تدوین، روایی سنجی و اعتباریابی مقیاس مسئولیت پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی رضائی 1 , اصغر شریفی 2 , علاءالدین اعتماداهری 3
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،
2 - استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, مسئولیت پذیری, اعضای هیت علمی,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت مسئولیتپذیری در زندگی کاری و اجتماعی کارکنان آموزشی، تهیه و اعتباریابی ابزاری بومی برای سنجش مسئولیتپذیری در کادر آموزشی ضروری به نظر می رسد، بنابراین، هدف این پژوهش سـاخت و هنجاریـابی مقیاسـی بـرای سـنجش مسئولیت پذیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. برای این منظور نمونهای 210 نفری از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شمال غرب کشور با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامهی محقق ساخته بود. برای تجزیهو تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای توصیفی از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی جهت سنجش پایایی و از روش تحلیل عاملی و روایی محتوایی و همگرا برای بررسی روایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS-V22 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده ازچرخش متعامد(واریماکس)، فرهنگ سازمانی(80/0)، هوش هیجانی(78/0)، هوش اخلاقی(73/0)، رهبری(71/0)، تعهد سازمانی(60/0)، تعلق خاطر کاری(60/0) و ارزشیابی(50/0) به عنوان مولفههای مسئولیتپذیری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. درمجموع، نتایج نشان دادکه این مقیاس از پایایی وروایی مطلوبی در سنجش مسئولیتپذیری اعضای هیأت علمی برخوردار است.
Given the importance of responsibility in the work and social life of educational staff, it seems necessary to provide and validate a native tool to measure responsibility in the teaching staff. Therefore, the purpose of this study was to construct and standardize a scale to assess the responsibility of faculty members of Farhangian University. This applied research study was of a test –making kind. To this end, a sample of 210 faculty staff members of Farhangian University in the northwest of the country were selected using proportional stratified sampling. The present research tool was a researcher-made questionnaire. To analyze the data, besides descriptive methods, Cronbach's alpha and test- retest methods were used to measure the reliability and factor analysis, content validity, convergent methods, and SPSS-V22 and Lisrel-V8.8 software were used to evaluate the validity of the questionnaire. Based on the results of heuristic factor analysis, using orthogonal rotation (Varimax), organizational culture (0.80), emotional intelligence (0.78), moral intelligence (0.73), leadership (0.71), organizational commitment (0.60) ), job affiliation (0.60) and evaluation (0.50) were identified as the components of responsibility of Farhangian University faculty members. Overall, the results revealed that this scale enjoys a good reliability and validity in measuring the responsibility of faculty members.
_||_