واکاوی مولفه های موثر بر مدیریت عملکرد مبتنی بر نقشه راه اصلاح نظام اداری
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیصادق خدادادی 1 , آمنه مالمیر 2 , کامبیز حمیدی 3 , جواد نیک نفس 4
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت دولتی،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, مدیریت عملکرد, شایستگی, توسعه منابع انسانی, سنجش عملکرد,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف تبیین و واکاوی عوامل و مولفههای مؤثر بر مدیریت عملکرد مبتنی بر نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور اجرا شده است. بر اساس هدف پژوهشی بنیادی و با رویکردی ترکیبی است، بدین منظور در بخش کیفی از هفده نفر خبرگان منتخب مصاحبه به عمل آمد و در بخش کمی با توزیع و تکمیل سیصد و شصت پرسشنامه دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. همچنین، جهت کشف، واکاوی وتفسیر عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد از روش ها و تکنیک های مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی و آزمون آماری فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد، در بین عوامل برونسازمانی، مؤلفه فرهنگی/اجتماعی و در بین عوامل درونسازمانی، مؤلفه شیوه مدیریت بیشترین همبستگی را با مدیریت عملکرد دارند. در زمینه فرایندهای اجرایی، در بین عوامل فرایندی، مؤلفه روش سنجش و در بین عوامل نتیجهای، مؤلفه بازخورد فردی و در بین عوامل پیامدی، مؤلفه کارایی بیشترین همبستگی را با مدیریت عملکرد دارند. همچنین، جهت پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد، عوامل نتیجهای در اولویت بالاتر و عوامل فرایندی در اولویت آخر ابعاد اصلی موثردر پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد قرار دارد
This research was carried out with the aim of explaining and analyzing the effective components on performance management based on the road map for reforming the country's administrative system. It is based on a fundamental research objective and with a hybrid approach, for this purpose, the required data was collected by interviewing 17 selected experts and completing 360 questionnaires. Also, in order to discover and interpret the effective factors on performance management, the method of structural equations, factor analysis and Friedman's test were used. The results showed that among the extra-organizational factors, the cultural/social component and among the intra-organizational factors, the management method component has the highest correlation In the field of executive processes, among the process factors, the measurement method component, and among the result factors, the individual feedback component, and among the outcome factors, the efficiency component have the highest correlation. Also, in order to implement the performance management system, the result factors are in higher priority and the process factors are in the last priority of the main dimensions of performance management system implementation.
1. رحمتی نیا، روح اله (1398). طراحی و ارائه الگوی جامع مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر ابعاد ساختاری در سازمانهای دولتی ایران (موردمطالعه سازمانهای امنیتی و دفاعی)، اساتید راهنما: سنجر سلاجقه و تورج مجیبی، رساله دکتری رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات.
2. فقیهی، ابوالحسن، افشار نژاد، علیرضا (1391). الگوی مدیریت عملکرد در صنعت، پژوهشی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. نشریه مدیریت، 9(ویژه نامه)، 47-64.
3. قلیپور، آرین (1396)، مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوریها و کاربردها). چاپ یازدهم.
4. محمدی، محمد؛ شریفزاده، فتاح (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. نشریه آموزشی و توسعه منابع انسانی، 4(15)، 133-159.
5. نجفی زاده، محمدحسن؛ زاهدی، سید محمد (1395). آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سهشاخگی، نشریه مدیریت توسعه و تحول، شماره 59، 25-69.
6. ودادی، احمد و زارع فرد، مطهره. (1390). طراحی مدل شایستگی برای استعدادیابی و جانشینپروری مدیران (مطالعه موردی: شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید) ؛اولین کنفرانس سازمانهای هلدینگ،تهران
7. Andrews, R. & Boyne, G. A. & Walker, R. M (2006). Subjective and objective measuresof organizational performance: anempirical exploratioa is George, A. Boyne, e al-feds. Public service performance: perspectives on measurement and management, New York: Cambridge University Press, 12, 14-34.
8. Asamany,A.,&Shaorong,S. (2018).the ripple effects of performance management on employees, perceptions and affective commitment among small and medium scale enterprises(SMES). International journtional of Business administration 9(1), 55-63.
9. Cooper, P.J. (2013), Goverrning by contract: challenges and opportunities for public managers, Washington, DC: congressional Quarterly.
10. Hamidi, Mehrzad; Vahdani, Mohsen, (2016). "Performance Management in Sports Organizations", Bamdad Ketab Publications.
11. Kearney, Richard c.and berman, Evan M. (1999) public sector performance: management, motivation, and measurement, ASPA classics, Boulder, colo: westview press.
12. Lensink R & Mersland N & Zamore S. (2018). Do Microfinance Institutions Benefit from integrating financial and nonfinancial services? ISSN: 0003-6846 (Print) 1466-4283.
13. Mousa, S. K &, .Othman, M. (2020). The impact of green human Resource management practices on sustainable performance in healthcare Organisations: A conceptual framework .Journal of Cleaner Production, .135 -243،118.
14. Radin, B.A. (2003),”acomparative approach to performance management: contrasting the Experience of Australia, New Zealand, and the United States”international journal of public administration, Vol. 53. (3).
15. Zarifi, M., Bahrololom, H., Andam, R., & Sheykh, R. (2018). Structure of factors & normalization of questionnaire for evaluating performance of manpower in Ministry of Sport & Youth. Journal of Sport.