بررسی نقش دولت الکترونیک در اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک مدل مطلوب
محورهای موضوعی : ایرانیونس بهادری 1 , سنجر سلاجقه 2 , سمانه مهدیزاده 3 , امین نیکپور 4
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه ازاد اسلامی ، کرمان ، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد کرمان ،دانشگاه ازاد اسلامی ، کرمان ، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد کرمان ،دانشگاه ازاد اسلامی ، کرمان ، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی ،واحد کرمان ، دانشگاه ازاد اسلامی ، کرمان ، ایران
کلید واژه: نگرش سیاسی, دولت الکترونیک, وزارت نفت, اجرای خط مشی کیفی, صادرات نفت,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، با مطالعه سازمانهای متولی صادرات نفت و نیز بررسی متفاوت و متنوع متولیان بخش امور بین المللی و مشتریان خطوط کشتیرانی محموله های نفت و سایر مطالعات بخش انرژی، حوزه های متفاوت (سیستمهای اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و بازاریابی) یک مدل مطلوب واثربخش جهت سنجش نقشهای دولت الکترونیک موثر بر اجرای خط مشی کیفی صادارت نفت دولت از دیدگاه متولیان سازمانهای صادرات نفت، توسعه و تجزیه و تحلیل داده شده است. توانمند سازی خدمات یکپارچه، شفافیت و پاسخگوئی اثربخش، مشارکت و تصمیم گیری الکترونیکی، توسعه سرویسها و کاهش شکاف دیجیتالی، و پیوند همه این نقشها با رقابت پذیری و رتبه بندی جهانی از عوامل موفقیت و اثربخش نقشهای دولت الکترونیک پیشنهاد شده است و ارتباط آنان در یک فرایند منسجم و کارامد منبعث از تجزیه و تحلیل کارکردهای بومی مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون مدل پیشنهادی، شرکت پایانه نفتی جزیره خارگ که بعنوان کلیدی ترین سازمان متولی ارائه صادرات نفت به مشتریان بین المللی شناخته میشود به عنوان حوزه تحقیق انتخاب و بعنوان یک رویکرد کمی برای آزمون مدل تحقیق استفاده شده است. در این روش تحلیل آماری همبستگی جهت آزمون فرضیه ها، استفاده شده است. نتایج تجزیه وتحلیل ها نشان داد که کلیه نقشهای معرفی شده در اجرای این مدل و روابط پیشنهادی مورد تایید است.
the purpose of this research is to identify the roles of e-government in implementing quality oil export policy from customers' perspectives. International and local organizations are responsible for providing such services. In this study, by studying the organizations in charge of oil exports and also examining different and diverse managers of international affairs and customers of oil cargo shipping lines and other studies in the energy sector, different areas (information systems, e-commerce and marketing) a desirable and effective model. In order to assess the roles of e-government affecting the implementation of the quality policy of government oil exports from the perspective of those in charge of oil export organizations, development and analysis has been given. Empowering integrated services, transparency and effective accountability, e-participation and decision-making, service development and reducing the digital divide, and linking all of these roles to global competitiveness and ranking have been suggested as factors in the success and effectiveness of e-government roles. A coherent and efficient process resulting from the analysis of native functions has been tested. To test the proposed model, Kharg Island Oil Terminal Company, which is known as the key organization in charge of providing oil exports to international customers, was selected as the research area and used as a quantitative approach to test the research model. In this method, "statistical correlation analysis" is used to test the hypotheses. The results of the analysis showed that all the roles introduced in the implementation of this model and the proposed relationships are approved.
_||_