تبیین روابط شهرت شرکت با استفاده از شاخصهای مالی و غیرمالی و بررسی میزان اثرگذاری چابکی نیروی کار
تبیین روابط شهرت شرکت با استفاده از شاخصهای مالی و غیرمالی و بررسی میزان اثرگذاری چابکی نیروی کار
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
مریم موسوی 1 , حمیدرضا وکیلی فرد 2 , قدرت الله طالب نیا 3 , مریم خلیلی عراقی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته حسابداری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت واقتصاد، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
2 - گروه مدیریت مالی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران (نویسنده مسئول
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد علوم گروه حسابداری، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران تهران
4 - گروه مدیریت مالی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
کلید واژه: شهرت شرکت, شاخصهای مالی, شاخصهای غیرمالی, چابکی نیروی کار, رگرسیون گسسته پروبیت,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر به تبیین روابط شهرت شرکت با استفاده از شاخصهای مالی و غیرمالی و بررسی میزان اثرگذاری چابکی نیروی کار برای 105 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار طی بازه زمانی 1392 لغایت 1401 و با بکارگیری مدل رگرسیون گسسته پروبیت میپردازد. نتایج اثرات نهایی بدست آمده از آزمون فرضیه مدل اول تا سوم، نشان میدهد که ضرایب مربوط به متغیرهای سودآوری شرکت و بازده حقوق صاحبان سهام بهعنوان شاخص عملکرد مالی، مخارج تحقیق و توسعه و منابع مشهود بهعنوان شاخص عملکرد غیرمالی و کارایی سرمایه انسانی بهعنوان شاخص چابکی نیروی کار رابطه مثبت و معنی داری با شهرت شرکتها را نشان می دهد. بطوریکه از بین متغیرهای مطالعه و براساس نتایج اثرات نهایی، به ترتیب متغیرهای کارایی سرمایه انسانی با (22/0 β5=)، سودآوری شرکت با (21/0 β1=)، مخارج تحقیق و توسعه با (19/0 β3=) و بازده حقوق صاحبان سهام و منابع مشهود با (18/0 β2=) و (18/0 β4=) بیشترین اثرگذاری را بر شهرت شرکتها دارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوانند استنباط کرد که شرکتهای دارای سرمایه انسانی با سطح بالا در تلاش هستند که از طریق افزایش اثر بخشی سیستم چابکی نیروی کار؛ هزینههای خود را کاهش داده و به حداکثر بازدهی دست یابند و لذا سرمایهگذاری در این قبیل شرکتها میتواند مفید باشد. توجه سرمایهگذاران و مدیران شرکتها به گزارشهای بورس در مورد شرکتها و اطلاعات مالی مربوط، اعم از اطلاعات داخل و خارج از صورتهای مالی و همچنین عملکرد غیرمالی و چابکی نیروی کار برای اتخاذ تصمیمات شرکت در عرصه پیشنهادها قرار میگیرد.
The present study explains the relationship between the company's reputation using financial and non-financial indicators and examines the effectiveness of workforce agility for 105 companies active in the stock exchange during the period from 2013 to 2022 and using the discrete Probit regression model. The results of the final effects obtained from the hypothesis test of the first to third models show that the coefficients related to the variables of company profitability and return on equity as financial performance indicators, research and development expenses and tangible resources as non-financial performance indicators and human capital efficiency as agility indicators The workforce shows a positive and significant relationship with the reputation of companies. So that among the variables of the study and based on the results of the final effects, respectively, the variables of human capital efficiency with (β=0.22), company profitability with (β1=0.21), research and development expenses with (β=0.19) and Return on equity and tangible resources with (β2=0.18) and (β4=0.18) have the greatest effect on the reputation of companies. According to the results of the research, it can be concluded that companies with high level of human capital are trying to increase the effectiveness of the workforce agility system; reduce their costs and achieve maximum efficiency, so investing in such companies can be useful. Investors and company managers pay attention to stock market reports about companies and related financial information, including information inside and outside financial statements and the agility of the workforce to make company decisions in the field of proposals.
سليمي، سمانه. جوانمرد، حبيب اله و همت فر، محمود (1396)، بررسی رابطه بين شهرت سازماني و عملکرد مالي (مطالعه موردي شرکت هاي توليد کننده لوازم خانگي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)، ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت , اقتصاد و حسابداری.
طهماسبی، خورنه و ایوانی، اردشیر. (2018)، بررسی رابطهی متقابل شهرت شرکتی و عملکرد مالی با استفاده از سیستم معادلات همزمان 3SLS. پژوهشهای مدیریت در ایران, 22(1), 119-141.
