شناسایی عوامل موثر بر کیفیت ارزیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی دوران کرونا: چالشها و راهکارها
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینازنین بنی اسدی 1 , الهام کرمعلی زاده 2
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران شمال، ایران،
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
کلید واژه: آموزش عالی برخط(مجازی), سنجش الکترونیکی, ارزیابی یادگیری دانشجویان , کرونا (کوید- 19),
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کیفیت ارزیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی دوره کرونا در دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی واقع در پردیس شهید عباسپور، انجام شده و با شناسایی عوامل، راهکارهایی ارائه کرده است. براي اين منظور پژوهشگر عاملها، ملاکها و نشانگرهاي مؤثر را از متون علمی استخراج و با استفاده از سه دور دلفي به تاييد گروه خبرگان(بیست تن از هیأت علمی دانشکدههای مذکور) رسانده است. طی این فرایند، 5 عامل، 16 ملاک و 34 نشانگر مؤثر در کیفیت این ارزیابی مورد تایید قرار گرفت. عوامل استخراج شده عبارتند از: نقشهای ارزشیابی (آشنایی اعضای هیأت علمی با انواع ارزشیابی و تاکید بر استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی پایانی)، نحوه طراحی آزمون (استفاده از شیوه های مجازی ارزشیابی، تاکید بر استفاده از شیوه هایی که مانع سرقت ادبی شوند، طراحی سوالات متناسب با شیوه مجازی و متناسب با موضوع و محتوای آموزش ارائه شده به شیوه مجازی)، اهداف آموزشی مورد ارزشیابی (اهداف حوزه شناختی و روانی - حرکتی)، بازخورد نتایج (فراهم نمودن بازخورد نتایج پیشرفت برای دانشجویان و اساتید و فراهم نمودن اطلاعات لازم برای بهبود و اصلاح عملکرد دانشجویان و اساتید) و فناوری (ایجاد بستر و محیط مجازی مناسب برای برگزاری آزمونهای مجازی و ارائه پشتیبانی فنی).
The purpose of this study is identifying factors affecting the quality of online evaluation system of students' learning, during the COVID-19 pandemic in technical and engineering faculties of Shahid Beheshti University located in Shahid Abbaspur campus. For this purpose, the researcher has extracted affecting factors, criteria and indicators from literature review, modified and approved them by means of the expert group (20 faculty members) using three Delphi rounds. Based on the theoretical foundations and research findings, 5 factors, 16 criteria and 34 indicators affecting the quality of electronic evaluations were identified and confirmed. The extracted factors are: the roles of evaluation (faculty members' awareness of kinds of assessment due regard to formative assessment), the test design (designing exam questions, suitable to subject matter and content, also proper for online exam, which prevents plagiarism), the educational goals to be evaluated (the goals of the cognitive and the psycho-motor domain), feedback for the results (providing feedback on the progress results for students and professors and providing the necessary information to improve and correct the performance of students and professors) and technology (creating a suitable platform and virtual environment for holding online tests and providing technical support).
بازرگان هرندی، عباس(1380). ارزشیابی آموزشی.تهران: سمت.
بازرگان هرندی، عباس (1381). سالنامه پژوهش و ارزشیابی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
بنی¬اسدی، نازنین و اسحاقی، فاخته (1400). بررسی، ارزیابی و تلفیق آموزش مجازی (الکترونیکی) در آموزش عالی کشورهای مختلف جهان در دوران قبل و حین دوران کوید19 ( کرونا) با توجه به تجربه کوتاه مدت دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران شمال و ارائه الگوی مناسب جهت ارتقاء کیفیت در سال تحصیلی 1399-1400. طرح پژوهشی درون سازمانی برگزیده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
بنی¬اسدی، نازنین و اسحاقی، فاخته (1403). مروری بر تجارب آموزش عالی الکترونیکی (مجازی) و مسئله ارزشیابی کیفیت: با نگاهی به دوران کووید ۱۹ (کرونا) (راهنمای عملی). تهران: تیمورزاده نوین.
بلوم، اس. بی؛ انگلهارت، ام، دی؛ فرست، ای جی ، هیل،دبلیو. اچ؛ و کراتول، دی. آر (1362). طبقه¬بندی هدفهای پرورشی: کتاب اول: حوزه شناختی.ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی. تهران: انتشارات رشد.تاریخ انتشار به زبان اصلی ، 1956.
خورشیدی، عباس و ملک شاهی راد، محمدرضا (1382). ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر یسطرون، 1382.
رضایی، علی محمد (1399). ارزشیابی از آموخته¬های دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 16،(56) ، 214-179.
رضائي، مهناز و فدائي حيدري، زهرا (1400). روشها، چالشها و مشکلات ارزشیابی برخط در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران. پژوهش زبان و ادبیات فرانسه, دانشگاه تبريز.
رضایی، علی محمد، دلاور، علی، احدی، حسن و درتاج، فریبرز (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)، فصلنامه اندازهگیری تربیتی.1 (1).
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش و خراسانی، اباصلت (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7 (18)، 29-52.
سفیدی، فاطمه، رجبی زاده میرک آباد، سمیه، انحاری، یوسف و رمضانی، معصومه (1401). میزان رضایت و کیفیت آزمونهای برخط از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، (22)، 139-133.
سیف، علی اکبر (1386). اندازه¬گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی.تهران: دوران، 1386.
صمدی پور، اعظم؛ بنی اسدی، نازنین و کاوسی، اسماعیل (1401). شناسایی عوامل مؤثر درارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه و ارائه مدل مناسب. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. ش40، دوره 12.
عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا، سراجی، فرهاد و رضایی زاده، مرتضی(1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. فصلنامه رشد فناوری، 16، (61).
عظیمی، سید امین، زمانی، بی بی عشرت و سلیمانی، نسیم (1395). بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(3)،223-214.
معظمی، مجتبی؛ محمدخانی، کامران؛ دلاور، علی و داودی، محمد (2018). شناسایی ابعاد و مؤلفه¬ها¬ی ارتقای کیفیت آموزشی درآموزشکده¬های سما دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین سهم هر یک از آن¬ها. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 105-126.
Altbach, P. G., & de Wit, H. (2020). Responding to COVID-19 with IT: A transformative moment? International Higher Education, 103, 3–4.
Baleni, Zwelijongile Gaylard (2015). Online formative assessment in higher education: Its pros and cons. Electronic Journal of e-Learning, Volume 13, Issue 4, 2015.
Balula, Ana& Moreira, António (2014) . Evaluation of Online Higher Education: Learning, Interaction and Technology . New York: Springer International Publishing.
Bilen, Eren & Matros, Alexander (2021). Online cheating amid COVID-19. Journal of Economic Behavior and Organization, 182, 2021,196-211
Castle, S.R., Author,C. & Mcguire, C.J. (2010). An analysis of student self-assessment of online, blended, and face-to-face learning environments. Implications for Sustainable Education Delivery, 3(3):36-40. https://doi.org/10.5539/ies.v3n3p36
Chan, Roy Y. , Bista, Krishna & Allen, Ryan M. (2021) Routledge Studies in Global Student Mobility- Online Teaching and Learning in Higher Education during COVID-19_ International Perspectives and Experiences.NY: Routledge.
Chaudhary S. & Niradhar D. (2013). Assessment in Open and Distance Learning System (ODL): A Challenge. Journal of Open Praxis, 2013; 3:207-216.
Fox, K., Bryant, G., Srinivasan, N., Lin, N., & Nguyen, A. (2020, October 6).. Tyton Partners
Gamage, Kelum A.A., Silva, Erandika K. de, Gunawardhana, Nanda. (2020). Online Delivery and Assessment during COVID-19: Safeguarding Academic Integrity. Education Science,10(11), 301; https://doi.org/10.3390/educsci10110301
Govindarajan, Vijay & Srivastava, Anup (2020). What the Shift to Vitual Learning Could ¬ Mean for the Future of Higher Education. Harvard Business Review,March 31, available at hbr.
Islam, Zahirul; Rahman, Mostafizur & Islam, Kabirul. (2013). Online Examination System in Bangladesh context. International Journal of Science, Environment and Technology, Vol. 2, No 3, 2013, 351 – 359.
Kearns, Lorna R. (2012). Student Assessment in Online Learning: Challenges and Effective Practices. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 8, No. 3, September 2012.
Khan, Sarah, Azim Khan, Rashid.(2019). Online assessments: Exploring perspectives of university student. Education and Information Technologies, (2019) 24:661–677.
