ارائه الگوی برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداریها با رویکرد معادلات ساختاری (مطالعه موردی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز)
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - هیئت علمی
کلید واژه: برون سپاری, پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات, نظریه داده بنیاد, مدلسازی معادلات ساختاری (PLS),
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برون سپاری پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در شهرداری شیراز با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) است. فاز کیفی پژوهش با روش داده بنیاد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه برون سپاری و فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شد. در بخش کیفی مدل پژوهش، شامل ٦ مقوله اصلی و 27 مقوله فرعی و 147 مفهوم ارائه گردید. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، کلیه کارشناسان، مدیران و کارکنان شهرداری شیراز میباشند که با روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان حداقل حجم نمونه 384 نفر تخمین زده شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برآمده از مدل تحقیق شامل 147 گویه در قالب طیف ۵ گانه لیکرت استفاده گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که شرایط علی بر مقوله محوری و شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای و مقوله محوری بر راهبردها تأثیر داشتند؛ همچنین راهبردها بر پیامدهای برون سپاری پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری شیراز تأثیر میگذارند. نتایج نشان میدهد مدل ارائهشده در این پژوهش مدل مناسبی درزمینه مفاهیم و مقولههای تأثیرگذار بر برون سپاری پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری شیراز میباشد.
The purpose of the current research is to present the outsourcing model of information and communication technology (ICT) projects in Shiraz municipality with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The qualitative phase of the research was conducted with the Foundation's data method through in-depth semi-structured interviews with 15 experts in the field of outsourcing and information and communication technology. In the qualitative part of the research model, including 6 main categories and 27 sub-categories and 147 concepts were presented. The statistical population of the research in the quantitative part is all the experts, managers and employees of Shiraz municipality, which was estimated by random sampling method and based on Morgan's table, the minimum sample size is 384 people. To collect data in the quantitative part, a researcher-made questionnaire based on the research model including 147 items in the form of a 5-point Likert scale was used. The results of the quantitative part showed that the causal conditions had an effect on the central category and the intervening conditions, the contextual conditions and the central category had an effect on the strategies; Also, strategies affect the consequences of outsourcing information and communication technology projects in Shiraz municipality. The results show that the model presented in this research is a suitable model in the field of concepts and categories affecting the outsourcing of information and communication technology projects in Shiraz municipality.
بهمنی، مجید ، (1400)، برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات( مزایا و معایب)، نفرانس بین المللی مدیریت و صنعت»مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت رتبه بین المللی ، صفحه 855 تا 869 )
حاجی حسنی، فرزانه، (1398)، شناسایی مولفهها و شاخصهای تأثیرگذار بر شبکه تحقیقات دفاعی بهمنظور برونسپاری پروژههای تحقیق و توسعهاینده، آینده پژوهی دفاعی، شماره 14 ، 87 تا 113
صادقی، امیر، صالحی، مهدی جعفر، ضرغامی، حمیدرضا، غلامی، محمود. (1401). راهبردهای پابرجای برونسپاری خدمات آماد و پشتیبانی در سازمان دفاعی مورد مطالعه. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی, 6(22)،263-296.
قنبری، سید شاهین و برزگر، تقی و حاجی زاده اصل، علی،1399،شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر برونسپاری نگهداری و تعمیرات در آماد و پشیبانی فرماندهی انتظامی استان همدان با رویکرد AHP
نوری کوهانی، پردیس، نیما عظیمی و مدیا صیاد (۱۳۹۲). تحلیل عوامل تأثیر گذار بر برون سپاری فعالیت های سازمانی فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، سال شانزدهم شماره ۲۰- 558.
