مطالعه مروری نقش متاورس در آینده صنعت معماری با رویکرد واقعیت مجازی
محورهای موضوعی : فناوری و معماری دیجیتال
1 - دانشیار دانشکده معماری، گروه معماری ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکتری معماری ، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: فناوری نوین, متاورس, واقعیت مجازی, هدست, معماری,
چکیده مقاله :
چشم انداز فناوری در میانه یک سفر تحول آفرین است و در قلب این تکامل دو مفهوم پیشگامانه نهفته است: متاورس، جهانی موازی در صنعت تکنولوژی و واقعیت مجازی، روشی برای دستیابی به این جهان . همانطور که این قلمروهای دیجیتال به پیشرفت خود ادامه می دهند، تقاطع آنها احتمالات بی سابقه ای را ایجاد می کند و نحوه درک و تعامل ما با دنیای دیجیتال و فیزیکی را تغییر می دهد. این تجربه توسط دستگاههای تخصصی، مانند هدستهای واقعیت مجازی و کنترلکنندهها، که حرکات کاربران را ردیابی میکنند و بازخورد حسی ارائه میدهند، تسهیل میشود. هدف این بررسی،آشنایی با مباحث نوین معماری و ارائه واژه شناسی در ادبیات نوین هزاره سومی میباشد. پیچیدگیهای واقعیت مجازی و متاورس، آشکار کردن ابعاد فردی آنها و پردهبرداری از ارتباط و کاربرد آنها در معماری از ویژگی های این مباحث است. سوال اصلی درک ارتباط جهان متاورس و تکنولوژی واقعیت مجازی و چگونگی فعالیت معماران در این فضا و فرصت های ایجاد شده بر این بستر میباشد. روش پژوهش در این مقاله، از منظر هدف غایی روش کاربردی و از منظر جمعآوری اطلاعات،مروری بوده که بر پایه پیشینه تحقیقات انجام گرفته، تدوین شده است و اطلاعات مکتوب از مستندات در سایت های اینترنتی، کتب و مقالاتی که اکثرا به زبان انگلیسی چاپ شده سال های اخیر میباشند. فلذا سعی شده با ترجمه دقیق مطالب ،اطلاعات بهروز و مفیدی در عرصه متاورس و واقعیت مجازی ارائه شود.
technology is in the middle of a transformative journey, and at the heart of this evolution there are two ground-breaking concepts: the metaverse, a parallel world in the technology industry, and virtual reality, a way to access this world. As these digital realms continue to evolve, their intersection creates unprecedented possibilities and changes the way we perceive and interact with the digital and physical worlds. This experience is facilitated by specialized devices, such as virtual reality headsets and controllers, that track users' movements. The purpose of this review is to familiarize with the new generation of architecture and to present terminology in the new literature of the third millennium. The complexities of virtual reality and metaverse, revealing their individual dimensions and uncovering their connection and application in architecture are the features of these topics. The main question is to understand the connection between the metaverse and virtual reality technology and how architects work in this space and the opportunities created on this platform. The research method in this article is a practical method and from the point of view of collecting information, it is a review based on the background of the research, and the written information is from documents on the Internet, books and articles that are mostly published in English in recent years.Therefore, it has been tried to provide up-to-date and useful information in the field of metaverse and virtual reality by accurately translating the contents.
Abbas M. Al-Ghaili, Hairoladenan Kasim , Naif Mohammad (2022) Digital Object Identifier 10.1109/ACCESS.2022.3225638
Ashraf A. Gaafar, (2021) Metaverse In Architectural Heritage Documentation & Education, Advances in Ecological and Environmental Research (ISSN 2517-9454, USA)
Esra’a Ashgan, Numayer Moubarki, Malak Saif, Abdel-Moniem El-Shorbagy (2022) Civil Engineering and Architecture 11(1): 498-506, 2023
Haihan Duan, Jiaye Li, Sizheng Fan, Zhonghao Lin, Xiao Wu, and Wei Cai. (2021). Metaverse for Social Good: A University Campus Prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia (MM’21), October 20–24, 2021, Virtual Event, China. ACM, New York, NY, USA,
John D. N. Dionisio, William G. Burns III, Richard Gilbert (2013) Article in ACM Computing Surveys • June 2013 DOI: 10.1145/2480741.2480751
M.E. Portman ⁎, A. Natapov, D. Fisher-Gewirtzman (2019) To go where no man has gone before: Virtual reality in architecture, landscape architecture and environmental planning, Computers, Environment and Urban Systems 54 (2015) 376–384
Oluleke Bamodu, Xuming Ye (2013) Virtual Reality and Virtual Reality System Components, Proceedings of the 2nd International Conference On Systems Engineering and Modeling (ICSEM-13)
Schumacher, P (2022).. The metaverse as opportunity for architecture and society: design drivers, core competencies. ARIN 1, 11 https://doi.org/10.1007/s44223-022-00010-z
Qubad Sabah Haseeb, Saba Fadhel Jaf, Anas Attellah Ali Shoshan (2022) Virtual Reality in Architectural and Structural Design and its Effect on the Recipient, Journal of Global Scientific Research 7 (3) 2022/ 2206-2216
Shakeri, Sheida and Ornek, Muhammad Ali(2023) "How Metaverse Evolves The Architectural Design," Architecture and Planning Journal (APJ): Vol. 28: Iss. 3, Article 35.
Sheng Kai Tang and June-HaoHou, (2022) Designing a Framework for Metaverse Architecture , POST-CARBON, Proceedings of the 27th International Conference of the Association for Computer AidedArchitectural Design Research in Asia (CAADRIA) 2022, Volume 2, 445-454
Steven M. LaValle (2019) Virtual Reality, Cambridge University , Copyright Steven M. LaValle 2020
Thien Huynh, Quoc-Viet Pham, Xuan-Qui Pham, (2022) Artificial Intelligence for the Metaverse: A Survey, Cornell university Computer Science arXiv:2202.10336v1
Jennifer Whyte, (2003) Industrial Applications Of Virtual Reality In Architecture And Construction, ITcon Vol. 8