تحلیل روابط علی متغیرهای مؤثر بر برندسازی لیگ برتر والیبال ایران
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
حامد معروفی
1
,
لیلا صفاری
2
,
مهدی نادری نسب
3
,
عباس بی نیاز
4
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: برندسازی, تصمیم گیری چندشاخصه, تحلیل ثانویه, لیگ برتر والیبال, روابط علی,
چکیده مقاله :
پژوهش های گذشته نشان می دهند برندسازی ورزش در حیطه های مختلف از جمله لیگ های ورزشی متأثر از متغیرهای مختلفی است که به یک شیوه نقش آفرینی نمی کنند. در این پژوهش ضمن شناسایی این متغیرها در ارتباط برندسازی لیگ برتر والیبال ایران روابط بین آنها و چگونگی نقش آفرینی آنها بررسی شده است. روش این مطالعه آمیخته (کیفی- کمی) است. در بخش کیفی رویکرد پژوهش مرور ادبیات و در بخش کمی تصمیم گیری چندشاخصه بود. در بخش کیفی واحد مطالعه پژوهش های مرتبط با موضوع تحقیق و در بخش کمی خبرگان بودند که به صورت هدفمند به ترتیب 6 پژوهش و 12 خبره انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه ماتریس مانند به ابعاد 20×20 بود. جهت ارزیابی کیفیت مطالعات انتخاب شده در مرور ادبیات از چکلیست ارزیابی کیفیت مطالعات مشاهدهای و در بخش تصمیم گیری چندشاخصه جهت غربال گری شاخص ها از دلفی فازی در دو دور استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوا و تکنیک دیمتل انجام گرفت. یافته ها نشان داد 20 متغیر مؤثر بر برندسازی لیگ برتر والیبال ایران وجود دارد که از بین آنها متغیر مدیریت برند به طور همزمان اثرگذارترین و اثرپذیرین متغیر است که بیشترین تعامل را با سایر متغیرها دارد. همچنین مشخص شد ارزش برند پایینترین تأثیرگذاری، جایگاه سازی برند پایین ترین تأثیرپذیری را دارند و برحسب طبقه بندی حاصل شده از مجموع این 20 متغیر 9 متغیر نقش علی و 11 متغیر نقس معلولی دارند. این یافته نشان می دهد برندسازی لیگ برتر والیبال ایران به عنوان یک فرایند تابع ستاده های مختلفی که اهمیت و ارجحیت آن ها به یک اندازه نیست، در نتیجه نبایستی در برنامه ریزیها و راهبردهای برندسازی لیگ برتر والیبال وزن یکسان داشته باشند.
Past researches show that sports branding in various fields, including sports leagues, is affected by various variables that do not play a role in the same way. In this research, while identifying these variables in relation to the branding of Iran's premier volleyball league, the relationships between them and how they play a role have been investigated. The method of this study is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the research approach was literature review and in the quantitative part, multi-indicator decision making. In the qualitative part of the study unit, there were researches related to the research topic, and in the quantitative part, there were experts who were selected purposefully, respectively, 6 researches and 12 experts. The data collection tool was a checklist in the qualitative part and a matrix-like questionnaire with dimensions of 20x20 in the quantitative part. In order to evaluate the quality of the selected studies in the literature review, the observational studies quality evaluation checklist was used, and in the multi-indicator decision-making section, fuzzy Delphi was used in two rounds to screen the indicators. Data analysis was done using content analysis and DIMTEL technique. The findings showed that there are 20 effective variables on the branding of Iran's premier volleyball league, among which the brand management variable is simultaneously the most effective and the most effective variable, which has the most interaction with other variables. It was also found that brand value has the lowest influence, brand positioning has the lowest influence, and according to the classification obtained from the total of these 20 variables, 9 variables have a causal role and 11 variables have a causal role. This finding shows that the branding of Iran's Premier Volleyball League is a process subject to different authorities whose importance and priority are not the same, so they should not have the same weight in the planning and branding strategies of the Premier Volleyball League.
Akbari, H., Sahb Al-Zamani, M., & Seyed Ahmadi, M. (2022). Epidemiology of Volleyball Injuries in Iran and Preventive Strategies: A Case Study. Injury Prevention and Safety Promotion, 10(4), 303-290. [Persian]
Assadi, H., Sajjadi, S N., Hamidi, M., & Rajabi, H. (2021). Brand Positioning in the Iranian Professional Football League. New Approaches in Sports Management, 9(33), 117-130. [Persian]
Bahrami, A., Minounjad, H., & Archin, M H. (2023). Comparison of Injuries in Elite Iranian National Volleyball Players and Players in the Italian Professional League. Physical Status Studies, 1(1), 45-53. [Persian]
Baker, B. J., Kunkel, T., Doyle, J. P., Su, Y., Bredikhina, N., & Biscaia, R. (2022). Remapping the sport brandscape: A structured review and future direction for sport brand research. Journal of Sport Management, 36(3), 251-264.
