آموزش تکلیف محور، رویکردی اثربخش در پرورش مهارت تدریس(طراحی، اجرا، ارزشیابی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسمیه قاضی 1 , مرتضی کرمی 2 , صمد ایزدی 3
1 - دانشکده علوم تربیتی، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشکده علوم تربیتی،گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
کلید واژه: "رویکرد تکلیف محور", "مدل چهار مولفه ای", "مهارت تدریس" , "دانشجو معلم",
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف کاربرد مدل طراحي آموزشي چهار مؤلفه اي برای آموزش درس کارورزی به منظور پرورش مهارت تدریس(طراحی،اجرا،ارزشیابی) در دانشجو معلمان و مقایسه اثربخشي آن با روش آموزشي رایج درس کارورزی انجام شد . این پژوهش با توجه به اهداف پژوهش جزء پژوهش هاي كاربردي بوده و به جهت گردآوردي داده ها جزء تحقيقات شبه آزمایشي قرار مي گيرد. در پژوهش حاضر از طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجومعلمان ترم 8 دانشگاه فرهنگیان در استان مازندران در سال تحصیلی 1401-1400می باشد . برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. یک دوره آموزشی 16 جلسه ای با رویکرد تکلیف محور و بر اساس مدل چهار مولفه ای، طراحی و برای دانشجو معلمان اجرا گردید. بعد از پایان اجرای دوره آموزشی به منظور سنجش اثربخشی مدل چهار مولفه ای در کسب مهارت تدریس(طراحی، اجرا ، ارزشیابی) در مقایسه با محیط های آموزشی رایج کارورزی در دانشجو معلمان، از یک ابزار محقق ساخته و استاندارد شده استفاده گردید و دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان اثربخشی فرایند تدریس با یکدیگر مقایسه شدند . نتایج آماری نشان دهنده اختلاف معنی دار میانگین متغیرها بین دو گروه کنترل و آزمایش و حاکی از این بود که کاربرد آموزش تکلیف محور و مدل چهار مولفه ای طراحی آموزشی در کسب مهارت تدریس (طراحی، اجرا، ارزشیابی) توسط دانشجومعلمان موثر است.
The current research was conducted with the aim of applying the four-component instructional design model for teaching internship lessons in order to develop teaching skills (design, implementation, assessment) in student teachers and comparing its effectiveness with the common educational method of internship lessons. According to the objectives of the research, this research is a part of applied research and in order to collect data, it is part of quasi-experimental research. In the present study,a pre-test-post-test design with a control group was used. The statistical population is all student teachers of the 8th semester of Farhangian University in Mazandaran province in the academic year of 1400-1401. A random cluster sampling method was used for sampling. A 16-session training course with a task-centered approach and based on the four-component model was designed and implemented for student teachers. After the completion of the training course,in order to measure the effectiveness of the four-component model in the acquisition of teaching skills (design, implementation, assessment) in comparison with the common training environments of student teachers, a researcher-made and standardized tool was used, and the experimental group and the control group were compared with each other in terms of the effectiveness of the teaching process of student teachers. The statistical results showed a significant difference in the mean of the variables between the control group and the experimental group and indicated that the application of task-centered instruction and the four-component model of instructional design is effective in acquiring teaching skills (design, implementation, assessment) by student teachers.
Conrad, V., Birke, F., Dold, M., & Krieger, T. (2019). 3.4 Das 4C/ID-Lehr-Lern-Konzept in der ökonomischen Bildung. Ein Beitrag zur Stärkung der Professionsorientierung?,Professionsorientierung in der LehrerbildungProfessionsorientierung in der Lehrerbildung: Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component- (J. Kreutz, T. Leuders, & K. Hellmann (eds.)). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25046-1
Francom, G. M., & Gardner, J. (2014). What is task-centered learning?. TechTrends, 58(5), 9.
GÜNEY, Z. (2019). Four-Component Instructional Design (4C/ID) Model Approach for Teaching Programming Skills. International Journal of Progressive Education, 15(4), 142–156. https://doi.org/10.29329/ijpe.2019.203.11
Herrington, Anthony J. and Herrington, J. A. (2007). What is an Authentic Learning Environment? (pp. 68–77). https://ro.uow.edu.au/edupapers/897
Klein, C., Herppich, S., Nückles, M., & Wittwer, J. (2019). Praxisbezogene Förderung diagnostischer Kompetenz bei Lehramtsstudierenden. In Professionsorientierung in der Lehrerbildung: Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component-Instructional-Design-Modell (p. 51). Springer-Verlag.
Melo, M., & Miranda, G. L. (2015). Learning electrical circuits: The effects of the 4C-ID instructional approach in the acquisition and transfer of knowledge. Journal of Information Technology Education, 14, ب.
Nghia, T., & Tai, H. (2017). Preservice Teachers’ Identity Development during the Teaching Internship. Australian Journal of Teacher Education, 42(8), 1–15. https://doi.org/10.14221/ajte.2017v42n8.1
Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. In Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology (Vol. 7, Issue 1, pp. 167–175). https://doi.org/10.5840/cultura20107133
Shindler, D., & Babbitt, M. (2013). 21st Century Internships: How to get a job before graduation (1st ed.). bookboon. com.
Silva, P., Lopes, B., Costa, M., Seabra, D., Melo, A. I., Brito, E., & Dias, G. P. (2016). Stairway to employment? Internships in higher education. Higher Education, 72(6), 703–721. https://doi.org/10.1007/s10734-015-9903-9
Susilo, A. P., van Merriënboer, J., van Dalen, J., Claramita, M., & Scherpbier, A. (2013). From lecture to learning tasks: Use of the 4C/ID model in a communication skills course in a continuing professional education context. Journal of Continuing Education in Nursing, 44(6), 278–284. https://doi.org/10.3928/00220124-20130501-78
Van Merriënboer, J. J., & Kester, L. (2008). Whole-task models in education. Handbook of research on educational communications and technology. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 441–456).
Zakirova, R. R. (2016). The structure of primary school teachers’ professional competence. In International Journal of Environmental and Science Education (Vol. 11, Issue 6, pp. 1167–1173). https://doi.org/10.12973/ijese.2016.386a