Leiber, Theodor (2019). A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions, Quality in Higher Education, 25:1, 76-97.
Madani Hosseini, Mahsa; Egodawatte, Gunawardena, Ruzgar, Nursel Selver. (2021) Online assessment in a business department during COVID-19: Challenges and practices. The International Journal of Management Education, Volume 19, Issue 3, November 2021, 100556
Mgutshini, Tennyson, Oparinde, Kunle and Govender, Vaneshree(2021). Covid-19_ Interdisciplinary Explorations of Impacts on Higher Education. African Sun Media under the SUN PRESS imprint.
Ruhe, Valerie& Zumbo, Bruno D. (2008). Evaluation in Distance Education and E-Learning_ The Unfolding Model, New York:The Guilford Press.
Taylor institute(2021). Retrieved from https://taylorinstitute.ucalgary.ca/resources/five-principles-for-meaningful-online-assessment
Vlasceanu.l, Grunberg. L. & parlea, D. (2004). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions; Bucharest، UNESCO – CEBRS، paper on higher ducation. http:// www. cepesro/ publications/ Defavlt. html.
تاریخ دریافت: 18 /11/1402 |
نازنین بنی اسدی1*، الهام کرمعلی زاده 2
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دوره2، شماره3 تابستان 1403 |
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کیفیت ارزیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی دوره کرونا در دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی واقع در پردیس شهید عباسپور، انجام شده و با شناسایی عوامل، راه کارهایی ارائه کرده است. براي اين منظور پژوهشگر عاملها، ملاکها و نشانگرهاي مؤثر را از متون علمی استخراج و با
استفاده از سه دور دلفي به تاييد گروه خبرگان(بیست تن از هیأت علمی دانشکدههای مذکور) رسانده است. طی این فرآیند، 5 عامل، 16 ملاک و 34 نشانگر مؤثر در کیفیت این ارزیابی مورد تایید قرار گرفت. عوامل استخراج شده عبارتند از: نقشهای ارزشیابی (آشنایی اعضای هیأت علمی با انواع ارزشیابی و تاکید بر استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی پایانی)، نحوه طراحی آزمون (استفاده از شیوه های مجازی ارزشیابی، تاکید بر استفاده از شیوه هایی که مانع سرقت ادبی شوند، طراحی سوالات متناسب با شیوه مجازی و متناسب با موضوع و محتوای آموزش ارائه شده به شیوه مجازی)، اهداف آموزشی مورد ارزشیابی (اهداف حوزه شناختی و روانی - حرکتی)، بازخورد نتایج (فراهم نمودن بازخورد نتایج پیشرفت برای دانشجویان و اساتید و فراهم نمودن اطلاعات لازم برای بهبود و اصلاح عملکرد دانشجویان و اساتید) و فناوری (ایجاد بستر و محیط مجازی مناسب برای برگزاری آزمونهای مجازی و ارائه پشتیبانی فنی).
کلمات کلیدی: آموزش عالی برخط(مجازی)، سنجش الکترونیکی، ارزیابی یادگیری دانشجویان ، کرونا (کوید- 19).
مقدمه
استفاده از آموزشهای مجازی(برخط) و فنآوری الکترونیک در برخی دانشگاههای جهان از اواخر دهه 1980 آغاز شد. با وجود تمام فعالیتهای انجام گرفته از آن زمان تاکنون ، هرگز این تلاشها به صورت یک چرخش و حرکت همهجانبه جهانی در نیامده بود. به دنبال اعلام پاندمی کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت و مجازی شدن آموزش عالی در سطح جهانی از نیمسال دوم سال تحصیلی 1398 ـ 1399، دانشگاهها با تحولی اساسی روبهرو شدند. اگرچه هدف آغازین آموزش مجازی، جلوگیری از متوقف شدن فرآیند یادگیری در آموزش عالی کشورها بود، با توجه به اینکه آموزش برخط با تمام مزایایش، کمتر از آموزش حضوری مؤثر دانسته میشد، کیفیت آموزش مجازی و ارتقا آن در حدی نزدیک به آموزش حضوری، به اصلیترین دغدغه دستاندرکاران آموزش دانشگاهی تبدیل شد( بنیاسدی و اسحاقی، 1400).
در میان پژوهش های انجام شده در زمینه کیفیت آموزش عالی مجازی در دوران کووید-19، مسئلهای که به طور خاص کمتر بدان پرداخته شد، کیفیت سنجش و ارزشیابی میزان آموختههای دانشجویان و کیفیت برگزاری امتحانات در دانشگاه مجازی است. هر چند در دوره های آموزش مجازی برخی راهبردها مثل : بحث مجازی ، تکالیف نوشتاری ، تکالیف عملی و تجربی ، آزمونک های کلاسی ، پروژه ها و ارائه ها ( کسل3 و دیگران، 2010) بهکار گرفته شد، کووید ۱۹ چالش های بسیاری مثل آسانتر بودن تقلب، کمبود تعامل استاد -دانشجو، کمبود منابع برخط یادگیری را در اجرای این موارد ایجاد کرد ( مگوتشینی و همکاران4، 2021)، زیرا هم اساتید هم دانشجویان، آموزش و تجربه کمی در این زمینه داشتند. از آنجا که رسانه محمل این آموزش، ابزار الکترونیک است، مسئله شکاف دیجیتال میان اساتید و دانشجویان که متعلق به گروههای سنی، نسلی، طبقاتی و دانشی متفاوت هستند نیز بر روی کیفیت این مسائل اثر گذاشت (گووینداراجان و اسریواستاوا5، 2020).
در این زمینه در متون علمی اصطلاحاتی همچون آزمون، سنجش و ارزیابی به کار میرود: آزمون6: شیوهای نظامدار برای مشاهده و توصیف یک یا چند ویژگی فردی به کمک مقیاس رتبهای یا مقیاس عددی( کرونباخ، 1970، نقل در بازرگان، 1381)است. سنجش7: فرآیندی که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تصمیمگیری درباره دانش آموزان، برنامههای درسی و سیاستهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. سنجش اصطلاح کلیتری از آزمودن و اندازهگیری است و الزاماً به کمیت منحصر نمیشود و میتواند به صورت غیر کمی (توصیفی) هم گزارش شود و ارزشیابی (ارزیابی)8: تعیین ارزش برای هر چیزی یا داوری و قضاوت ارزشی همراه است که با توجه به کیفیت صورت میگیرد. ارزشیابی یعنی داوری درباره کیفیت یا ارزش اطلاعات به دست آمده از سنجشهای مختلف. (سیف، 1386، ص 30-39). از نظر بازرگان( 1380) ارزیابی آموزشی به قضاوت درباره پدیدههای آموزشی میپردازد. برای این منظور باید از اندازهگیریهای آموزشی استفاده کرد و میزان صفت متغیر در پدیده آموزشی را از جنبه مورد نظر اندازه گرفت و پس از آن به قضاوت پرداخت (بازرگان، 1380، ص22 ).
پنج اصل برای یک آزمون مجازی معنادار از یادگیری عبارتند از: تمرکز بر یادگیری، ساختار متعادل یا انعطاف پذیر، ارائه دستورالعمل های واضح و بازخورد کیفیت، در صورت امکان جایگزین کردن امتحانات زمان بندی شده با انواع دیگر ارزیابی و تاکید بر صداقت علمی (موسسه تیلور9، 2021).
رضائی و فدائی حیدری (1400) در مقالهی "توصیف شیوهها و روشهای ارزشیابی برخط دروس نوشتاری، چالشها و مشکلات حاصل از آن که گروه زبان فرانسه دانشگاه تبریز در دوران قرنطینه با آنها دست و پنجه نرم میکند." نشان دادند اکثر اساتید و دانشجویان از شیوههای اجرایی ارزشیابی برخط و مشکلات حاصل از آن ناراضی هستند، از جمله مهمترین این مشکلات، افزایش تقلب میان دانشجویان، اعتبار و پایایی پایین نمرات امتحانی، مشکلات فنی سیستم آموزشی برخط، عدم وجود تعامل موثر بین اساتید و دانشجویان بود. سفیدی و همکاران (1401) در بررسی «میزان رضایت و کیفیت آزمون های برخط از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین» نشان دادند که میزان رضایت و کیفیت آزمونهای برخط از دیدگاه دانشجویان بالاتر از متوسط است و این موضوع بیانگر رضایت دانشجویان از کیفیت این نوع ارزشیابی است. رضایی (1399) در بررسی «چالشهای شیوههای ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا با تاکید بر عدالت ارزشیابی» راهکارهایی را برای مقابله با این چالشها پیشنهاد داده است. نتایج نشان داد مهمترین شیوههای ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا عبارتند از: 1- امتحان حضوری 2- امتحان کتبی مجازی 3- امتحان شفاهی مجازی 4- پرسش و پاسخ شفاهی 5- ارائه های مجازی 6- کارپوشه الکترونیکی 7- ارزشیابی چندگانه یا تلفیقی.
