ارائه مدل اعتبار گزارش حسابرسی: یک رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : حسابداری و حسابرسی
مسعود کیانی ده کیانی
1
,
علی جعفری
2
,
مریم فرهادی
3
1 - گروه حسابداری، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ايران.
3 - گروه حسابداری، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: بررسی محتوایی نیازهای ذینفعان نشان میدهد که نیاز اولیه و زیربنایی آنها در حوزۀ اطلاعات مالی، کسب اطمینان از قابلاتکابودن فرآیند حسابرسی و معتبربودن گزارش حسابرسی است. این نیاز هنگامی مرتفع میشود که عملیات حسابرسی با کیفیت لازم و کافی انجام شده باشد. برایناساس، هدف این پژوهش ارائه مدل اعتبار گزارش حسابرسی برای اولینبار است.
روششناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر روش شناخت، توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ بُعد زمانی، از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل خبرگان حرفه حسابرسی است. دادههای لازم ازطریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با روش نمونهگیری نظری در سال ۱۴۰۲ جمعآوری گردید و مطابق رهیافت نظریۀ دادهبنیاد نظاممند با نرمافزار مکسکیودا مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج به شکلگیری مدل اعتبار گزارش حسابرسی در چهارچوب مدل پارادایمی انجامید که نشان میدهد سه عامل شرایط محیطی، کیفیت رسیدگی و ویژگیهای فردی، در اعتبار گزارش حسابرسی تأثیرگذار هستند و ارزشافزوده حسابرسی هم پیامد اصلی آن است.
اصالت / ارزشافزوده علمی: اعتبار گزارش حسابرسی برای سرمایهگذاران، بورس اوراق بهادار، سازمانها و سایر نهادها مهم است؛ زیرا به آنها کمک میکند تا تصمیمات خود را با اطمینان بیشتری اتخاذ کنند. این اعتبار تحتتأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و دارای پیامدهای مهمی نیز است. ازاینرو، بهمنظور بررسی جامعتر موضوع، مدل اعتبار گزارش حسابرسی از جنبههای مختلف بررسی گردید.
Objective: Analyzing stakeholders' informational needs reveals that their primary and fundamental requirement in the domain of financial information is to ensure the reliability of the auditing process and the credibility of the audit report. This need is met when auditing procedures are conducted with the necessary and sufficient quality. Accordingly, the objective of this study is to present, for the first time, a model for audit report credibility.
Research Methodology: This study employs a qualitative approach and is fundamental in nature. From a methodological perspective, it is a descriptive survey and, in terms of time dimension, a cross-sectional study. The statistical population consists of experts in the auditing profession. The required data were collected through in-depth and semi-structured interviews using theoretical sampling in the year 2023 and analyzed using the systematic grounded theory approach with MAXQDA software.
Findings: The results led to the development of an audit report credibility model within a paradigmatic framework, indicating that three factors—environmental conditions, audit quality, and individual characteristics—affect audit report credibility. The primary outcome of this process is the added value of auditing.
Originality/Scientific Contribution: The credibility of audit reports is crucial for investors, stock exchanges, organizations, and other institutions, as it helps them make more informed decisions with greater confidence. This credibility is influenced by various factors and has significant implications. Therefore, to achieve a more comprehensive understanding of the subject, the audit report credibility model has been examined from multiple dimensions.
