طراحی مدل رهبری سطح پنج در مدارس دوره ابتدایی: مورد مطالعه استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشبهکام مصطفوی قوشچی 1 , جعفر قهرمانی 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: رهبری سطح پنج, مدارس ابتدایی, مدیران مدارس,
چکیده مقاله :
هدف: رهبری عنصر کلیدی برای موفقیت همه سازمان ها است به همین دلیل، هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری سطح پنج در مدارس دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی بود. روش: طرح پژوهش کیفی بود. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر، مدیران مدارس دوره ابتدایی و اساتید رشته مدیریت آموزشی مشغول تدریس در دانشگاه های استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی و اساتید دانشگاه برای شناسایی ادراکات و دیدگاه آن ها نسبت به رهبری سطح پنج انتخاب شدند. انتخاب مشارکت کنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی اعتبار اولیه اطلاعات از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل تم و نرم افزار MAXQDA 2020 انجام شده است. یافته ها: یافته ها نشان داده است که مدل مفهومی رهبری سطح پنج از 1 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده (ویژگی های فردی، فرهنگ انضباط، مهارت های رهبری، توسعه حرفه ای معلمان، روابط اجتماعی بالا) تشکیل شده است. نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان می دهند که مدل رهبری سطح پنج در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی می تواند به مدیران این مدارس کمک کند تا مدل مذکور را در مدارس خود پیاده ساخته و از این طریق بتوانند مدارس خود را از خوب به عالی برسانند.
Abstract Purpose: Leadership is a key element for the success of all organizations. For this reason, the purpose of this research was to design a level five leadership model in elementary schools of West Azerbaijan Province. Method: The research design was qualitative. The participants of the current research, principals of primary schools and professors of educational management were teaching in universities of West Azerbaijan province, with a purposeful sampling approach of 20 principals of primary schools and university professors to identify their perceptions and views on level five leadership were chosen. The selection of participants was based on theoretical saturation and the tools used to collect information from semi-structured interviews. To check the initial validity of the information, the criteria of acceptability and reliability of qualitative data were used. Data analysis was done using the theme analysis method and MAXQDA 2020 software. Findings: The findings showed that the level five leadership conceptual model consists of 1 dimension and 5 components (personal characteristics, culture of discipline, leadership skills, professional development of teachers, high social relations). Conclusion: The findings of this research show that the level five leadership model in primary schools of West Azerbaijan province can help the principals of these schools to implement the mentioned model in their schools and in this way they can improve their schools from good to great.
احمدی، غلامعلی و ابراهیمی، اکرم. (1390). شناسایی رابطه میان رهبری روسای آموزشکده های فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری تراز پنج کالینز، رهبری و مدیریت آموزشی، 6(1): 27-40.
جعفری، نسرین و میرکمالی، سید محمد و صالح صدق پور، بهرام. (1392).رابطه رهبری تراز پنج و تحصیلات با رضایت شغلی با توجه به نقش واسطه ای جوسازمانی، کنفرانس بین المللی مدیریت چالش ها و راهکارها، شیراز.
چم آسمانی، معصومه؛ صباغیان، زهرا و صالح صدق پور، بهرام. ( 1389). رهبری سطح پنج در روسای دانشگاه های جامع، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی،3(5): 121-146.
سلیمی، اکبر و عباس نژاد، محمد حسین. (1394). تدوین الگوی منابع انسانی بر اساس رهبرس سطح پنج، نظارت و بازرسی، 10(35): 126-159.
سید نقوی، میر علی؛ قلی پور، آرین، وجه اله و نصیری، محمد حسین. (1389). رابطه رهبری سطح پنج با رفتار ضد شهروندی، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبائی.
شفیعی، صابر و ناصری، مسعود. (1399). بررسی فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی، مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3 (28):20-30.
شریعت نژاد، علی؛ سپهوند، رضا؛ اسماعیلی، محمودرضا و موسوی، سید نجم الدین. (1397). طراحی و تعیین مدل رهبری سطح پنج در سازمان های دانش بنیان، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 31(1): 3-26.
صالح صدق پور، بهرام؛ ساکی، رضا و رضایی، امیر. (1390). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، هوش فرهنگی و رضایت شغلی با رهبری سطح پنج. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده ، دانشگاه شهید رجائی.
معجونی، حسین؛ اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس و افضلی، افشین. (1402). بررسی رابطه ی رهبری سطح پنج و رهبری توزیعی با تعالی سازمانی مدارس بواسطه توانمند سازی ساختاری و روان شناختی اساتید، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 14(2): 61-85.
معجونی، حسین؛ اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس و افضلی، افشین. (1400). بررسی رابطه ی رهبری سطح پنج و توانمند سازی ساختاری با تعالی سازمانی مدارس بواسطه و روان شناختی اساتید، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، 32(4):97-118.