عباسی کسانی و همکاران (1398) در بررسی «ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی» پیشنهاد کردند در محیطهای الکترونیکی که امکان ارزشیابی حضوری و چهره به چهره وجود ندارد، مربیان به جای استفاده از یک ابزار برای ارزشیابی فراگیران، از چند ابزار مختلف استفاده نمایند. نکته مهم اینکه هدف مربیان از ارزشیابی بهبود کیفیت یادگیری باشد نه صرفا برگزاری یک آزمون. روشنی علی بنهسی و همکاران (1396) در بررسی «چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دورههای آموزش مجازی در دانشگاه شهید بهشتی» نشان دادند ارزشیابی برنامه درسی الکترونیکی با چالش مدیریتی- اجرایی مواجه است.
علاوه بر موارد ذکر شده، عظیمی و همکاران (1395) در پژوهشي به شناسايي چالشهاي ارزشيابي عملکرد تحصيلي دانشجويان در دورههاي الکترونيکي پرداختهاند و به ترتيب مسائل فني، مسائل پداگوژيکي، مسائل رواني و مسائل اخلاقي را بهعنوان چالشهاي اساسي اين حوزه معرفي نمودهاند.
همچنين مدني حسيني و همکاران10 (2021) از دانشگاه رايسون کانادا، چالشها و شيوههاي ارزشيابي آنلاين در دانشکده بازرگاني را در طول پاندمي کوويد 19 مورد بررسي قرار دادهاند و حفظ يکپارچگي تحصيلي، سازگاري با محيط جديد، مسائل فني و اضطراب را بهعنوان چالشهاي اصلي معرفي کردند. آنها براي غلبه بر این چالشها، طراحي آزمونهاي آزمايشي، ايجاد آگاهي و برقراري ارتباط را پيشنهاد ميدهند. برگزاري آزمونهاي آزمایشی موجب سازگاري دانشجويان با محيط آزمونهاي مجازي ميگردد و با ايجاد آگاهي در کنترل استرس دانشجويان نقش موثري دارد.
بنی اسدی و اسحاقی (1400) در بررسی چالشها، راهکارها و فرصتهای آموزش مجازی دوره کرونا دریافتند که افت نمرات دانشجویان به خاطر مسائل مربوط به تجهیزات و سخت افزار یا ضعف در مهارت استفاده از رایانه یا فعالیت در محیط وب است. مسائل محیط برنامه نرم افزار، قطعی و ضعف در اتصال اینترنت، فراهم نبودن تجهیزات و امکانات بهطور برابر، ترافیک و کندی جریان اینترنت در ساعت هایی که کلاس های بیشتری تشکیل میشوند، بهعنوان چالشهای موجود در این زمینه توسط ایشان شناسایی شد.
کرنز11 (2012) در «سنجش دانشجویان در آموزش برخط: چالشها و شیوههای مؤثر مطالعه» برنامههای درسی 24 دوره برخط را مورد بررسی قرار داد و دلایل ایجاد چالشها را به شرح زیر دستهبندی کرد: 1-تاثیر فاصله فیزیکی بین مربی و فراگیر 2- ضرورت انطباق دانشجویان با تکنولوژی مورد استفاده در برقراری ارتباط با وی 3- حجم کار و مسائل مربوط به مدیریت زمان 4- نیاز مستمر به جمع آوری دادههای ارزیابی و ارائه بازخورد مصاحبهشوندگان. خان و عظیمخان12 (2019) نیز در بررسی «ارزیابیهای برخط از دیدگاه دانشجویان دانشگاه» نشان دادند درک دیدگاههای دانشجویان میتواند به شناسایی موانع و مروجین در پذیرش ارزیابیهای برخط در سطح کارشناسی کمک کند. این مطالعه نشان داده است که دانشجویان نیاز به ارزیابیهای برخط را درک نکردهاند. دانشجویان احساس میکردند که ارزیابیهای برخط برای دروس عملی محدودکننده بوده و منجر به افت نمرات شده است. چادری و نیر ادهر13 (2013) در بررسی «استراتژیهای ارزیابی در سیستم آموزش باز و از راه دور» برای مقابله با سناریوی در حال تغییر در آموزش باز و از راه دور، چالشهای پیش رو را مشخص کرده، پیشنهادهای سازندهای برای پاسخگویی به مسائل ارزیابی ارائه کردند. گاميج14 و همکاران در سال 2020 در بررسی «ارائه و ارزیابی برخط در طول دوران کرونا: حفاظت از صداقت تحصیلی» نشان دادند که در زمینه کووید 19، لازم است نامحدود بودن منابع در دسترس دانشجویان برای تقلب را در نظر بگیریم. بالني15 (2015) در پژوهشی به بررسی «جوانب مثبت و منفی ارزیابی تکوینی برخط در آموزش عالی» پرداخته و نشان داد که ارزشیابی برخط موثر میتواند از طریق بازخورد تکوینی( در طول دورۀ تحصیلی) دانشجو و تمرکز بر فرایند آموزش نه نتیجه پایانی را صورت بگیرد و تعهد دانشجو را با تجربیات ارزشمند یادگیری غنی سازد. بیلن و ماتروس16 (2021) در پژوهشی «تقلب برخط در میان کووید- 19» را بررسی کردند. آنها تصریح کردند بهترین راه حل قابل اجرا، یک خط مشی امتحان برخط یکنواخت است که در آن دوربینی از صفحه کامپیوتر و اتاق هر دانشجو عکس بگیرد. آنها توصیه میکنند از نمره دادن بر اساس منحنی خودداری شود و به دانشجویان وقت کمتری داده شود. اسلام17 و همکاران (2013) در بررسی «ارزیابیهای برخط در کشور بنگلادش» ویژگیهای مختلف سیستم آزمون برخط را مورد بحث قرار دادهاند. این سیستم به ادمین یا سوپر ادمین امکان میدهد تا آزمونی را از یک بانک سؤال ایجاد کند که شامل حوزههای موضوعی مختلف است. جدای از این امکانات، تعداد زیادی از شرکت کنندگان ممکن است بهطور همزمان از مکان های جغرافیایی مختلف در بنگلادش برای امتحان شرکت کنند. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه آنها میشود و همچنین آنها را از دشواری سفر میرهاند.
هدف ارزشیابی بهطور عمده به شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشجویان و ارائه بازخورد به آنها، اصلاح و بازبینی شیوههای تدریس، اصلاح برنامه درسی، ارائه گزارش به ذینفعان و مدیران نظام آموزشی، تهیه دادههای مورد نیاز برای تصمیمگیریها و تعیین نمره دانشجویان مربوط میشود. با توجه به آنچه گفته شد با اینكه کيفيت ارزشيابي عملكرد تحصيلي در دورههاي مجازي از اهميت ويژهاي برخوردار بوده، چالشهايي را به همراه دارد كه در خور توجه و چاره جویی است.
در راستای توسعه آموزشهای مجازی در کشور، دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور در سال 1385 اقدام به راهاندازی اولین دورههای مجازی خود نمود و در حال حاضر، این مرکز دورههای الکترونیکی در 28 رشته در مقطع کارشناسی ارشد را برگزار کرده است. پس از شیوع کرونا در کشور در این دانشگاه نیز کلیه کلاس ها در کلیه مقاطع به مدت چهار نیمسال بهصورت مجازی برگزار شده و ارزیابی پایانی آنها نیز بهصورت غیرحضوری صورت پذیرفته است. بررسی کیفیت نظام ارزشیابی از یادگیری دانشجو در دانشگاهها و به ویژه در رشتههاي فنی و مهندسی به دليل نقش خطیر این رشتههاي تحصيلی در تربیت مهندسان متخصص و کار آمد نيازمند بررسی و تحقيق است. در این پژوهش تلاش شده است تا عوامل موثر در کیفیت نظام ارزشیابی یادگیری دانشجویان رشته های فنی و مهندسی (مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران) این دانشگاه واقع در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور بررسی شود.
روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد از نوع تحقیقات پیمایشی(توصیفی) است. با در نظر گرفتن «شیوه گردآوری داده ها» از یک سو به دلیل جمع آوری اطلاعات تحقیق از منابع علمی( چاپی و الکترونیک) پژوهش حاضر کتابخانهای(اسنادی) بوده و از سوی دیگر با توجه به استفاده از پرسشنامه جهت نظرسنجی از خبرگان، پژوهشی میدانی به شمار میرود. با در نظر گرفتن «زمان» از نوع تحقیقات مقطعی است زیرا این پژوهش به آزمونهای مجازی برگزارشده در دوران کرونا میپردازد که در بازه زمانی سال 1398 تا 1400 برگزار شده است. در شناسایی عاملها، ملاکها و نشانگرهای مؤثر در کیفیت نظام ارزشیابی از روش کیفی استفاده شده است. ملاك18هاويژگيها يا جنبههايي از پديده( عامل) مورد ارزيابي كه قضاوت درباره آنها انجام ميپذيرد(بازرگان، 1380، 34) و نشانگر19ها زمینههای عملکردی و خاصی را که در عمل مورد نیاز است ،تعریف میکنند و عملکرد واقعی را با هدفهای تعیین شده مقایسه میکنند. (ولاسينو، گرونبرگ و پارلآ20، 2004 ).
جامعه آماري اين پژوهش شامل خبرگان است. شرایط در نظر گرفته شده برای خبرگان در این پژوهش دارا بودن مدرک دکتری، حداقل 15 سال سابقه کار بهعنوان هيأت علمی یکی از دانشکدههای پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور ، حداقل مرتبه استادیاری، علاقمندی و انجام فعالیتهای ویژه در زمینه ارزشیابی دانشجویان بهصورت فردی یا در غالب مسئولیتهای اجرایی مانند سابقه فعالیت بهعنوان مدیر گروه یا معاون آموزشی بوده است. اعضای هيأت علمی انتخاب شده در مورد عاملها، ملاکها و نشانگرهای استخراج شده، مورد پرسش قرار گرفتند که برای رسیدن به اشباع نظری تعداد بیست نفر از ایشان کافی تشخیص داده شد.
پژوهشگر طی سه مرحله عاملها، ملاکها و نشانگرهای استخراج شده را برای اظهار نظر در اختیار گروه خبرگان قرار داد و برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده در طی مراحل زير از روش دلفی استفاده شد :
· بهمنظور بهدست آوردن نظر خبرگان از پرسشنامه با طیف لیکرت پنج درجهای استفاده شد.
· پرسشنامه دور اول دلفی که شامل دو بخش مجزا بسته و بازپاسخ بود به تعداد 20 پرسشنامه (به روش گلوله برفی) بهصورت غیر حضوری و اینترنتی بین اعضای پانل توزیع گردید و نتایج جمعآوری گردید.
· با یافتههای دور اول دلفی پرسشنامه دور دوم تهیه و بهصورت غیر حضوری و پست الکترونیک بین 20 نفر از اعضای پانل توزیع گردید و نتایج جمعآوری گردید.
· تکنیک دلفی در سه مرحله اجرا شد که در مرحله دو و سه، نتایج یکسان نشان داد که توافق جمعی حاصل است.
یافتهها
در این بخش ابتدا عاملها، ملاکها و نشانگرها براساس مطالعات کتابخانهای و مقالات استخراج شده است. عاملهای نقشهای ارزشیابی (بازرگان، 1380، 23-24) (سیف 1386، 94-99)، نحوه طراحی آزمون (سیف 1386، 159-239)، (بازرگان 1380، 180-223)، اهداف آموزشی مورد ارزشیابی (سیف، 1386، 128-137) (بلوم، 1362)، بازخورد نتایج (خورشیدی و ملک شاهی راد، 1382، ص 51) و فنآوری(روئه و زومبو21 ، 2009) و (بالولا و موریرا22، 2014) استخراج شد. سپس عاملها، ملاکها و نشانگرها با پرسشنامه دلفی از نظر روایی و پایایی بررسی شده است. پژوهش حاضر بهمنظور بهدست آوردن نظر خبرگان راجع به «عوامل موثر در کیفیت نظام ارزشیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی: دانشکدههای فنی مهندسی دانشگاه شهیدبهشتی» انجام شده است.
ویژگی دموگرافیک افراد خبره در جدول (1) گزارش گردیده است.
جدول 1- فراوانی و درصد فراوانی افراد خبره در مرحله دلفی (یافته پژوهشگر)
درصد فراوانی | فراوانی | مولفه | متغیر |
100 | 20 | مرد | جنسیت |
5.0 | 1 | استاد | مرتبه علمی |
45.0 | 9 | استادیار | |
50.0 | 10 | دانشیار | |
100.0 | 20 | کل | |
30.0 | 6 | دانشکده مهندسی برق | دانشکده محل خدمت |
35.0 | 7 | دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست | |
35.0 | 7 | دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی | |
100.0 | 20 | کل |
100 درصد افراد خبره (20 نفر) جنسیت مرد بوده و بیشتر افراد استادیار و دانشیار بوده و دانشکده محل خدمت تقریبا با نسبت برابر دانشکده مهندسی برق، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی بوده است.
پرسشنامه دوره اول دلفی که شامل دو بخش مجزا بسته و باز به تعداد 20 پرسشنامه (به روش گلوله برفی) بهصورت غیر حضوری و اینترنتی بین اعضای پانل توزیع گردید. که پس از پیگیری برای دریافت پاسخها بازگشت و نهایتاً بهطور متوسط 20 نفر از اعضا پرسشنامه را تکمیل و ارسال نمودند. در این دور لیستی از مولفههای تاثیرگذار و مناسب با پژوهشهای پیشین استخراج شده بود ارائه گردید. در بخش اول پرسشنامه یاد شده پاسخ گو باید نظر خود را درباره اهمیت مولفههای ذکر شده با انتخاب یکی از گزینههای موجود در مقابل آنها اعلام میکرد. گرین ۱۹۸۲ معتقد است که حداقل ۷۰% خبرگان شرکت کننده در فرایند دلفی گزینههای زیاد و خیلی زیاد باید دارای اتفاق نظر باشند. در بخش دوم پرسشنامه، اعضای خبرگان نظرات خود را در غالب پاسخ باز در مورد چالشها، راهکارهای و فرصتهای ایجاد شده در ارزشیابیهای مجازی اعلام نمودند.
با توجه به یافتههای دور اول دلفی، پرسشنامه دور دوم بهصورت غیر حضوری و پست الکترونیک بین 20 نفر از اعضای پانل (همراه با میانگین پاسخها) توزیع گردید و پیگیری برای دریافت پاسخ آنها از هفته بعد از توزیع آغاز شد. در این بخش پاسخدهندگان مجدد نظر خود را درباره میزان اهمیت هر یک از عوامل با انتخاب یکی از گزینههای موجود در مقابل آنها اعلام نمودند. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای توصیفی حاصل از دور دوم، شاخصهایی که درصد اجماع آنها بالاتر از 7/0 بود مورد تایید قرار گرفتند و در دور دوم دلفی 5 عامل، 11 ملاک و 22 نشانگر مورد شناسایی قرار گرفته و به اتفاق نظر دست یافتند که نتایج در جداول (2) و (3) ارائه شده است.