De Chernatony, L. (2010). From brand vision to brand evaluation: The strategic process of growing and strengthening brands. Routledge.
Dinnie, K. (2022). Nation branding: Concepts, issues, practice. Routledge.
Gholipour, N., Eidi, H., & Yousefi, B. (2021). Identifying Obstacles to the Development of the Brand of the Iranian Premier Football League by Integrating the Balanced Scorecard and Analytic Hierarchy Process Approaches. Sports Marketing Studies, 2(1), 131-155. [Persian]
Habibi, A., & Afridi, S. (2022). Multicriteria Decision Making. Tehran: Narvan Publications. [Persian]
Herstein, R., & Zvilling, M. (2011). Brand management perspectives in the twenty‐first century. Qualitative Market Research: An International Journal, 14(2), 188-206.
Higgins, J. P., & Green, S. (Eds.). (2008). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Wiley Online Library.
Kazemi Pakdell, A., Noorosteh, A A., & Nouristeh, A A. (2022). Comparison of Balance in Beach and Indoor Volleyball Players. Journal of Physical Status Studies, 1(1), 1-8. [Persian]
Kunkel, T., & Biscaia, R. (2020). Sport brands: Brand relationships and consumer behavior. Sport Marketing Quarterly, 29(1), 3-17.
Kusuma, A. H. P., Sudirman, A., Purnomo, A., Aisyah, S., Sahir, S. H., Rumondang, A. & Simarmata, J. (2020). Brand Management: Esensi, Posisi dan Strategi. Yayasan Kita Menulis.
Lin, C. Y. (2023). LI-NING Sport Brand: The Boomerang Effect of Opportunism. In Cases on Social Justice in China and Perspectives on Chinese Brands (pp. 32-42). IGI Global.
Loken, B., & Ahluwalia, R. (Eds.). (2023). Brands and brand management: Contemporary research perspectives. Psychology Press.
Maleki, M., Hosseini, S E., & Tarighi, R. (2020). Prioritizing Factors Affecting Branding in the Iranian Football League Organization. Journal of Sports Sciences, 12(39), 162-177. [Persian]
Mohseni Vahed, H., Najafzadeh, M R., Mohammadpour Y, H., & Salehian, M H. (2023). Factors Influencing Branding in Premier Football Clubs: Emphasizing Cultural and Communication Factors. Media Culture, 12(46), 157-178. [Persian]
Mousa, M., Sagi, J., & Zeman, Z. (2021). Brand and firm value: evidence from arab emerging markets. Economies, 9(1), 1-13.
Nazemi, A., Ehsani, M., Koozechian, H., & Amiri, M. (2020). Presenting a Model for Creating Special Brand Value for the Iranian Premier Football League. Sports Management, 12(4), 1015-1034. [Persian]
Peyami, T., Barghi Moghaddam, J., Najafzadeh, M R., & Pouri Ghini, Habib M. (2022). Designing a Branding Model for the Iranian Premier Football League Based on a Data-Driven Approach. Accepted for Online Publication. [Persian]
Qi, Y., Chai, Y., & Jiang, Y. (2021). Threshold effect of government subsidy, corporate social responsibility and brand value using the data of China’s top 500 most valuable brands. Plos one, 16(5), 1-11.
Rezaei, Z., Sajjadi, S N., Elahi, Alireza., & Rasouli, M. (2021). Designing a Branding Model for the Iranian Basketball Premier League. Sports Management Studies, 13(70), 1-45. [Persian]
Rowles, D. (2022). Digital branding: a complete step-by-step guide to strategy, tactics, tools and measurement. Kogan Page Publishers.
Sheikh Mohammadi Dizaji, A., Seyed Ali Nejad, A., & Ahmadi, C. (2023). Designing an International Branding Model for Premier Volleyball Clubs with a Combined Approach. Sports Management, 15(1), 280-296. [Persian]
Sheikh Mohammadi Dizaji, A., Seyed Ali Nejad, A., & Ahmadi, C. (2021). Design and Psychometric Evaluation of a Scale for Factors Affecting Branding in Premier Volleyball Clubs. Journal of Health Promotion Management, 10(5), 71-82. [Persian]
Tang, Y., Zan, S., & Zhang, X. (2022). A comparative study on the competitiveness of knowledge-driven sports brands. Wireless Communications and Mobile Computing, 2022, 1-11.
Tawami, T., Indrayani, L. M., Sobarna, C., Yuliawati, S., & Dilyard, J. (2022). Brand meaning and its social categories: A semiotic approach for future marketing. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR), 9(5), 865-873.
Trzonkowski, R. A., & Mason, D. S. (2023). Sport events, brand extensions, and branding Phoenix, Arizona. Journal of Sport & Tourism, 27(1), 33-56.
Wider, S., von Wallpach, S., & Mühlbacher, H. (2018). Brand management: Unveiling the delusion of control. European Management Journal, 36(3), 301-305.