عبدالهی، مهشید، اکبری، محسن، و اسماعیل پور، رضا. (1398). مطالعة تجربی تأثیر استراتژی های پاسخگویی و سطح شهرت شرکت بر قصد خرید و تبلیغات توصیه ای منفی مصرف کنندگان در زمان شکست محصول. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(2 (پیاپی 33) )، 31-52.
فراهی، مانا و اکبرپور، حسین. (1401). بررسی رابطه گزارشگری عملکرد پایدار محیطی و هزینه تأمین مالی از طریق بدهی: بررسی اثرات شهرت شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 6(22)،880-896.
فخاری، حسین و اردشیری، محمد جواد.( ۱۳۹۸) . تاثیر کیفیت افشاء و شهرت(شهرت) شرکت بر نوسان پذیری بازده سهام (شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)، ششمین همایش ملی مدیریت وحسابداری ایران، همدان، دبیرخانه دائمی همایش.
نجم روشن، سعید. نصراللهی، زهرا. طباطبایی نسب، سید محمد. (1390). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر حسن شهرت شرکت های لوازم خانگی. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 3(6), 75-104.
- Banmairuroy, W., Kritjaroen, T., & Homsombat, W. (2021). The effect of knowledgeoriented leadership and human resource development on sustainable competitive advantage through organizational innovation's component factors: Evidence from Thailand's new S-curve industries. Asia Pacific Management Review. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2021.09.001
- Cai, Z., Huang, Q., Liu, H., & Wang, X. (2018). Improving the agility of employees through enterprise social media: The mediating role of psychological conditions. International Journal of Information Management, 38(1), 52e63. https:// doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.09.001
- Castro, J. P. G., Ramírez, D. F. D., & Escobar, J. M. (2021). The relationship between intellectual capital and financial performance in Colombian listed banking entities. Asia Pacific Management Review, 26(4), 237e247. https://doi.org/10.1016/ j.apmrv.2021.03.002
- Collings, D. G., Mellahi, K., & Cascio, W. F. (2019). Global talent management and performance in multinational enterprises: A multilevel perspective. Journal of Management, 45(2), 540e566. https://doi.org/10.1177/0149206318757018
- Das, K. P., Mukhopadhyay, S., & Suar, D. (2022). Enablers of workforce agility, firm performance, and corporate reputation. Asia Pacific Management Review
- Huang, K. C., & Wang, Y. C. (2022). Do reputation concerns motivate voluntary initiation of corporate social responsibility reporting? Evidence from China. Finance Research Letters, 47, 102611.
- Harinurdin, E. (2023, January). The Influence of Financial Ratio and Company Reputation on Company Stock Prices Financial Sector. In Proceedings (Vol. 83, No. 1, p. 47). MDPI.
- Holten, A. L., Bøllingtoft, A., Carneiro, I. G., & Borg, V. (2018). A within-country study of leadership perceptions and outcomes across native and immigrant employees: Questioning the universality of transformational leadership. Journal of Management and Organization, 24(1), 145e162. https://doi.org/10.1017/ jmo.2017.2
- Huang, C. C., & Huang, S. M. (2020). External and internal capabilities and organizational performance: Does intellectual capital matter? Asia Pacific Management Review, 25(2), 111e120. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2019.12.001
- Islam, M. N., Furuoka, F., & Idris, A. (2021). Mapping the relationship between transformational leadership, trust in leadership and employee championing behavior during organizational change. Asia Pacific Management Review, 26(2), 95e102. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2020.09.002
- Jao, R., Kampo, K., Holly, A., Suryady, A. T. Y., & Ruslan, A. (2023). Peran Corporate Governance dalam Meningkatkan Nilai Perusahaan melalui Kualitas Laba dan Corporate Reputation. Jurnal Akuntansi Bisnis Pelita Bangsa, 8(01), 30-49.
- Khan, N. A., Khan, A. N., Soomro, M. A., & Khan, S. K. (2020). Transformational leadership and civic virtue behavior: Valuing act of thriving and emotional exhaustion in the hotel industry. Asia Pacific Management Review, 25(4), 216e225. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2020.05.001
- Lin, L., Hung, P. H., Chou, D. W., & Lai, C. W. (2019). Financial performance and corporate social responsibility: Empirical evidence from Taiwan. Asia Pacific Management Review, 24(1), 61e71. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2018.07.001
- Moradi, E., Jafari, S. M., Doorbash, Z. M., & Mirzaei, A. (2021). Impact of organizational inertia on business model innovation, open innovation and corporate performance. Asia Pacific Management Review, 26(4), 171e179. https://doi.org/ 10.1016/j.apmrv.2021.01.003
- Parker, O., Krause, R., & Devers, C. E. (2019). How firm reputation shapes managerial discretion. Academy of Management Review, 44(2), 254e278. https://doi.org/ 10.5465/amr.2016.0542