جدول 2- اهمیت مؤلفههای مؤثر دور اول دلفی (یافتههای پژوهش گر)
مولفه | دور اول دلفی | دور دوم دلفی | ||||||
میانگین دور اول | انحراف معیار | اجماع | نتیجه | میانگین دور اول | انحراف معیار | اجماع دور دوم | نتیجه | |
1. نقشهای ارزشیابی (عامل) | 4.30 | 0.571 | 95 | تایید | 4.25 | 0.550 | 95 | تایید |
1.1.آشنایی اعضای هيأت علمی با انواع ارزشیابی(ملاک) | 4.00 | 0.459 | 90 | تایید | 4.05 | 0.394 | 95 | تایید |
1.1.1.میزان آشنایی اعضای هيأت علمی با انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نقش آنها(نشانگر) | 3.95 | 0.686 | 75 | تایید | 4.10 | 0.553 | 90 | تایید |
1.2.استفاده از ارزشیابی آغازین یا تشخیصی برای سنجش نیازها(ملاک) | 2.80 | 0.894 | 25 | تایید نشده | 2.35 | 0.587 | 0 | تایید نشده |
1.2.1میزان استفاده از پیش آزمون مناسب با هدف سنجش میزان دانش قبلی(نشانگر) | 2.80 | 0.951 | 25 | تایید نشده | 2.40 | 0.754 | 5 | تایید نشده |
1.3. تاکید بر استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی پایانی(ملاک) | 4.20 | 0.696 | 85 | تایید | 4.25 | 0.639 | 90 | تایید |
1.3.1.میزان استفاده از آزمونهای مستمر و پیوسته در طول نیمسال تحصیلی به جای استفاده از آزمونهای پایانی در ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی به شیوه مجازی(نشانگر) | 4.25 | 0.716 | 85 | تایید | 4.30 | 0.657 | 90 | تایید |
1.3.2.میزان تاثیر ارائه کارهای تحقیقی و فعالیت های مرتبط با موضوع درس در ارزشیابی های پایانی به شیوه مجازی(نشانگر) | 3.65 | 0.745 | 50 | تایید نشده | 3.45 | 0.510 | 45 | تایید نشده |
2.نحوه طراحی آزمون(عامل) | 4.50 | 0.513 | 100 | تایید | 4.50 | 0.513 | 100 | تایید |
2.1. استفاده از شیوههای مجازی ارزشیابی(ملاک) | 3.95 | 0.826 | 75 | تایید | 4.10 | 0.641 | 85 | تایید |
2.1.1.میزان تسلط و مهارت اعضای هيأت علمی به شیوههای ارزشیابی مجازی(نشانگر) | 4.25 | 0.716 | 85 | تایید | 4.30 | 0.657 | 90 | تایید |
2.1.2.میزان استفاده از شیوههای ارزشیابی سازگار با شیوه مجازی(نشانگر) | 3.85 | 0.745 | 75 | تایید | 4.00 | 0.649 | 80 | تایید |
2.1.3.میزان استفاده از ارزیابی های کیفی به جای کمی(نشانگر) | 3.15 | 0.813 | 30 | تایید نشده | 2.75 | 0.639 | 10 | تایید نشده |
2.1.4.میزان استفاده از شیوههای نوین ذهن(نشانگر) | 3.50 | 0.607 | 55 | تایید نشده | 3.55 | 0.510 | 55 | تایید نشده |
2.2. تاکید بر استفاده از شیوه هایی که مانع سرقت ادبی شوند.(ملاک) | 4.50 | 0.761 | 95 | تایید | 4.50 | 0.761 | 95 | تایید |
2.2.1. میزان استفاده از روشهای ارزشیابی که از تقلب و سرقت علمی دانشجویان جلوگیری نماید.(نشانگر) | 4.60 | 0.503 | 100 | تایید | 4.60 | 0.503 | 100 | تایید |
2.3.طراحی سؤالات متناسب با شیوه مجازی(ملاک) | 4.25 | 0.716 | 85 | تایید | 4.30 | 0.657 | 90 | تایید |
2.3.1. میزان استفاده از سؤالات استنباطی و بازپاسخ(نشانگر) | 3.50 | 1.000 | 60 | تایید نشده | 3.60 | 0.681 | 60 | تایید نشده |
2.3.2.میزان استفاده از سؤالاتی که مهارتهای عملی دانشجویان را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 3.60 | 0.883 | 55 | تایید نشده | 3.20 | 0.768 | 40 | تایید نشده |
2.3.3.میزان طراحی سؤالاتی که پاسخ به آن ها مستلزم تفکر دانشجویان میباشد.(نشانگر) | 4.30 | 0.733 | 85 | تایید | 4.35 | 0.671 | 90 | تایید |
2.4. طراحی سؤالات متناسب با محتویات آموزشی ارائه شده به شیوه مجازی (ملاک) | 3.95 | 0.686 | 75 | تایید | 4.05 | 0.605 | 85 | تایید |
2.4.1. میزان کفایت و جامعیت روشهای ارزشیابی اساتید در پوشش دادن محتوای دروس تدریس شده در آموزش مجازی(نشانگر) | 3.95 | 0.510 | 85 | تایید | 4.00 | 0.459 | 90 | تایید |
3.اهداف آموزشی مورد ارزشیابی (عامل) | 4.30 | 0.657 | 90 | تایید | 4.25 | 0.639 | 90 | تایید |
3.1. وجود اهداف و ملاک های روشن(ملاک) | 4.05 | 0.605 | 85 | تایید | 4.15 | 0.489 | 95 | تایید |
3.1.1. میزان توجه به اهداف آموزشی مشخص در ارزشیابی به شیوه مجازی(نشانگر) | 3.70 | 0.657 | 60 | تایید نشده | 3.50 | 0.513 | 50 | تایید نشده |
3.2. اهداف حوزه شناختی(ملاک) | 3.50 | 0.827 | 55 | تایید نشده | 3.60 | 0.503 | 60 | تایید نشده |
3.2.1. میزان استفاده از آزمون هایی که توانایی تحلیل و به کاربستن مفاهیم توسط دانشجویان را اندازه گیری نماید.(نشانگر) | 3.95 | 0.826 | 75 | تایید | 4.10 | 0.641 | 85 | تایید |
3.2.2.میزان استفاده از آزمون هایی که توانایی قضاوت و داوری کمی و کیفی دانشجویان درباره امور را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 3.60 | 0.883 | 55 | تایید نشده | 3.30 | 0.657 | 40 | تایید نشده |
3.2.3.میزان استفاده از آزمون هایی که توانایی آفریدن و میزان خلاقیت دانشجویان را اندازهگیری نماید(نشانگر) | 3.90 | 0.788 | 65 | تایید نشده | 4.05 | 0.686 | 80 | تایید |
3.3. اهداف حوزه عاطفی(ملاک) | 2.70 | 0.801 | 5 | تایید نشده | 2.50 | 0.607 | 0 | تایید نشده |
3.3.1. میزان استفاده از آزمون هایی که اثرات آموزش بر اندیشه و نگرش دانشجویان را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 3.05 | 1.146 | 30 | تایید نشده | 2.75 | 0.851 | 20 | تایید نشده |
3.3.2. میزان استفاده از آزمون هایی که اثرات آموزش بر ارزشها و نظامند کردن ارزش های دانشجویان را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 2.85 | 0.875 | 20 | تایید نشده | 2.60 | 0.681 | 10 | تایید نشده |
3.4. اهداف حوزه روانی - حرکتی(ملاک) | 3.10 | 0.718 | 25 | تایید نشده | 2.85 | 0.671 | 10 | تایید نشده |
3.4.1. میزان استفاده از آزمون هایی که اثرات آموزش بر توسعه مهارتهای دانشجویان را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 3.70 | 0.571 | 65 | تایید نشده | 3.75 | 0.444 | 75 | تایید |
3.4.2. میزان استفاده از آزمون هایی که اثرات آموزش بر ارتقاء مهارتهای عملی دانشجویان را اندازهگیری نماید.(نشانگر) | 3.75 | 0.716 | 70 | تایید نشده | 3.85 | 0.587 | 75 | تایید |
4. بازخورد نتایج(عامل) | 4.20 | 0.523 | 95 | تایید | 4.20 | 0.523 | 95 | تایید |
4.1.فراهم نمودن بازخورد نتایج پیشرفت برای دانشجویان و اساتید(ملاک) | 4.05 | 0.686 | 80 | تایید | 4.10 | 0.641 | 85 | تایید |
4.1.1.میزان پایش پیشرفت و ارائه بازخورد منظم به دانشجویان با انجام ارزشیابی های مجازی در طول نیمسال تحصیلی (نشانگر) | 3.85 | 0.671 | 70 | تایید نشده | 4.00 | 0.562 | 85 | تایید |
4.1.2.میزان نمایش تصویری از آنچه دانشجو آموخته است.(نشانگر) | 3.35 | 0.745 | 40 | تایید نشده | 3.00 | 0.649 | 20 | تایید نشده |