زین آبادی، حسن رضا، عبدالهی ، بیژن، عباسیان، حسین و کائیدی، زهرا. (1401). تاملی بر ویژگی های معلمان مبتلا به فلات شغلی: یافته های یک مرور نظامند، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، (50): 50-80.
همت یار، زهرا، عبدالهی، بیژن، نوه ابراهیم، عبدالرحیم و زین آبادی، حسن رضا. (1401). شناسایی و اعتبارسنجی پیشایندهای، پیامدها و موانع رهبی آموزشی در مدارس، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 18(3): 27-51.
خمری، زهرا، بیانی، علی اصغر، فکوری حاجی یار، حسین و صاعمی، حسن. (1402). طراحی الگوی ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران دوره ابتدایی : یک مطالعه آمیخته، مجله علوم روانشاختی، 22(127): 1471-1783.
Asterhan, C. S., & Lefstein, A. (2024). The search for evidence-based features of effective teacher professional development: a critical analysis of the literature. Professional development in education, 50(1), 11-23.
Atstsaury, S., Hadiyanto, H., & Supian, S. (2024). Principal’s Strategy to Improve Teachers Professional Competence. Munaddhomah: Journal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 1-10.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Brinson, D., & Steiner, L. (2007). Building Collective Efficacy: How Leaders Inspire Teachers to Achieve. Issue Brief. Center for comprehensive school reform and improvement.
Caldwell, C., Ichiho, R., & Anderson, V. (2017). Understanding level 5 leaders: the ethical perspectives of leadership humility. Journal of Management Development, 36(5), 724-732.
Cheng, Y. C. (2024). A Typology of Multiple School Leadership. Education Sciences, 14(1), 70.
Collins, J. (2001). Good to great: Why some companies make the leap . . . and others don’t. New York: Harper Collins.
Collins, J. (2005), “Level 5 Leadership: The Triumph of Humility and Fierce Resolve”, Harvard Business Review, 83: 136-146.
DeNeal, D. A. (2019). Level 5 leadership and pastoral effectiveness: A study of lead pastors’ level 5 leadership score to church growth indicators. Johnson University
Dong, J., & Wang, C. H. (2024). From good to great: International faculty’s efficacy in teaching and language and teaching philosophy evolution in the United States. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100761.
Garengo, P., & Betto, F. (2024). The role of rganizational culture and leadership style in performance measurement and management: a longitudinal case study. Production Planning & Control, 35(2), 151-169.
Hayes, K. N., Preminger, L., & Bae, C. L. (2024). Why does teacher learning vary in professional development? Accounting for rganizational conditions. Professional development in education, 50(1), 108-128.
Itoya, J., & Igbokwe, I. C. (2020). Level 5 & charismatic leadership styles and employee’s Performance. European Journal of Social Sciences Studies, 5(4).
London, M., Volmer, J., Zyberaj, J., & Kluger, A. N. (2023). Attachment style and quality listening: Keys to meaningful feedback and stronger leader-member connections. Organizational Dynamics, 100977.
MacNeil, A., Prater, D., & Buch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International journal of leadership in education,12(1),73-84.
Morris, J. A., Brotheridge, C. M., and Urbanski, J. C. (2005), “Bringing Humility to Leadership: Antecedents and Consequences of Leader Humility”, Human Relations, 58 (10):1323-1350.
Ogunode, N. J. (2023). Leadership Styles and School Effectiveness. Excellencia: International Multi-Disciplinary Journal of Education, 1(4), 102-114.
Owems. B. P., and Hekman, D. R. (2016), “How Does Leader Humility Influence Team Performance? Exploring the Mechanisms of Contagion and Collective Promotion Focus”, Academy of Management Journal, 59 (1): 1088-1111.
Owens, B. P., Johnson, M. J., & Mitchell, T. R. (2013), “Expressed Humility in Organizations: Implications for Performance, Teams, and Leadership”, Organization Science, 24: 1517-1538.
Paige, M. (2023). The Influence of School Leadership that Cultivates Teachers’ Instructional Capacity, (Doctoral dissertation, University of Georgia).
Pizzolitto, E., Verna, I., & Venditti, M. (2023). Authoritarian leadership styles and performance: a systematic literature review and research agenda. Management Review Quarterly, 73(2): 841-871.
Reid III, W. A., Bud West, G. R., Winston, B. E., & Wood, J. A. (2014). An instrument to measure level 5 leadership. Journal of Leadership Studies, 8(1), 17-32.
Strobl, A., Niedermair, J., Matzler, K., & Mussner, T. (2019). Triggering subordinate innovation behavior: the influence of leader, s derk personality traits and level 5 leadership behavior. International Journal of Innovation Management, 23(05), 1950045.