شناسایی مولفه های سلامت اداری به منظور ارائه الگوی ارتقاء سلامت اداری در نظام آموزشی دولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیهوشنگ شیریان 1 , بدری شاه طالبی 2 , نرگس سعیدیان 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
کلید واژه: سلامت اداری, نظام آموزشی, ارتقا سلامت اداری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های سلامت اداری منظور ارائه الگوی ارتقاء سلامت اداری در نظام آموزشی دولتی ایران به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در فاز اول) کیفی( از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش در دو فاز منابع دسته اول پایگاه های اینترنتی و بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی 2010 تا 2019 در حوزه مطالعات سلامت اداری بود. جمع آوری مضامین اولیه، به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور تعداد 108 عنوان مقاله و کتاب داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت که با این تعداد نمونه محقق به اشباع نظری رسید. پس از کدگذاری و دسته بندی 98 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش، کیفی شبکه مضامین مشتمل بر 7 مضمون فراگیر و 17 مضمون پایه ترسیم شد. در فاز کمی محیط پژوهش شامل کلیه اعضای نظام آموزشی در ایران به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سیاهه 98 گویه ای محقق ساخته بر اساس طیف 5 گزینه ای لیکرت از 1 به معنای کاملاً مخالفم تا 5 به صورت کاملا موافقم تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی سیاهه در این پژوهش توسط متخصصان تایید گردید و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت، سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از 75/0 گزارش شدند که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرف های مضامین پایه است. تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی در تحلیل داده های کمی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها، و در بخش استنباطی از روش تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. با توجه به شاخص های، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود.
The aim of this study is to identify the components of administrative health in order to propose a model for promoting administrative health in the Iranian public education system through a heuristic mixed method. In the first (qualitative) phase of the study, thematic analysis was used with an inductive approach. The research environment in the two phases of the study was the resources of reputable websites and scientific databases in the period of time between 2010 and 2019 in the field of administrative health studies. The criterion-based purposive sampling method was applied to study 108 domestic and foreign articles and books, with which the researcher reached theoretical saturation. After coding and classifying 98 primary themes, content validity was determined in two qualitative methods of the themes network with seven general themes and 17 basic themes. In the quantitative phase, the research environment consisted of all members of the educational system in Iran and sample selection was carried out through non-random convenience sampling. A researcher-made 98-item questionnaire was prepared based on a 5-point Likert scale ranging from 1 meaning strongly disagree to 5 standing for strongly agree. Face validity and content validity of the questionnaire used in this study were confirmed by experts. Construct validity of the questionnaire was examined using factor analysis and its reliability was measured through Cronbach's alpha. Values for estimating Cronbach's alpha coefficient for themes higher than 0.75 were reported, indicating a high internal correlation in the basic themes. Data analysis was conducted through descriptive statistical methods for quantitative data including frequency distribution tables and graphs, as well as inferential statistics including confirmatory factor analysis and covariance-based structural equation modeling approach. According to the indicators, the research model had a good fit.
_||_