4.1.3.میزان ارائه بازخورد مناسبی برای اعضای هيأت علمی دانشگاه از نحوه عملکرد خودشان(نشانگر) | 4.00 | 0.725 | 85 | تایید | 4.05 | 0.686 | 90 | تایید |
4.2. فراهم نمودن اطلاعات لازم برای بهبود و اصلاح عملکرد دانشجویان و اساتید(ملاک) | 4.10 | 0.553 | 90 | تایید | 4.15 | 0.489 | 95 | تایید |
4.2.1.میزان ارائه اطلاعات لازم در خصوص نقاط قوت و ضعف دوره آموزشی(نشانگر) | 4.00 | 0.725 | 75 | تایید | 4.10 | 0.641 | 85 | تایید |
4.2.2.میزان ارائه اطلاعاتی که باعث بهبود و بهسازی کیفیت تدریس گردد.(نشانگر) | 4.25 | 0.550 | 95 | تایید | 4.25 | 0.550 | 95 | تایید |
4.2.3.میزان ارائه اطلاعات لازم که منجر به تشخیص نقاط قوت و ضعف یادگیری دانشجویان شده باشد.(نشانگر) | 4.20 | 0.523 | 95 | تایید | 4.25 | 0.444 | 100 | تایید |
5. فنآوری(عامل) | 4.50 | 0.607 | 95 | تایید | 4.50 | 0.607 | 95 | تایید |
5.1. ایجاد بستر و محیط مجازی مناسب برای برگزاری آزمونهای مجازی(ملاک) | 4.25 | 0.716 | 85 | تایید | 4.30 | 0.657 | 90 | تایید |
5.1.1. میزان کارایی سامانه مجازی دانشگاه برای برگزاری آزمونهای مجازی(نشانگر) | 4.30 | 0.733 | 85 | تایید | 4.40 | 0.598 | 95 | تایید |
5.1.2. میزان فراهم بودن امکانات لازم در سامانه مجازی دانشگاه برای اجرای روشهای متفاوت ارزشیابی مجازی(نشانگر) | 4.30 | 0.865 | 85 | تایید | 4.35 | 0.745 | 85 | تایید |
5.1.3. میزان استفاده از فنآوری از قبیل کنترل هوشمند، دوربین، رمز و ابزار مناسب برای احراز هویت دانشجویان و ارتقاء اعتبار و سلامت امتحانات(نشانگر) | 4.55 | 0.686 | 90 | تایید | 4.60 | 0.598 | 95 | تایید |
5.2. ارائه پشتیبانی فنی(ملاک) | 3.95 | 0.759 | 70 | تایید نشده | 4.10 | 0.641 | 85 | تایید |
5.2.1.میزان ارائه خدمات فنی و پشتیبانی برای رفع مشکلات احتمالی دانشجویان و اساتید در برگزاری ارزشیابی مجازی(نشانگر) | 3.95 | 0.605 | 80 | تایید | 4.05 | 0.510 | 90 | تایید |
5.2.2.میزان فراهم نمودن تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطعی سامانه در حین برگزاری ارزشیابی(نشانگر) | 4.50 | 0.513 | 100 | تایید | 4.50 | 0.513 | 100 | تایید |
5.2.3.میزان پیش بینی روشهای جایگزین در صورت قطعی سامانه، اینترنت و یا برق(نشانگر) | 4.40 | 0.681 | 90 | تایید | 4.45 | 0.605 | 95 | تایید |
5.3. برگزاری نظر سنجی در مورد سامانه موجود جهت بهبود کیفیت و ارتقا وضع موجود(ملاک) | 3.55 | 0.945 | 60 | تایید نشده | 3.35 | 0.875 | 55 | تایید نشده |
5.3.1.میزان برگزاری نظر سنجی از دانشجویان و اساتید در مورد سامانه مجازی دانشگاه جهت رفع نواقص و بهبود کیفیت موجود(نشانگر) | 3.40 | 0.940 | 45 | تایید نشده | 3.15 | 0.813 | 35 | تایید نشده |
براساس آمار توصیفی دور اول همه عاملها (5 عامل) مورد تأیید قرار گرفتند. در کل 33 مؤلفه مورد تأیید قرار گرفتند و 22 مولفه شامل 7 ملاک و 15 نشانگر که درصد اجماع آنها پایینتر از 7/0 بود در دور بعدی مورد بررسی قرار گرفتند. در دور دوم 5 شاخص دیگر نیز مورد تایید قرار گرفتند. جدول (2)، میانگین و انحراف معیار در دورهای دلفی را نشان میدهد همانطور که میتوان دید در بیشتر موارد در دور دوم میانگین افزایش و انحراف معیار کاهش یافته است.
بخش دوم پرسشنامه دور اول روش دلفی به ارائه عوامل مؤثری اختصاص داشت که در لیست بخش اول موجود نبود اما از نظر پاسخدهندگان مهم و کلیدی به حساب میآمد. در این بخش از پاسخدهندگان خواسته شده بود که عامل، مؤلفهها و نشانگرهایی که در لیست ارائه شده موجود نمیباشند به همراه توضیح کوتاه ارائه کنند. در این بخش پاسخدهندگان موردی را مطرح نکردند. با توجه به نتایج حاصل از این پرسشنامه، میانگین و درصد پاسخهای موافق و کاملا موافق هر یک از مولفهها به دست آمد. تکنیک دلفی در سه مرحله اجرا شد که مراحل دوم و سوم نتایج مشابه هم بود. در مرحله سوم، به توافق جمعی رسیدیم و شاخصهای نهایی شدند. نتایج آزمون کندال در مراحل مختلف تکنیک دلفی در جدول (3) مشاهده میشود.
جدول 3- آمارههای آزمون کندال (یافتههای پژوهش گر)
شاخصها | مرحله اول | مرحله دوم |
تعداد | 20 | 20 |
ضریب کندال | 0.337 | 0.515 |
آماره کای دو | 364.486 | 555.821 |
درجه آزادی | 54 | 54 |
معناداری | 0.000 | 0.000 |
براساس نتایج جدول (3) مقدار به دست آمده برای آماره آزمون کندال در مرحله دوم 0.515 در سطح خطای یک درصد معنیدار است، چنین استنباط میشود که بین پاسخگویان در ارتباط با سؤالات توافق معنیدار وجود دارد و مقدار به دست آمده برای آماره کندال نشان میدهد بالای 50 درصد توافق وجود دارد. با مشورت با استاد راهنما، استاد مشاور و تحلیلگر روند کار دلفی متوقف شد.
در سوال باز مطرح شده چالشهای آموزش مجازی از دیدگاه اعضای هيأت علمی عبارت بودند از:
مهمترين چالشي که از سوي اعضاي هيأت علمي مورد توجه قرار گرفته است موضوع اعتبار پاسخ گويي، عدم کنترل شخص پاسخ گو و سرقت علمي است. چالش بزرگ در اين زمينه آن است که در اغلب موارد تشخيص هويت پاسخ دهنده براي اساتيد امکانپذير نيست و ممکن است فرد ديگري به جاي دانشجو پاسخگوي سؤالات باشد. برخي از اساتيد نيز اظهار داشتند که گاهي تصحيح پاسخنامهها نشان ميدهد برخي از دانشجويان بهصورت گروهي به سؤالات پاسخ دادهاند و يا در پاسخ گويي به يکديگر ياري رساندهاند. قطعي و کندي اينترنت و عواقب حاصل از آن را از چالشهاي اساسي ارزشيابيهاي مجازي دانستهاند. از نظر ایشان يکسان نبودن شرايط آزمون براي همه دانشجويان نتايج ارزشيابي را تحت تاثير قرار ميدهد. در عین حال پاسخدهندگان به مزایای آزمونهای مجازی از جمله عدم محدوديت زماني و مکاني براي برگزاري آزمون، ايجاد فرصت تحصيل از راه دور حتي در خارج از کشور، صرفه جويي در وقت، هزينه، انرژي و منابع طبيعي، به وجود آمدن فرصت تحصيل همزمان با اشتغال، آرامش محيطي بيشتر و کاهش استرسهاي ناشي از حضور در جلسات امتحان، اشاره داشتهاند.
بحث و نتیجهگیری
در طول بهار 2020 (1399) بسیاری از دانشجویان و اساتید برای نخستین بار یادگیری و یاددهی برخط را تجربه کردند. در جریان این انتقال، دانشگاهیان تطبیقپذیری حیرت انگیزی از خود نشان دادند و این امر در آنها شایستگی، اعتماد به نفس و کنجکاوی برای تدریس بیشتری در دورههای مجازی ایجاد کرد(فاکس و دیگران23، 2020). تغییر ناگهانی از آموزش حضوری به آموزش مجازی، آزمونی برای سنجش توانایی نظام آموزش عالی دراین زمینه بود. آلتباخ و دوویت24 ( 2020) اذعان داشتند که توسعه دورههای تحصیلی برخط نیازمند مهارت و نحوۀ جدید تفکر درباره تربیت و اقتصاد است و از این دیجیتال شدن عقبگردی وجود ندارد . دوره کووید 19 نشان داد که انجام آن امکان پذیر است در حالی که اثر بخشی آن همچنان مورد پرسش است( چان، بیستا و الن25،2021: 241-242).