هادی زاده، عفیفه (۱۳۹۴). بررسی و اولویت بندی عوامل ریسک تأثیر گذار : برون سپاری فناوری اطلاعات در شرکت ایرانسل پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا
- Acar, E., Kocak, I., Sey, Y. and Arditi, D. (2022), “Use of information and communication technologies by small and medium-sized enterprises (SMEs) in building construction”, Construction Management and Economics, Vol. 23 No. 7, pp. 713-722 - Akinbile, B.F. and Oni, O.Z. (2016), “Assessment of the challenges and benefits of information communication technology (ICT) on construction industry in Oyo state Nigeria”, Annals of the Faculty of Engineering Hunedoara, Vol. 14 No. 4, pp. 161-184 - Bravard, J.-L.; Morgan, R. )(2006), Smarter Outsourcing, an Executive Guide to Understanding, Planning and Exploiting Successful Outsourcing Relationships; Prentice Hall, Pearson Education: Harlow, UK. - Bapna, R.; Barua, A.; Mani, D.; Mehra, A.(2010), Research Commentary-Cooperation, Coordination, and Governance in Multisourcing: An Agenda for Analytical and Empirical Research. Inf. Syst. Res. 2010, 21, 785–795.[CrossRef] - Baraniecka, A. (2013), Supply Chain Development Process. In Managing towards Supply Chain Maturity, Business Process Outsourcing and Offshoring; Szymczak, M., Ed.; Palgrave MacMillan: London, UK, 2013; pp. 45–86. - Brown, A.W. (2020), Enterprise Software Delivery, Bringing Agility and Efficiency to the Global Software Supply Chain; Addison-Wesley: Upper Saddle River, NJ, USA. - Chong, G. & Chen, T. (2022). A Novel Dynamic Algorithm for ITS Outsourcing Risk Assessment Based on Transaction Cost Theory. Discrete Dynamics in Nature and Society :07522:110. - Darnall, N., (2001). What the Federal Government can do to Encourage Green Production, IBM Center for the Business of Government - Dalmolen, S.; Moonen, H.; van Hellegersberg, J. (2015). Building a Supply Chain Ecosystem: How the Enterprise Connectivity Interface (ECI) Will Enable and Support Interorganizational Collaboration. In Achieving Success and Innovation in Global Sourcing: Perspectives and Practices; - Edvardsson, Ingi & Oskarsson, Gudmundur. (2021). Knowledge management and value creation in service firms. Measuring Business Excellence. 15. 7-15. 10.1108/13683041111184062. - Oshri, I., Kotlarsky, J., Willcocks, L.P., Eds.; springer: Cham, Switzerland, 2015; pp. 228–229. - Lacity, M.C.; Hirschheim, R. (1993). Information Systems Outsourcing, Myths Metaphors and Realities; JohnWiley and Sons: Chichester, UK, 1993. - Li, W.; Tsai, W.-T.; Wu, W.(2015), Crowdsourcing for Large-Scale Software Development. In Crowdsourcing, Cloud-Based Software Development; Li, W., Huhns, M.N., Tsai, W.-T., Wu, W., Eds.; Springer: Heidelberg, Germany, 2015; pp. 3–24. - Oshri, I., Kotlarsky, J., (2019), Eds.; Springer: Heidelberg, Germany, 2010; Volume 55, pp. 185–201. - Onyegiri, I., Nwachukwu, C.C. and Jamike, O. (2011), “Information and communication technology in the construction industry”, American Journal of Scientific and Industrial Research, Vol. 2 No. 3, pp. 461-468. - Plugge, A.; Bouwman, H. Understanding Collaboration in Multisourcing Arrangements: A Social Exchange Theory Perspective. In Achieving Success and Innovation in Global Sourcing: Perspectives and Practices; - Prawesh, Shankar & Chari, Kaushal & Agrawal, Manish. (2021). Industry Norms as Predictors of IT Outsourcing Behaviors. International Journal of Information Management. 56. 102242. 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102242. - Szymczak, M.; Szuster, M.;Wieteska, G.; Baraniecka, A. (2013), Supply Chain Management. In Managing towards Supply Chain Maturity, Business Process Outsourcing and Offshoring; Szymczak, M., Ed.; Palgrave MacMillan:London, UK, 2013; pp. 643–663. - Mazumder, Sudipto & Garg, Swapnil, (2021). "Decoding digital transformational outsourcing: The role of service providers’ capabilities," International Journal of Information Management, Elsevier, vol. 58(C). - Sollish, F.; Semanik, J. (2011). Strategic Global Sourcing, Best Practices; John Wiley and Sons, Inc.: Hoboken, NJ, USA, 2011. - Suri, V.; Kumar, K.; van Hillegersberg, J. (2016). Towards an Integrated Methodology for Implementing Shared Services. In Shared Services and Outsourcing: A Contemporary Outlook; Kotlarsky, J., Oshri, .,Willcocks, L.P.,Eds.; Springer: Cham, Switzerland; pp. 40–50. - Geiger, D. (2016), Personalized Task Recommendation in Crowdsourcing Systems; Springer: Cham, Switzerland. - Howe, J. Crowdsourcing: A Definition. (2006). Available online: http://crowdsourcing.typepad.com/cs/ 2006/06/crowdsourcing_a.html - Wu,W.; Tsai,W.-T.; Hu, Z.;Wu, Y. (2015). Towards a Game Theoretical Model for Software Crowdsourcing Processes. In Crowdsourcing, Cloud-Based Software Development; Li, W., Huhns, M.N., Tsai, W.-T., Wu, W., Eds. Springer: Heidelberg, Germany, 2015; pp. 143–164.