سیاستگذاری گردشگری و جایگاه بینالمللی آن با تأکید بر احیای گردشگری در شهرستانمشهد
محورهای موضوعی : استراتژیک
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
2 - دکتری مدیریت، عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور، ایران.
کلید واژه: سیاست گذاری, احیاء خدمات, رضایت گردشگران, ارتباطات کلامی گردشگران, جایگاه بین المللی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف:توسعه صنعت گردشگری مهمترین فعالیت اقتصادی جهان و ایجاد رضایت گردشگران از خدمات ارائهشده از مهمترین عوامل افزایش درآمد جهانگردی و رونق فعالیتهای هتلداری بوده و برنامهریزی در زمینه ارائه خدمات در مکانهای اقامتی نقش مهمی در نگرش مثبت گردشگران و ایجاد مزیت رقابتی و برند ملی در اذهان گردشگران دارد. هدف از این تحقیق شناخت نقش استراتژیهای احیای خدمات در سیاستگذاری گردشگری هست که این مطالعه در دو فاز انجامشده است . روش:مقاله حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی هست جامعه و نمونه آماری(سرشماری). تحقیق حاضر کلیه گردشگران شاکی از ارائه خدمات بوده، که در شهرستان مشهد در بازه زمانی خرداد ماه 1391 اقامت داشته اند و پرسشنامه استاندارد اکیز و ارسلی 2007 مبنا قرارگرفته است. فرضیه ها: استراتژیهای احیاء خدمات(پوزش خالصانه، فوریت، توضیح، توجه). تأثیر معنادار مثبتی در رضایت گردشگران شاکی شهر مشهد دارد. رضایت گردشگران شاکی تأثیر معنادار مثبتی بر وفاداری گردشگران دارد و رضایت و وفاداری گردشگران تأثیر معنادار مثبتی بر ارتباطات کلامی دارد و سیاستگذاری گردشگری با توجه به استراتژیهای احیای خدمات منجر به افزایش گردشگران در بلند مدت می شود. نتایج: اطلاعات آماری موجود و ادبیات تحقیق با کمک نرمافزار vensim به تشریح سناریوهای مختلف شامل درجه جذابیت نزد گردشگران، تربیت و بهکارگیری کادری آموزشدیده و مجرب، کیفیت نیروی انسانی، کیفیت خدمات، هزینه تمامشده گردشگران(قیمت).، و حلوفصل سریع ادعاها و شکایات گردشگران بودند که هم در برند سازی صنعت گردشگری هم در افزایش گردشگران میتواند تأثیر داشته باشد.
Abstract: Background and aim: the development of the tourism industry's most important economic activity in the world and the satisfaction of tourists from the services offered by factors increase the income of tourism and development activities in management and planning services in accommodations role in the positive attitude tourists and create competitive advantage and National brand in the minds of tourists. The aim of this study is to evaluate the role of tourists’ satisfaction in tourism policy with emphasis on service recovery that this study is conducted in two phases. Methods: The present study is descriptive (field survey). statistical population research was 3 stars and above hotels in Mashhad city (2007)., and Ekiz and Arasli standard questionnaire has been based for data collection. Results: The results of field survey is conducted with the help pls service recovery software with satisfaction, loyalty, verbal communication of tourists are associated and in the second phase of the appropriate policies with regard to revive tourism services (service recovery). as well as various factors affecting the creation of national brand in the minds of tourists is to be studied. These factors include the tourism attractive to tourists, training and deployment of trained and experienced staff, quality staff, quality of service, cost for tourists (price)., and speedy settlement of claims and complaints were tourists
_||_