مجازی شدن آموزش عالی پس از پاندمی کرونا با چالشهایی نیز همراه بوده است، که بخشی از این چالشها به سنجش و ارزشیابی یادگیری دانشجویان در این آموزش برمیگردد. شرایط جدید فرصتهایی را نیز پیش روی نظام آموزش عالی قرار داده که مهمترین آن استفاده از فناوریهای جدید در آموزش است. همچنین میتوان به آگاهی مسئولین امر، از اهمیت یادگیری الکترونیکی و تلاش در جهت بهبود زیرساختها برای رونق هر چه بیشتر آموزش مجازی و ترکیبی در کنار آموزش حضوری حتی بعد از پایان دوره پاندمی کرونا اشاره کرد( بنیاسدی و اسحاقی، 1403). لیبر26(2019) کیفیت یاددهی- یادگیری در آموزش عالی را با رویکردی کل نگر شامل چهارزیرمجموعه:محیط یاددهی- یادگیری،فرایندهای یاددهی،فرایندهای یادگیری، نتایج یادگیری و سنجش آن میداند. در واقع ارزشيابي جزء لاينفک هر نوع نظام آموزش است به همين دليل کيفيت ارزشيابي از اهميت بالايي برخوردار است. سیستم آموزش مجازی نیز همانند هر سیستم آموزشی شامل درونداد، فرایند و برونداد میباشد که برای دستیابی به کیفیت مطلوب آموزشی لازم است هر یک از این سه عنصر در سطح مطلوبی از کیفیت قرار داشته باشند.
بر اساس مباني نظري و پيشينه تحقيق 5 عامل، 16 ملاک و 34 نشانگر مؤثر در کيفيت ارزشيابيهاي مجازي مورد شناسايي و در سه دور دلفي مورد تایید قرار گرفت. براساس آمار توصیفی در دور اول همه عاملها (5 عامل) مورد تأیید قرار گرفتند. 22 مولفه شامل 7 ملاک و 15 نشانگر که درصد اجماع آنها پایینتر از 7/0 بود در دو دور بعدی مورد بررسی قرار گرفته که 5 شاخص دیگر نيز در اين مرحله مورد تایید قرار گرفتند. پژوهشگر به کمک نظرات خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی و تأیید آنان مدل شکل 1 را ارائه نموده است. مدل طراحی شده با مدل بنیاسدی و اسحاقی (1400)، صمدی پور و همکاران(1401) و معظمی و همکاران (2018) در بخش ارزیابی از یادگیری دانشجویان همسو است.
شکل 1- مدل نهایی پژوهش (یافته پژوهشگر)
پیرو مطالب بیان شده ، راهکارهایی جهت رفع مسائل و چالشهای آموزش الکترونیکی به تفکیک عوامل زیر پیشنهاد میشود:
-در خصوص عامل اهداف آموزشی(اهداف حوزه شناختی و حوزه روانی - حرکتی)، پيشنهاد ميشود اهداف آموزشی مورد ارزیابی محدود به حیطه شناختی( آن هم در سطح سنجش محفوظات) نباشد و اساتيد فقط از يک روش خاص همچون آزمونهاي کتبي استفاده نکرده و از مجموعهاي از روشها جهت ارزشيابي دانشجويان استفاده کنند.
-در زمینه عامل بازخورد نتایج مورد ارزشیابی(فراهم نمودن بازخورد نتایج پیشرفت برای دانشجویان و اساتید و فراهم نمودن اطلاعات لازم برای بهبود و اصلاح عملکرد دانشجویان و اساتید)، نظرسنجی مداوم و مستمر از دانشجویان و اساتید جهت برآورد رضایت ایشان از آموزش مجازی، سنجش، اطلاع رسانی و مسائل موجود برگزار شود.
-در ارتباط با عامل نقشهای ارزشیابی (آشنایی اعضای هیأت علمی با انواع ارزشیابی و تاکید بر استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی پایانی)، و عامل نحوه طراحی آزمون(استفاده از شیوه های مجازی ارزشیابی، تاکید بر استفاده از شیوه هایی که مانع سرقت ادبی شوند، طراحی سؤالات متناسب با شیوه مجازی و متناسب با محتویات آموزشی ارائه شده به شیوه مجازی) پیشنهاد میشود جهت آشنایی بیشتر اعضای هیأت علمی با الزامات سنجش و ارزیابی آموزش مجازی، دوره های دانش افزایی در ارتباط با مباحث تربیتی در آموزش مجازی برای اساتید رشتههای فنی و مهندسی برگزار شده،
به کیفیت تدریس اساتید از طریق ارزشیابی های دقیق و معتبر به عنوان عامل موثر در ارتقاء شغلی ایشان توجه شود.
در زمینه عامل فن آوری(ایجاد بستر و محیط مجازی مناسب برای برگزاری آزمونهای مجازی و ارائه پشتیبانی فنی) و چالش هایی که به این عامل مربوط میشود ، با در نظر گرفتن اينکه رفع بسياري از موانع و مشکلات به زيرساختهاي کشور مربوط است، پيشنهادهای زیر با توجه به نظر خبرگان ارائه میشود:
- ارتقاء سامانه دانشگاه و استفاده از بسترهاي مجازي بهروز، ايجاد فرصت شرکت در آزمون مجدد در صورت قطعي اينترنت، تنظيم وقت برگزاري آزمون در زمانهايي که احتمال کمتري براي قطعي برق يا اينترنت وجود دارد، همکاري بيشتر اساتيد با دانشجويان به هنگام بروز مشکلات فني.
همچنین برخی پیشنهادهای ارائه شده از سوی پاسخدهندگان که در ارتباط با سایر عوامل نیز قرار میگیرد، از جهت کاهش احتمال تقلب در آزمونهای مجازی و بالا بردن اعتبار نمرات امتحانات مجازی عبارتند از :
- طراحي چند دسته پرسشهای متفاوت با زمان پاسخگويي بيشتر، تايپ نکردن پاسخها و ارسال عکس از پاسخهايي که با قلم نوشته شدهاند، پايش برخط و استفاده از دوربين، کاهش دادن اثر ارزشيابيهاي پاياني در نمره نهايي دانشجو و همفکري با دانشجويان براي يافتن روشهاي بهتر برگزاري آزمون.
- استفاده از نرم افزارهای هوشمند و استفاده از فنآوری و دوربین و رمز و ابزار مناسب برای احراز هویت دانشجویان.
-قرار دادن بازرسی و کنترل هوشمند در سیستم برای حضور وغیاب دانشجو و استاد در کلاس درس و زمان آزمون.
با توجه به اهمیت نیازهای آموزشی واقعی دانشجویان وپرهیز ازسرقت علمی ، ارزیابیهای کاربردی وعمقیتر، جدیت بیشتر در رعایت حق کپی رایت و توجه به ارزیابی هايی از نوع پروژه با توجه به مسائل و نیازهای روز کشور، پيشنهاد ميشود در نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان با تأکید بر موارد فوق الذکر از اهمیت نمره امتحان پایانی کاسته شود تا دانشجويان به جای معطوف کردن ذهن و انرژی خود برای کسب نمره بهتر، نیروی خود را بر انجام صحیح پروژه، تحقیق و تکلیف محول شده و کاربردی کردن یادگیری متمرکز کنند.
محقق تنها به بررسي عوامل موثر در ارزشيابيهاي مجازي دانشکدههاي موجود در پرديس فني و مهندسي شهيد عباسپور، از پرديسهاي دانشگاه شهيد بهشتي پرداخته است. با توجه به تفاوت ماهيت دروس فني و مهندسي با دروس رشتههاي علوم انساني و علوم پايه پيشنهاد ميشود اين پژوهش در ساير دانشکدههاي اين دانشگاه و ساير دانشگاهها نيز صورت پذيرد.
منابع
-بازرگان هرندی، عباس(1380). ارزشیابی آموزشی.تهران: سمت.
