شاخص در قالب 5 مؤلفه و 2 بُعد است. نتایج یافته ها نشان داد که ابعاد بازیگری احساسی در بُعد بازیگری باطنی شامل 5 مؤلفه (همدلی احساسی، درگیری شغل احساسی، تلاش احساسی، فاصله احساسی و قاطعیت) و در بُعد بازیگری ظاهری شامل 3 مؤلفه (روحیه، انعطاف پذیری و اعتماد به نفس) است. نتایج یافته ها همچنین نشان داد که سلامت سازمانی دارای 2 بُعد ساختاری و مدیریتی است. بُعد ساختاری دارای 5 مؤلفه جو سازمان، ساختار سازمان، تأکید علمی، نظارت و ارزشیابی و عدالت سازمانی و بُعد مدیریتی دارای 5 مؤلفه اخلاقیات، هدف گذاری، پشتیبانی منابع، رهبری موثر و ملاحظه گری می باشد. با توسعه کلی اقتصاد خدمات و رقابت فزاینده میان ارائه دهندگان خدمات، مفهوم احساسات در محل کار اهمیت زیادی پیدا کرده است. از طرفی سلامت سازمانی سبب ایجاد محیطی دلپذیر برای کار و کوشش، بالا رفتن روحیه سازندگی و دستیابی به اهداف سازمانی خواهد شد.
Research has shown that positive affective displays in managers’ interactions, such as smiling and conveying friendliness, are positively associated with important employee outcomes. This study adopted a qualitative approach and applied content analysis to provide a model for the emotional acting role and the organizational health of the Islamic Azad University of Guilan’s managers, emphasizing identifying its dimensions and components. The statistical population of the study consisted of all managers in Islamic Azad universities branches of Guilan, who were selected by purposive sampling method, and finally, due to the saturation method, 10 managers were selected as a sample. The study's findings showed that the managers' emotional acting role included 60 indicators in the form of 8 components and 2 dimensions. Emotional acting takes two forms: surface acting, which is painting on affective displays, and deep acting, which is modifying inner feelings to match expressions. Deep acting has five components: "emotional empathy, job involvement, effort, distance, and decisiveness". The surface acting consisted of three components: “spirit, flexibility, and confidence". The results also showed that organizational health has 2 dimensions included "structural and managerial". The structural dimension has 5 components: “organizational atmosphere, organization structure, scientific emphasis, monitoring and evaluation, and organizational justice". The managerial dimension has 5 components: “ethics, goal setting, resource support, effective leadership, and consideration". With the overall development of the service economy and the increasing competition among service providers, the concept of emotions and organizational health in the workplace have become very important. Organizational health is a vital aspect of many jobs, including educational jobs, in which managers are required to comply with their employees and subordinates. On the other hand, organizational health will create a pleasant environment for work and effort, increasing the spirit of creativity and achieving organizational goals.
_||_