طراحی الگوی تصمیم گیری مشارکتی دبیران متوسطه دوم استان لرستان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسید علی محمد مختاری 1 , ابراهیم پورحسینی 2 , مسلم قبادیان 3
1 - دانشجوی دکتری ،گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، خرم آباد ، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی،واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، خرم آباد ، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استاد یار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
کلید واژه: تصمیمگیری مشارکتی, الگو, ویژگیهای فردی – شخصیتی, ویژگیهای تیمی – جمعی, ویژگیهای فنی – تخصصی, ویژگیهای سازمانی, ویژگیهای ارتباطی - اجتماعی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع تاییدی بود. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی به تعداد 9 نفر و کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 4203 نفر (2114مرد و 2089 زن ) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان به صورت سرشماری و جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول فرمول کوکران تعداد ۳51 نفر (177مرد و 174 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از روش مصاحبه و آزمون دلفی 5 مولفه و 60 کد برای طراحی ابزار گردآوری دادهها استخراج گردید. روایی ابزار گردآوری دادهها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود.در پایان روش کیفی، الگوی مفهومی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با پنج مولفه (ویژگیهای فردی – شخصیتی، ویژگیهای تیمی – جمعی، ویژگیهای فنی – تخصصی، ویژگیهای سازمانی و ویژگیهای ارتباطی - اجتماعی) طراحی شد. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده دارای برازش در بین دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان میباشد.
_||_