-بازرگان هرندی، عباس (1381). سالنامه پژوهش و ارزشیابی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
-بنیاسدی، نازنین ؛ اسحاقی، فاخته (1400). بررسی، ارزیابی و تلفیق آموزش مجازی (الکترونیکی) در آموزش عالی کشورهای مختلف جهان در دوران قبل و حین دوران کوید19 ( کرونا) با توجه به تجربه کوتاه مدت دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران شمال و ارائه الگوی مناسب جهت ارتقاء کیفیت در سال تحصیلی 1399-1400. طرح پژوهشی درون سازمانی برگزیده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
- بنیاسدی، نازنین ؛ اسحاقی، فاخته (1403). مروری بر تجارب آموزش عالی الکترونیکی (مجازی) و مسئله ارزشیابی کیفیت: با نگاهی به دوران کووید ۱۹ (کرونا) (راهنمای عملی). تهران: تیمورزاده نوین.
-بلوم، اس؛ بی، انگلهارت، ام، دی؛ فرست، ای جی ، هیل،دبلیو. اچ؛ و کراتول، دی. آر (1362). طبقهبندی هدفهای پرورشی: کتاب اول: حوزه شناختی.ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی. تهران: انتشارات رشد.تاریخ انتشار به زبان اصلی ، 1956.
-خورشیدی، عباس ؛ ملک شاهی راد، محمدرضا (1382). ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر یسطرون، 1382.
-رضایی، علی محمد (1399). ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 16،(56) ، 214-179.
-رضائي، مهناز ؛ فدائي حيدري، زهرا (1400). روشها، چالشها و مشکلات ارزشیابی برخط در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران. پژوهش زبان و ادبیات فرانسه, دانشگاه تبريز.
-رضایی، علی محمد، دلاور، علی، احدی، حسن ؛ درتاج، فریبرز (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)، فصلنامه اندازهگیری تربیتی.1 (1).
-روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش ؛ خراسانی، اباصلت (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7 (18)، 29-52.
-سفیدی، فاطمه، رجبی زاده میرک آباد، سمیه، انحاری، یوسف ؛ رمضانی، معصومه (1401). میزان رضایت و کیفیت آزمونهای برخط از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، (22)، 139-133.
-سیف، علی اکبر (1386). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی.تهران: دوران، 1386.
-صمدی پور، اعظم؛ بنی اسدی، نازنین ؛ کاوسی، اسماعیل (1401). شناسایی عوامل مؤثر درارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه و ارائه مدل مناسب. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. ش40، دوره 12.
-عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا، سراجی، فرهاد ؛ رضایی زاده، مرتضی(1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. فصلنامه رشد فناوری، 16، (61).
-عظیمی، سید امین، زمانی، بی بی عشرت ؛ سلیمانی، نسیم (1395). بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(3)،223-214.
-معظمی، مجتبی؛ محمدخانی، کامران؛ دلاور، علی ؛ داودی، محمد (2018). شناسایی ابعاد و مؤلفههای ارتقای کیفیت آموزشی درآموزشکدههای سما دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین سهم هر یک از آنها. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 105-126.
-Altbach, P. G., & de Wit, H. (2020). Responding to COVID-19 with IT: A transformative moment? International Higher Education, 103, 3–4.
-Baleni, Zwelijongile Gaylard (2015). Online formative assessment in higher education: Its pros and cons. Electronic Journal of e-Learning, Volume 13, Issue 4, 2015.
-Balula, Ana& Moreira, António (2014) . Evaluation of Online Higher Education: Learning, Interaction and Technology . New York: Springer International Publishing.
-Bilen, Eren & Matros, Alexander (2021). Online cheating amid COVID-19. Journal of Economic Behavior and Organization, 182, 2021,196-211
-Castle, S.R., Author,C. & Mcguire, C.J. (2010). An analysis of student self-assessment of online, blended, and face-to-face learning environments. Implications for Sustainable Education Delivery, 3(3):36-40. https://doi.org/10.5539/ies.v3n3p36
-Chan, Roy Y. , Bista, Krishna & Allen, Ryan M. (2021) Routledge Studies in Global Student Mobility- Online Teaching and Learning in Higher Education during COVID-19_ International Perspectives and Experiences.NY: Routledge.
-Chaudhary S. & Niradhar D. (2013). Assessment in Open and Distance Learning System (ODL): A Challenge. Journal of Open Praxis, 2013; 3:207-216.
-Fox, K., Bryant, G., Srinivasan, N., Lin, N., & Nguyen, A. (2020, October 6).. Tyton Partners
-Gamage, Kelum A.A., Silva, Erandika K. de, Gunawardhana, Nanda. (2020). Online Delivery and Assessment during COVID-19: Safeguarding Academic Integrity. Education Science,10(11), 301; https://doi.org/10.3390/educsci10110301
-Govindarajan, Vijay & Srivastava, Anup (2020). What the Shift to Vitual Learning Could Mean for the Future of Higher Education. Harvard Business Review,March 31, available at hbr.
-Islam, Zahirul; Rahman, Mostafizur & Islam, Kabirul. (2013). Online Examination System in Bangladesh context. International Journal of Science, Environment and Technology, Vol. 2, No 3, 2013, 351 – 359.
-Kearns, Lorna R. (2012). Student Assessment in Online Learning: Challenges and Effective Practices. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 8, No. 3, September 2012.
-Khan, Sarah, Azim Khan, Rashid.(2019). Online assessments: Exploring perspectives of university student. Education and Information Technologies, (2019) 24:661–677.
-Leiber, Theodor (2019). A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions, Quality in Higher Education, 25:1, 76-97.
-Madani Hosseini, Mahsa; Egodawatte, Gunawardena, Ruzgar, Nursel Selver. (2021) Online assessment in a business department during COVID-19: Challenges and practices. The International Journal of Management Education, Volume 19, Issue 3, November 2021, 100556
-Mgutshini, Tennyson, Oparinde, Kunle and Govender, Vaneshree(2021). Covid-19_ Interdisciplinary Explorations of Impacts on Higher Education. African Sun Media under the SUN PRESS imprint.
-Ruhe, Valerie& Zumbo, Bruno D. (2008). Evaluation in Distance Education and E-Learning_ The Unfolding Model, New York:The Guilford Press.
-Taylor institute(2021). Retrieved from https://taylorinstitute.ucalgary.ca/resources/five-principles-for-meaningful-online-assessment
-Vlasceanu.l, Grunberg. L. & parlea, D. (2004). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions; Bucharest، UNESCO – CEBRS، paper on higher ducation. http:// www. cepesro/ publications/ Defavlt. html.
Identifying affecting factors on the quality of students' online learning evaluation in COVID-19 era: challenges and solutions
Abstract
The purpose of this study is identifying factors affecting the quality of online evaluation system of students' learning, during the COVID-19 pandemic in technical and engineering faculties of Shahid Beheshti University located in Shahid Abbaspur campus. For this purpose, the researcher has extracted affecting factors, criteria and indicators from literature review, modified and approved them by means of the expert group (20 faculty members) using three Delphi rounds. Based on the theoretical foundations and research findings, 5 factors, 16 criteria and 34 indicators affecting the quality of electronic evaluations were identified and confirmed. The extracted factors are: the roles of evaluation (faculty members' awareness of kinds of assessment due regard to formative assessment), the test design (designing exam questions, suitable to subject matter and content, also proper for online exam, which prevents plagiarism), the educational goals to be evaluated (the goals of the cognitive and the psycho-motor domain), feedback for the results (providing feedback on the progress results for students and professors and providing the necessary information to improve and correct the performance of students and professors) and technology (creating a suitable platform and virtual environment for holding online tests and providing technical support).
KEYWORD: Online higher education, electronic assessment, students' learning evaluation, COVID-19.
[1] استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران شمال، ایران(نویسنده مسئول) nazaninbaniasadi@gmail.com
[2] دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال. alizadeh.elham60@gmail.com
[3] :Castle et al
[4] : Mgutshini et al.
[5] :Govindarajan & Srivastava
[6] :test
[7] :Assessment
[8] : Evaluation
[9] :Taylor institute
[10] : Madani Hosseini et al
[11] : Kearns
[12] : Khan &| Azim Khan
[13] :Chaudhary& Niradhar
[14] : Gamage
[15] :Baleni
[16] :Bilen & Matros
[17] : Islam
[18] : criteria
[19] : indicator
[20] : Vlasceanu,Grunberg &Parlea
[21] :Ruhe& Zumbo
[22] : Balula & Moreira
[23] : Fox et al
[24] . Altbach & de Wit
[25] . Chan, Bista & Allen
[26] 1. Leiber